Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

2004. szeptember 29. Tóth István János: Magyar közepes-és nagy cégek árazási magatartása és a rá ható tényezők 1998-2001

nyomtatás

A szakmai vita ideje és helye: 15 óra, MNB Látogatóközpont.

Összefoglalás

             Az alábbi tanulmányban a magyar közepes és nagy cégek árazási magatartását és ennek változását elemezzük egy – 2001 novemberében 300 cég körében lefolytatott – vállalati empirikus vizsgálat alapján. A kapott eredményeket összehasonlítjuk a három évvel korábban lefolytatott vizsgálatunkéval. Az eredmények szerint a magyarországi cégek közel fele olyan részpiacokon működik, ahol létezik árvezető cég, amelynek árdöntéseit a többiek figyelik, amelyhez igazodnak. Az árvezetők gyakrabban tekintik át árdöntéseiket, mint a többi cég. A kereslet növekedésére vagy csökkenésére az árvezetők valamint a belföldön magasabb piaci részaránnyal bíró cégek a többi cégnél előbb reagálnak az árak változtatásával. Ez az eredmény megerősíti Baumol-Blinder által leírt, az oligopólium árazási gyakorlatára vonatkozó elmélet következtetéseit. A felvétel eredményei arra mutatnak, hogy a kereslet változásaira való reakciók között az árak, vagy a szállítási határidők változtatását a magyarországi cégek csak az utolsó lépések egyikeként veszik számításba. A kereslet növekedésére, vagy csökkenésére elsőként kapacitásaik növelésével, csökkenésével, illetve – kereslet csökkenés esetén - alvállalkozók leépítésével reagálnak.

A tanulmány kimutatja: 2001-ben a magyarországi cégek sűrűbben tekintették át árdöntéseiket, mint tették ezt 1998-ban. Nőtt a havonta, vagy ennél gyakrabban árazó cégek aránya, és jelentősen csökkent a negyedévente árazóké. Ezzel a magyar cégek magatartása közelebb került a brit vállalatokéhoz. Az árazási döntések gyakoribbá válását az árak növekedési ütemének változékonyságával és a 2001. májusi árfolyamrezsim változással hozzuk kapcsolatba.

JEL osztályozó számok: C42, D21, D43

Kulcsszavak: piaci szerkezet, árképzési magatartás, vállalati empirikus felmérés, vállalati alkalmazkodás

Tanulmány