Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

Forintbankjegyek és érmék címletváltásának feltételei a hitelintézeteknél és a postánál

nyomtatás
A Magyar Nemzeti Bank a lakossági pénztárában (Budapest, V. ker. Kiss Ernő u. 1.) címletváltást nem végez.


AZ MNB-NÉL A LAKOSSÁG RÉSZÉRE IGÉNYBEVEHETŐ PÉNZTÁRI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL BŐVEBB INFORMÁCIÓT ITT TALÁL

Annak érdekében, hogy a lakosság részére a lehető legszélesebb körben elérhetővé váljon a címletváltási szolgáltatás igénybevétele, a Magyar Nemzeti Bank jogszabályban tette kötelezővé a hitelintézetek és a postahivatalok számára e tevékenység ellátását. A jogszabályi előírás alapján a hitelintézetek és a postahivatalok a forgalomban lévő forintbankjegyeket és forintérméket – egy alkalommal legfeljebb 50 darabot – kötelesek más címletű forintbankjegyre, illetve – legfeljebb 100 darabig - forintérmére átváltani. A címletváltási kötelezettség kiterjed a sérült és a nehezen felismerhető bankjegyek és érmék átváltására is. 

Nem kötelesek átváltani a hitelintézetek és a posta azt a forintbankjegyet vagy –érmét, amelynek a valódisága, illetve névértéke nem állapítható meg egyértelműen, továbbá a szándékosan megcsonkított (pl. félbevágott, átlyukasztott, esztergált) forintérmét. Hiányos forintbankjegy pedig abban az esetben váltható át, ha a bankjegynek a felénél nagyobb részét benyújtják.

A címletváltás szabályait meghatározó MNB rendeletek lehetővé teszik, hogy a hitelintézetek és a postahivatalok a címletváltási tevékenységet bizonyos korlátozások, illetve feltételek mellett végezzék.

A hitelintézetek és a postahivatalok által végzett címletváltás lehetséges feltételei, illetve korlátai:

A címletváltás díja

A címletváltás végrehajtásáért díj számítható fel, amelynek maximális mértéke (ideértve az átváltással összefüggésben egyéb címeken esetleg felszámítandó külön díjakat is)

  • forintbankjegyek címletváltása esetén az ügyfélnek kifizetésre kerülő forintbankjegy névértékének legfeljebb 5%-a, illetve az ügyfélnek kifizetésre kerülő forintérme névértékének 10%-a;
  • forintérmék címletváltása esetén az átváltott forintérme névértékének legfeljebb 10%-a lehet.

Egyéb szolgáltatás igénybevétele

A címletváltás végrehajtása bankszámla meglétéhez, illetve az adott hitelintézet, postahivatal által nyújtott szolgáltatás igénybevételéhez köthető.

Címletváltást végző fiókok számának korlátozása

A címletváltást ténylegesen végző hálózati egységek száma korlátozható, azzal a megkötéssel, hogy ha Budapesten, illetve egy megyében az adott hitelintézet vagy a posta hálózati egységgel rendelkezik, akkor biztosítania kell, hogy Budapesten, illetve az adott megyében – elsősorban a megyeszékhelyen – legalább 1-1 hálózati egység ténylegesen végezzen címletváltási tevékenységet.

A hitelintézetek és a postahivatalok kötelesek a címletváltási tevékenység végzésének feltételeiről és díjáról a fiókjaikban jól látható helyen elhelyezett, valamint az internetes honlapjukon könnyen hozzáférhető módon közzétett hirdetmény útján tájékoztatni az ügyfeleiket.

A címletváltási szolgáltatás díjáról és igénybevételének feltételeiről érdemes előzetesen érdeklődni a hitelintézetek vagy a posta legközelebbi fiókjában, telefonos ügyfélszolgálatán, illetve internetes honlapján.