Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

Jegybanki ellenőrzés

nyomtatás

A készpénzforgalom jegybanki ellenőrzése

A jegybank egyik alapvető feladata a forgalomban lévő készpénz megfelelő minőségének és a készpénzforgalom zavartalanságának a biztosítása. Magyarországon a kilencvenes évtized vége óta a jegybankon kívül a nagybani készpénzforgalomban részt vevő piaci szereplők (jellemzően az ún. pénzfeldolgozó szervezetek és a hitelintézetek, ill. posta) is visszaforgatják a bankjegyeket és érméket a forgalomba, azt követően, hogy megvizsgálták a valódiságukat és a forgalomképességüket. Az MNB a forgalomba visszakerülő bankjegyek és érmék megfelelő minőségét a visszaforgatás feltételeinek jogi szabályozásával, a piaci szereplők által működtetett bankjegyvizsgáló gépek típusainak bevizsgálásával, valamint a jogszabályi előírások betartásának ellenőrzésével biztosítja.

A jegybank fontos feladatának tekinti továbbá, hogy a hitelintézetek és a posta a lakossági igényeknek megfelelő készpénzforgalmi szolgáltatásokat nyújtsanak. Ennek érdekében az MNB jogszabályban rögzítette – a sérült bankjegyek és érmék váltását is magában foglaló – címletváltási szolgáltatás feltételeit, és ezen jogszabályi előírások betartásának vizsgálatát a jegybanki ellenőrzés egyik kiemelt területének tekinti.

A készpénzforgalmat érintő jegybanki ellenőrzéseket az MNB Készpénzlogisztika szervezeti egysége bonyolítja le. A jegybanki ellenőrzés jogszabályi kereteit a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény (MNB tv.) határozza meg. Az MNB tv. alapján a jegybanki ellenőrzés hatósági eljárásnak minősül. 

A Készpénzlogisztika a hatósági ellenőrzések során helyszíni és helyszínen kívüli vizsgálatokat tart. Mellőzhető az ellenőrzött szervezet előzetes értesítése a hatósági ellenőrzés megindításáról, ha az veszélyeztetné az eljárás eredményességét. Nem értesíti a Készpénzlogisztika az ellenőrzött szervezeteket az adatszolgáltatási és tájékoztatási kötelezettségek teljesítésének hatósági ellenőrzéséről sem, tekintettel arra, hogy ezek az ellenőrzések folyamatosan zajlanak.

Amennyiben a hatósági ellenőrzés során megállapításra kerül a jogszabályokban vagy az MNB-nek valamely hatósági határozatában foglaltak megszegése, elmulasztása, késedelmes vagy hiányos teljesítése, az MNB jogosult a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény alapján intézkedések alkalmazására, illetve bírság kiszabására.

A bankjegyek, illetve az érmék feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló 11/2011. (IX. 6.), illetve 12/2011. (IX. 6.) MNB rendeletek előírják, hogy a hitelintézetek és a posta a fiókjaikban kihelyezett hirdetmények útján, valamint az internetes honlapjukon kötelesek tájékoztatni az ügyfeleiket az általuk végzett címletváltási tevékenység feltételeiről és díjáról. A címletváltással kapcsolatos ügyfél-tájékoztatás kialakításához összeállítottunk egy módszertani útmutatót, amellyel az volt a célunk, hogy felhívjuk a figyelmet azokra a szempontokra, amelyek a címletváltással kapcsolatos ügyfél-tájékoztatási szabályoknak való megfelelést szolgálják. Az útmutató megtalálható a kapcsolódó dokumentumok között.

Az MNB Készpénzlogisztika hivatali elérhetősége:

tel.: +36 1 421-3386 és +36 1 421-3367

fax: +36 1 429-8000 (központi szám, kérjük a címzett feltüntetését)

e-mail: kplellenorzes@mnb.hu