Elindult az Európai online vitarendezési platform

Az Európai Parlament és a Tanács fogyasztói jogviták online rendezéséről szóló, 2013. május 21-i 524/2013/EU rendelete (Rendelet) alapján az Európai Bizottság létrehozott egy online vitarendezési platformot.

A Rendelet szerint az Európai Unióban tartózkodási hellyel rendelkező fogyasztók és az Európai Unióban letelepedett szolgáltatók közötti, online szolgáltatási szerződésekből eredő kötelezettségekkel kapcsolatban felmerülő jogviták, így az online megkötött szerződésekkel összefüggő pénzügyi fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezésére irányuló kommunikációt ezen a platformon keresztül kell a fogyasztóknak biztosítani.

Az online vitarendezési platform 2016. február 15-től elérhető a fogyasztók számára. 

A Rendelet hatálya közvetlenül kiterjed a Magyarországon székhellyel rendelkező pénzügyi szolgáltatóra, amennyiben közte és a fogyasztó között létrejött online szolgáltatási szerződéssel kapcsolatban pénzügyi fogyasztói jogvita merül fel. A fogyasztó a Rendelet szerint online vitarendezési platformon keresztül online kezdeményezheti a jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezését a közösen megválasztott vitarendezési fórumnál. Magyarországon a pénzügyi fogyasztói jogviták rendezésére a Pénzügyi Békéltető Testület jogosult.

A Rendelet hatálya alá tartozó valamennyi érintett pénzügyi szolgáltató köteles honlapján könnyen elérhető módon megjeleníteni 

Ezen kívül a rendelet hatálya alá tartozó pénzügyi szolgáltatónak tájékoztatnia kell a fogyasztókat 

  • az online vitarendezési platform létezéséről, valamint 
  • arról a lehetőségről, hogy az online vitarendezési platform felhasználható a pénzügyi fogyasztói viták rendezéséhez,
  • ha az ajánlatot e-mailben teszi, akkor az adott e-mailben is meg kell jelenítenie az online vitarendezési platformra mutató elektronikus linket, továbbá
  • mindezen információt fel kell tüntetnie az online szolgáltatási szerződés általános feltételei között is.

Kapcsolódó linkek: