2019. május 29.

Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) tovább vizsgálta, milyen hatással lenne a MiFIR-rendelet 23. cikke szerinti részvénykereskedési kötelezettségre (STO), ha az Egyesült Királyság a kilépésről szóló megállapodás nélkül hagyná el az Európai Uniót (EU) (megállapodás nélküli brexit), és az Európai Bizottság nem hozna egyenértékűségi határozatot az Egyesült Királyságra vonatkozóan.

Az ESMA 2019. március 19-én kiadott egy nyilvános közleményt, amelynek célja a megállapodás nélküli brexit lehetséges hatásainak csökkentése és az uniós jog következetes alkalmazása tekintetében szükséges egyensúly megteremtése volt. Az ESMA által adott iránymutatás jelentősen csökkentette az STO terjedelmét a megállapodás nélküli brexit esetére: míg jelenleg mintegy 23 000 részvény van, amelyekkel kereskedni lehet, vagy amelyekkel kereskednek valamely kereskedési helyszínen az EU-ban, az ESMA iránymutatása az STO alkalmazását 6 243 részvényre, köztük 14 brit ISIN-nel rendelkező részvényre korlátozta.

Az ESMA azért adja ki ezt azt új közleményt, hogy egy megállapodás nélküli brexit rendkívüli körülményeire való tekintettel tovább mérsékelje az STO alkalmazásának lehetséges káros hatásait, figyelembe véve a 2019. március 19-én kiadott iránymutatással kapcsolatban néhány érdekelt fél által kifejezett aggodalmakat is. Ezenkívül az ESMA külön figyelmet fordított az EU27 és az Egyesült Királyság egymással összhangban nem álló STO előírásai által esetlegesen okozott zavarok kockázataira, különösen az EU27 befektetési vállalkozásainak Egyesült Királyság-beli fióktelepei és az Egyesült Királyság-beli befektetési vállalkozásoknak az EU27-országokban levő fióktelepei számára.

Gondos megfontolást követően és a Bizottsággal koordinálva az ESMA arra a következtetésre jutott, hogy az STO-nak kizárólag a részvény ISIN-jén alapuló megközelítése valószínűleg sokkal inkább minimalizálná az ilyen zavarok kockázatait a piacok szabályos működése érdekében. Következésképpen az EU27 STO-t nem alkalmaznák a korábbi ESMA iránymutatásban szereplő 14 brit ISIN-re.

Ennek megfelelően, e felülvizsgált megközelítés szerint az ESMA azt feltételezi, hogy minden EU27-részvény, azaz a valamely EU27-tagállamnak megfelelő országkóddal kezdődő ISIN-ek, továbbá az Izland, Liechtenstein és Norvégia ISIN-jével (együtt: EGT ISIN-ek) rendelkező részvények az EU27 STO hatálya alá tartoznak. A brit ISIN-ek az EU27 STO hatályán kívül esnek.

Az ESMA a lehető legtöbbet teszi az esetleges zavarokminimalizálása és az átfedések elkerülése érdekében, tekintetbe véve a MiFIR-rendelet 23. cikkének jogi követelményeit. Az ESMA által javasolt, kizárólag a részvény ISIN-jén alapuló megközelítés eredményesen fogja kiküszöbölni az ilyen átfedéseket, amennyiben az Egyesült Királyság olyan megközelítést fogad el, amely nem érti bele az EGT ISIN-eket az Egyesült Királyság-beli STO-ba. Ez egy kiegyensúlyozott, objektív és könnyen meghatározható választóvonalat biztosítana az EGT- és Egyesült Királyság-beli részvények között. Amennyiben az EGT ISIN-eket az Egyesült Királyság-beli STO hatálya alá sorolnák, a két különböző STO rezsim által jelentett kötelezettségekkel és a piaci szereplők számára olyan potenciálisan káros következményekkel járna, amelyek kezelésére az ESMA  ezen felülvizsgált megközelítés révén törekszik.

Az ESMA rendszeres megbeszéléseket folytatott az Egyesült Királyság pénzügyi fogyasztóvédelmi hatóságával (FCA), hogy megkíséreljék meghatározni az egymásnak ellentmondó követelmények elkerülésének módját, de jelenleg nem egyértelmű, hogy mi lenne az Egyesült Királyság-beli STO terjedelme.

E közleménynek csak az a szándéka, hogy tisztázza az EU27 STO-nak az EGT ISIN-nel rendelkező részvényekre történő alkalmazását. Az STO-nak más ISIN-nel bíró részvényekre történő alkalmazását továbbra is az előző, 2017. november 13-án kiadott ESMA iránymutatás figyelembe vételével kell meghatározni.

Az ESMA már nem tartja szükségesnek olyan ISIN-ek listáját kiadni, amelyekre – a fent leírt megközelítést követve – az EU27 STO lenne alkalmazandó.

Az ESMA továbbra is figyelemmel van egy megállapodás nélküli brexitnek az EU piaci struktúráira gyakorolt hatására, és a lehetséges piaci folyamatok fényében megfontolja, hogy szükséges-e felülvizsgálni a módszerét a megállapodás nélküli Brexit dátumát követő 12 hónapon belül. A brexit végleges időzítését és feltételeit továbbra is erős bizonytalanság övezi. Amennyiben mindez változik, vagy fejlemények lesznek az STO Egyesült Királyság-beli alkalmazását illetően, az ESMA fel fogja mérni, hogy kell-e módosítania a módszerét, és ennek megfelelően tájékoztatja majd a közvéleményt.

Az ESMA angol nyelvű közleménye