Az Európai Bankhatóság (EBA) és az Európai Értékpapír-piaci Felügyeleti Hatóság (ESMA) megjelentették közös Iránymutatásaikat az irányító testületek tagjai és a fontos tisztségeket betöltő személyek alkalmasságának felméréséről. Ezeknek az Iránymutatásoknak a célja az alkalmassági követelmények harmonizálása és javítása az EU pénzügyi ágazataiban és a helyes irányítási megoldások biztosítása a pénzügyi intézményekben a Tőkekövetelmény-irányelvvel (CRD IV) és a Pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelvvel (MiFID II) összhangban. Az Iránymutatások kiemelik annak a fontosságát, hogy az intézmények megvizsgálják, hogy a jelöltjeik rendelkeznek-e azzal a tudással, képzettséggel és azokkal a képességekkel, amelyek az intézmény helyes és prudens irányításához szükségesek. Az Iránymutatásoknak az is a céljuk, hogy erősítsék az irányító testületek sokszínűségét, és ezáltal járuljanak hozzá az intézmények hatékonyabb kockázatfelügyeletéhez, és javítsák azok ellenálló-képességét.

A CRD és a MiFID II olyan rendelkezéseket is magukban foglalnak, melyek célja a pénzügyi válság során azonosított, az irányító testületek működésével és összetételével kapcsolatos gyengeségek kijavítása hitelintézetekben és befektetési vállalkozásokban, illetve ezek tagjainak a képzettségében. Az irányító testületek tagjainak a kinevezése során az intézményeknek gondoskodniuk kell arról, hogy a tagok jó hírnévnek örvendjenek, illetve rendelkezzenek azzal a tudással, tapasztalattal és azokkal a képességekkel, amelyek az intézmény helyes és prudens irányításának a fenntartásához szükségesek.

Ezek a közös Iránymutatások meghatározzák a következő, a kiválasztási eljárás során figyelembe veendő fogalmakat: (a) a funkciók ellátásra fordított elegendő idő, (b) megfelelő kollektív tudás, képzettség és tapasztalat, (c) tisztesség, integritás és független gondolkodás, (d) elegendő emberi és pénzügyi erőforrás a vezető testületek tagjainak betanítására és képzésére, valamint (e) sokszínűség.

Különösen a vezető testületek tagjainak kell elegendő idővel rendelkezniük az összes szükséges téma részletes áttekintése érdekében, különös figyelemmel az üzleti és kockázati stratégiák kidolgozására és a főbb kockázatok kezelésére. Az irányító testületnek kollektívan rendelkeznie kell a megfelelő tudással, képességekkel és tapasztalattal ahhoz, hogy megértsék az intézmény tevékenységeit, beleértve a fontosabb kockázatokat is. E tekintetben az Iránymutatások egy nem kötelező eszközt kínálnak lefedve a tudás és a tapasztalatok minden releváns területét, amelyek megkönnyítik a kollektív alkalmasság megítélését.

Ezen túlmenően, az Iránymutatások további tájékoztatást nyújtanak az értékelések tárgyáról, az intézményekre és az illetékes hatóságokra vonatkozó értékelési folyamatról és az ezzel kapcsolatos szabályzatokról. Előírják, hogy a belső ellenőrzési tevékenységek vezetői és a pénzügyi vezető minden esetben fontos tisztségeket betöltő személyeknek tekintendők akkor is, ha nem tagjai az irányító testületnek, ezért az intézménynek őket is értékelnie kell.

Ez a közös munka figyelembe veszi az EBÁ-nak az irányító testületek tagjai és a fontos tisztségeket betöltő személyek alkalmasságának felméréséről szóló korábbi iránymutatásaira vonatkozó „peer review” értékelésének eredményét is „.[1]

Jogalap és a soron következő lépések

Ezeket az Iránymutatásokat a 2013/36/EU (CRD) Irányelv 91 (12) cikkelye és a 2014/65/EU Irányelv 9. cikkelye alapján dolgozták ki.

A közös Iránymutatások 2018. június 30-tól vonatkoznak az EU valamennyi illetékes hatóságára, valamint az intézményekre, egyéni és konszolidált alapon egyaránt. Az irányító testületek tagjai és a fontos tisztségeket betöltő személyek alkalmasságának felméréséről szóló korábbi EBA Iránymutatások ugyanezen a napon érvényüket vesztik.

2017. szeptember 26.

Az EBA sajtóközleménye: http://www.eba.europa.eu/-/eba-and-esma-provide-guidance-to-assess-the-suitability-of-management-body-members-and-key-function-holders

[1] https://www.eba.europa.eu/documents/10180/950548/EBA+Peer+Review+Report+on+suitability.pdf