Frankfurt, 2019. július 10. – Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) ma négy véleményt tett közzé, melyekkel segíteni kívánja a nemzeti felügyeleti hatóságokat a foglalkoztatói nyugellátást szolgáltató intézményekről szóló IORP II irányelv végrehajtásában:

  • Vélemény a foglalkoztatói nyugellátást szolgáltató intézmények (IORP-ok) irányítási és kockázatértékelési dokumentumainak a felügyelet során történő használatáról
  • Vélemény a foglalkoztatói nyugellátást szolgáltató intézmények (IORP-ok) kockázatértékelésére és átláthatóságára vonatkozó közös keretrendszer gyakorlati végrehajtásáról
  • Vélemény a foglalkoztatói nyugellátást szolgáltató intézmények (IORP-okra) által tapasztalt működési kockázatok kezelésének felügyeletéről
  • Vélemény a foglalkoztatói nyugellátást szolgáltató intézményekre (IORP-okra) vonatkozó  környezeti, szociális és irányítási kockázatok kezelésének felügyeletéről

A nyugdíjpénztárak irányítása és kockázatkezelése kulcsfontosságú tevékenységek a pénztártagok védelme érdekében. Az IORP II irányelv új rendelkezéseként a saját kockázatok értékelésére (ORA) vonatkozó követelmény nem csak a nyugdíjpénztárak irányítási és kockázatkezelő rendszereire gyakorol jelentős hatást, hanem felvet bizonyos megvalósítási kérdéseket is.

Az irányítási és kockázatértékelési dokumentumoknak az IORP-ok felügyelete során történő használatára vonatkozó vélemény meghatározza az EIOPA minimális információtartalomra vonatkozó elvásásait azzal kapcsolatban, hogy a nyugdíjpénztárak hogyan végzik a saját kockázatértékelésüket, és hogyan mutatják be azok eredményeit. A nemzeti felügyeleti hatóságoknak ellenőrizniük és biztosítaniuk kell azt, hogy az ORA előretekintő legyen, figyelembe véve minden olyan belső és külső fejleményt, amely befolyásolhatja a nyugdíjpénztárak jövőbeni kockázati profilját.

Az operatív kockázatok területén az IORP-ok által tapasztalt működési kockázatok kezelésének felügyeletére vonatkozó vélemény hangsúlyozza az előretekintő felügyelet fontosságát. A juttatáslapú nyugdíjrendszerről való áttéréssel és a több-szponzorral működő IORP-ok megjelenésével, a nemzeti felügyeleti hatóságoknak egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a nyugdíjpénztárak jövőbeni életképességére és a járulékalapú rendszerek (DC) operatív kötelezettségeire. Bár az új piaci és szabályozói fejlemények általánosságban javítani fogják a foglalkoztatói nyugellátást, nagyobb komplexitást is eredményezhetnek a nyugdíjpénztárak által végzett tevékenységek vagy a szolgáltatóknak kiszervezett tevékenységek teljes köre fölött végzett felügyelet fenntartásával. Emellett a kiberfenyegetések gyors fejlődése és átvihetősége előretekintő és szektorokon átívelő megközelítést tesz szükségessé a nyugdíjpénztárakra leselkedő kiberkockázatok felügyelete kapcsán.

Az IORP II Irányelv új környezeti, szociális és irányítási (ESG) rendelkezéseket tartalmaz. Az ESG-kockázatoknak való kitettség felügyelete szintén kihívást jelent, mivel az ESG viszonylag új terület. Ezért a nemzeti felügyeleti hatóságoknak holisztikus megközelítést kell alkalmazniuk a nyugdíjpénztárak ESG-kockázati kitettsége kapcsán. Az IORP-okra vonatkozó ESG-kockázatok kezelésének felügyeletére vonatkozó vélemény szemléletesen mutatja be, hogy az ESG-kockázatok hogyan jelenhetnek meg a hagyományos prudenciális kockázatok között. Mivel az intézmények feladata a nyugellátás szociális okokból történő biztosítása, az európai nyugdíjpénztáraknak példát kell mutatniuk a felelős gazdálkodás terén. Emiatt a nemzeti felügyeleti hatóságoknak arra kell ösztönözniük a nyugdíjpénztárakat, hogy vegyék figyelembe a gazdálkodási feladataik ellátása során hozott hosszú távú befektetési döntéseik és tevékenységeik ESG-tényezőkre, valamint a fenntartási kockázatoknak a nyugdíjpénztári kötelezettségekre gyakorolt hatását.

A közös keretrendszer olyan hasznos kockázatértékelő eszköz, amely támogathatja a nyugdíjpénztárakat a saját kockázatértékelési tevékenységeik során. Az IORP-ok kockázatértékelésének és átláthatóságának közös keretrendszerének gyakorlati megvalósításáról szóló vélemény arra ösztönzi a nemzeti felügyeleti hatóságokat, hogy tájékoztassák az IORP-okat a közös keretrendszer mint kockázatértékelő eszköz rendelkezésre állásáról, és legyenek készek támogatni a nyugdíjpénztárakat ezen eszköz alkalmazása során.

Gabriel Bernardino, az EIOPA elnöke a következőket nyilatkozta: „Az IORP II Irányelv jelentős hatást gyakorol az európai foglalkoztatói nyugdíjpénztárak irányítására és kockázatkezelésére. Ebben az összefüggésben az EIOPA Vélemények meghatározzák a nyugdíjpénztárak saját kockázatértékelése jövőbeni felügyeleti konvergenciájának alapjait, a hatékony kockázatkezelés és a tagok és ellátottak hatékonyabb védelme érdekében, valamint a társadalom fenntarthatósági céljaihoz történő igazodás érdekében."

Az IORP-ok irányítási és kockázatértékelési dokumentumainak a felügyelet során történő használatáról szóló vélemény ezen a linken érhető el. A saját kockázatértékelési dokumentumok sablonjai ezen a linken érhetők el.

Az IORP-ok kockázatértékelésére és átláthatóságára vonatkozó közös keretrendszer gyakorlati végrehajtásáról szóló vélemény ezen a linken érhető el. A közös keretrendszerrel kapcsolatos szakmai anyagok ezen a linken érhetők el.

Az IORP-ok által tapasztalt működési kockázatok kezelésének felügyeletére vonatkozó vélemény ezen a linken érhető el.

Az IORP-okra vonatkozó környezeti, szociális és irányítási kockázatok felügyeletéről szóló vélemény ezen a linken érhető el.