Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Bankszámla nyitás

nyomtatás
Bankszámla nyitás

Mi a bankszámla?

Manapság szinte nélkülözhetetlen, hogy bankszámlával rendelkezzünk, hiszen a munkáltatók többsége erre utalják a fizetést, a hitelek folyósítása bankszámlára történik és a különböző közüzemi szolgáltatók, továbbá az egyéb szolgáltatók is a számláról történő fizetést részesítik előnyben. Megléte praktikus és hasznos dolog, amely sok szempontból megkönnyítheti az életünket, főként, ha kihasználjuk a rajta keresztül igénybe vehető szolgáltatások körét.


A megkötött bankszámlaszerződés alapján a pénzügyi intézmény (továbbiakban hitelintézet) nyilvántartja a számlára érkező összegeket, valamint a számlatulajdonos rendelkezése szerint teljesíti a kifizetéseket, átutalásokat.

A köznapi értelemben használt bankszámla egy gyűjtőfogalom, mivel célját tekintve valójában többféle bankszámla létezik, sőt ezek kombinációi is előfordulhatnak. Így megkülönböztethetünk:

  • folyószámlát, mely elsődlegesen pénzforgalom lebonyolítására nyitható,
  • a betétben elhelyezett megtakarítások őrzésére, kezelésére szolgáló betétszámlát,
  • hitelszámlát, ami jellemzően az intézménnyel kötött kölcsönszerződéshez kapcsolódik, valamint
  • léteznek egyéb, elkülönített célú számlák, mint például fedezeti számla, letéti számla.

Kombinált bankszámlákról abban az esetben beszélünk, ha az egyben pénzforgalmi- és megtakarítási célokat is szolgál.

A továbbiakban bankszámla alatt elsődlegesen a pénzforgalom lebonyolítására szolgáló számlákat értjük, és ezek jellemzőit mutatjuk be.

A hitelintézetek az egyszerű bankszámla mellett ún. bankszámlacsomagokat is kínálnak az ügyfeleknek, amelyeket az egyes felhasználói szokásoknak megfelelően alakítanak ki. Ahogy azt a nevük is jelzi, ún. „csomagban” értékesítik a számlát, és a hozzá kapcsolható szolgáltatásokat. (Pl. netbank, sms szolgáltatás, biztosítás, stb.) Több kedvezmény a jövedelem számlára történő érkeztetése esetén vehető igénybe, mint pl. a folyószámlahitel. Megszabhatnak minimum utalásból számlára érkező összeget is ahhoz, hogy jogosultak lehessünk egy kedvezményre.

Mit gondoljunk át, mielőtt bankszámlát nyitnánk?

Számos hitelintézet kínálja számlatermékeit eltérő feltételekkel és változatos díjstruktúrával. A megfelelő számlatermék kiválasztása előtt célszerű néhány szempont alapján tudatosan összehasonlítani a különféle ajánlatokat.

Mérlegelendő szempontok:

  • Mire akarjuk használni a számlát? Milyen szolgáltatásokat szeretnénk igénybe venni?
    Ennek kapcsán az alábbi kérdéseket érdemes feltenni magunknak:
    • Mekkora összegek és milyen rendszerességgel érkeznek várhatóan a számlára?
    • Milyen gyakran szeretnénk felvenni készpénzt?
    • Milyen típusú átutalásokat és milyen gyakran szeretnénk végezni?
    • Bankfiókban, vagy elektronikus úton (telefonon, interneten, mobilon) szeretnénk-e intézni pénzügyeinket?
    • Szeretnénk-e igényelni bankkártyát, és ha igen, milyen típusút?
    • Szeretnénk-e a kártyát külföldön is használni?
    • Szeretnénk-e a kártyával interneten vásárolni?
    • Fontos-e a számlán tartott pénz után kapható kamat mértéke?
    • Szükségünk van-e biztonsági hitelkeretre abban az esetben, ha nem várt események következnének be?

Milyen költségek kapcsolódnak a bankszámla használatához?

A hitelintézetek a bankszámla és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások költségeiről, díjairól kötelesek tájékoztatni az ügyfeleket a bankfiókokban és az intézményi honlapokon hozzáférhető ún. hirdetményekben, kondíciós listákon keresztül. A bankszámlahasználat költségeit a hitelintézetnek az általa kibocsátott számlakivonaton is szerepelnie kell.
Egyes költségekkel rendszeresen (pl. számlavezetési díj), míg más költségekkel esetenként, egy-egy tranzakció elvégzése, szolgáltatás igénybevétele után (pl. készpénzfelvétel, átutalás díja, stb.) kell számolni. Fontos tudnivaló, hogy bizonyos költségeket akkor is meg kell fizetni, ha számlánkat egyáltalán nem használjuk (ilyen például a havi számlavezetési díj).

Vannak-e feltételei a bankszámla nyitásának/megszüntetésének, és ha igen, mik azok?

A hitelintézetek eltérő feltételeket szabhatnak a bankszámla nyitását/megszüntetését illetően. Egyes bankszámlák megnyitása életkorhoz, tanulói vagy nyugdíjas jogviszonyhoz kötött. Léteznek azonban speciálisan egyes szakmához tartozók (pl. orvosok, ügyvédek) részére kínált számlacsomagok is. A bankszámla megszüntetés feltételei is intézményenként változóak. A bankszámla megszüntetésével egyidejűleg vagy az előtt meg kell szüntetni a kapcsolódó termékekre vonatkozó szerződést (pl. bankkártya), a bankkártyát a számlavezetőnek vissza kell adni, aki annak lezárása után elküldi a kibocsátónak, illetve ha a bankszámlához kapcsolódik tartozás, hitelkeret akkor azt ki kell egyenlíteni. A számla megszüntetésének további feltétele, hogy a rendszeres megbízások, felhatalmazások visszavonásra, megszüntetésre kerüljenek. Több intézménynél a számlazárás során ezek automatikusan megszűnnek. Felhívjuk figyelmét, hogy a bankszámla megszüntetése esetén a hitelintézetek általában személyes jelenlétet követelnek meg.

Amennyiben a számlacsomag esetén kedvezményt nyújt a hitelintézet, mi a kedvezmény feltétele?

A hitelintézetek előírhatják a számlán elvárható egyenleget, vagy minimális jóváírási összeget, esetleg havonta meghatározott számú tranzakció (pl. 2 db bankkártyás vásárlás)lebonyolítását, közüzemi számlák bankszámláról történő kiegyenlítését. A hirdetményekben, kondíciós listákban ezek a feltételek részletesen felsorolásra kerülnek. A számlacsomag kiválasztásánál érdemes figyelembe venni, hogy az ott feltüntetett díjak, kedvezmények csak az előírt feltételek teljesítése esetén érvényesek. (Például lehet kedvezményes a havi számlavezetési díj, ha a jövedelmünk a számlára érkezik.) Amennyiben az ügyfél nem tudja teljesíteni az előírt feltételeket, akkor a díjak általában az ügyfél számára kedvezőtlenül módosulhatnak, elveszhet a kedvezmény, vagy a továbbiakbanaz ügyfél nem jogosult a számlacsomag használatára.
Előfordulhat olyan helyzet is, hogy az egyik intézmény akciós kínálatánál egy másik intézmény nem akciós ajánlata kedvezőbb. Érdemes tehát az ajánlatokat e tekintetben is összehasonlítani.

A számlanyitás előtt és a nyitást követően bizonyos időközönként érdemes összehasonlítani a hitelintézetek ajánlatait. Akár új számla nyitásáról, akár bankváltásról van szó, a számlák/számlacsomagok kondícióit illetően, a tájékozódáshoz segítséget nyújt a Felügyelet honlapján található ingyenes Bankszámlaválasztó program. A programban a fogyasztó életkorának és alapvető számlahasználati szokásainak függvényében úgynevezett "profilba" sorolhatja magát. Ezután néhány egyéb feltétel kitöltésével (pl. földrajzi elhelyezkedés) tovább szűkítheti a számára rendelkezésre álló számlatermékek körét.


Mielőtt dönt, tájékozódjon!