Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Hírek, aktualitások

nyomtatás

Együttműködés áruházláncokkal

A Magyar Nemzeti Bank társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos stratégiai célja a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése, a hazai pénzügyi kultúra fejlesztése. Az MNB-hez hasonlóan több áruházlánc is kiemelt feladtaként tekint a tudatos fogyasztói társadalom kialakítására

Az MNB és öt vezető áruházlánc – ALDI, CBA, Media Markt, SPAR, Tesco – ezért egymással összefogva kívánja felhívni a figyelmet a megfontolt pénzügyi döntések jelentőségére, valamint arra, hogy egy-egy megalapozatlan választás anyagi károkat okozhat a fogyasztóknak. Az együttműködés eredményeként közel 800 áruházban érhetők el az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ tájékoztató kiadványai, a Pénzügyi Navigátor füzetek és szórólapok, továbbá pénzügyi tudatossággal kapcsolatos információk jelennek meg az egyes áruházak honlapján és közösségi oldalán is.

Az MNB és az együttműködő partnerek közös kampánya nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a fizetési nehézségek elkerülhetők, ha a fogyasztók előre megtervezik kiadásaikat, és hogy rendszeres megtakarítással a nem várt, nagyobb összegű költséget is fedezni tudják. Ehhez segítséget nyújtanak a Pénzügyi Navigátor termékválasztó alkalmazásai és kalkulátorai. A kampány üzenetei felhívják a figyelmet a tudatos hitelkártya-használat jelentőségére is, valamint az áruhitelek és gyorskölcsönök kockázataira.

Quaestor információk

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2015 tavaszán, alig 15 havi pénzügyi felügyelés nyomán közel 20 éves visszaélés-sorozatra derített fényt három befektetési szolgáltató, a Buda-Cash, a Quaestor és a Hungária brókercégeinél. A jegybank ezt követően folyamatos információnyújtással segítette a nyomozó hatóságokat és a bíróságot a brókercégeknél történtek feltárásában, az érintett vezetők, tulajdonosok felelősségének tisztázásában. Az MNB határozott fellépése következtében a Quaestor-károsultak a nem létező kötvények után is kártalanítást kaptak a Befektető-védelmi Alaptól. A jegybank szakmai közreműködésének is köszönhető, hogy a jogalkotó törvényi előírásokban szigorította meg a piacon tevékenykedő befektetési szolgáltatók védelmi vonalait és felügyelésüket (pl. ÉSZLA).

LEGFRISSEBB INFORMÁCIÓK


SAJTÓKÖZLEMÉNYEK,
INTERJÚK,
 HELYREIGAZÍTÁSOK
 

KÁRTALANÍTÁS

HATÁROZATOK,
FELÜGYELETI
INTÉZKEDÉSEK
 

SAJTÓKÖZLEMÉNYEK, INTERJÚK, HELYREIGAZÍTÁSOK

Az alábbiakban találja a Quaestorral kapcsolatosan megjelent sajtóközleményeket. Kérjük, vegye figyelembe a közlemények dátumát is, mivel bizonyos információk azóta változtak!

Sajtóközlemények

Interjúk

Helyreigazítások

Válaszok a Quaestor-üggyel kapcsolatos újságírói kérdésekre

Budapest, 2016. november 17.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2015 tavaszán, alig 15 hónapi pénzügyi felügyelés nyomán 15 éves visszaélés-sorozatra derített fényt három befektetési szolgáltató, a Buda-Cash, a Quaestor és a Hungária brókercégeinél. A jegybank ezt követően folyamatos információnyújtással segítette a nyomozó hatóságokat és a bíróságot a brókercégeknél történtek feltárásában, az érintett vezetők, tulajdonosok felelősségének tisztázásában. Az MNB határozott fellépése következtében a Quaestor-károsultak a nem létező kötvények után is kártalanítást kaptak a Befektető-védelmi Alaptól. A jegybank szakmai közreműködésének is köszönhető, hogy a jogalkotó törvényi előírásokban szigorította meg a piacon tevékenykedő befektetési szolgáltatók védelmi vonalait és felügyelésüket.

Az MNB az elmúlt bő másfél évben – honlapja fogyasztóvédelmi aloldalának Quaestor és Buda-Cash menüpontjaiban – folyamatosan tájékoztatást nyújtott a károsultaknak és a nyilvánosságnak a brókercégeknél történtekről, illetve a kártalanítással kapcsolatos tudnivalókról. Ennek során kérdések és válaszok formájában adott információt a Quaestor-károsultak megkeresésére.

E tájékoztatások ellenére egyes médiaszereplők esetenként még téves adatokat, feltevéseket közölnek a történtekről, noha olvasóik és a károsultak valós tájékoztatásra számítanak. A jegybank 2016. október végén megkereste ezen online médiumok egyikének, a 444.hu-nak az érintett oknyomozó újságíróját, K.M.-et, és személyes vezetői konzultációt ajánlott fel a Quaestor-ügy felügyeleti vonatkozásait bemutatni kívánó szerkesztőknek. Az újságíró e személyes egyeztetési lehetőséget elutasította, korábbi cikkei kapcsán az MNB által kért pontosításokat pedig (indoklás nélkül) nem közölte le. A portál újabb, készülő cikke kapcsán írásban elküldött szerkesztőségi kérdésekre adott részletes, teljes körű jegybanki válaszokat töredékesen, az olvasók megtévesztésére változatlanul alkalmas módon adta közre.

Mindezek nyomán az MNB úgy döntött: a nyilvánosság hiteles, valós tájékoztatása érdekében honlapján közzéteszi a kapott újságírói kérdéseket és az azokra adott szakmai válaszokat, illetve a 444.hu által közzé nem tett jegybanki helyreigazításokat az alábbi elérhetőségen:

Válasz a Quaestor ügyfeleknek

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2015. április 17-én visszavonta a Quaestor Értékpapírkereskedelmi és Befektetési Zrt. (Quaestor) tevékenységi engedélyét és kezdeményezte annak felszámolását. 2015. április 22-én a Quaestor felszámolása megindult. A kárrendezésre jogosult ügyfeleket a Kárrendezési Alap (Alap) kártalanítja a 2015. évi CCXIV. törvény rendelkezései szerint.

Válasz a Quaestor károsultak kérdéseire – 2015. november 20.

KÁRTALANÍTÁS

Legfontosabb tudnivalók

A kárrendezés legfrissebb információit IDE KATTINTVA éri el.

Fontos! Minden eljárás kérelemre indul!

A kárrendezésére vonatkozó írásbeli kérelmét (amennyiben korábban nem nyújtotta be a Quaestor Károsultak Kárrendezési Alapjához) 2016. február 15-ig nyújthatja be az Alaphoz a kijelölt Kormányablakokban, illetve feladhatja postán a 1476 Budapest, Pf. 800-as postacímre. Fontos, hogy a határidő jogvesztő, vagyis ha elmulasztja a fenti határidőben az Alap által rendszeresített formanyomtatványon beadni kérelmét, később már nem lesz erre lehetősége. A kérelem nyomtatványt ITT találja.

Az Alap abban az esetben is megállapítja az ellenértéket, ha a kérelmező esetében a kötvény értékpapírszámlán nem került jóváírásra, de az ügyletből eredő követelés fennállását jogerős bírósági határozat megállapította. Ebben az esetben a kérelmező a bírósági határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül terjesztheti elő igényét, amelyhez mellékelni kell a követelés fennállását megállapító bírósági határozatot is.

A BEVA általi kártalanításra vonatkozó kérelmét a BEVA honlapján közzétett felhívásban meghatározott módon és helyen kell szintén írásban benyújtania . A megfelelő formanyomtatvány a BEVA honlapján elérhető!

Határidők a kárrendezésre jogosult ügyfelek számára

 Mire vonatkozik?  Kihez kell fordulni?  Meddig kell benyújtani?

Quaestor kötvény

Alap

2016. február 15-ig

Egyéb értékpapír, pénzkövetelés

Befektető-védelmi Alap (BEVA)  A BEVA honlapján történő felhívás szerint (2016. május 21-ig)

Hitelezői igény bejelentése

Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft.

 Legkésőbb 2015. június 1-ig

Hasznos linkek

HATÁROZATOK, FELÜGYELETI INTÉZKEDÉSEK

A Quaestor Értékpapír-kereskedelmi Befektetési Zrt-vel kapcsolatos felügyeleti határozatok, végzések

A Quaestor Financial Hrurira Kft kötvénykibocsátó alaptájékoztatói, illetve az azokat jóváhagyó felügyeleti határozatok ide kattintva olvashatók időrendben.

Pénzügyi szolgáltatások versenye

Minden pénzintézet célja, hogy egyre több ügyfele legyen, ennek érdében számos konstrukcióval igyekszik kielégíteni a vásárlói igényeket. Használja ki a lehetőséget, versenyeztesse a különféle ajánlatokat!

Az üzleti életben bevált gyakorlat, hogy mielőtt bárki döntést hoz, azt megelőzően több lehetőséget számításba vesz, alaposan mérlegeli a feltételeket, és felméri a kockázatokat! Tegyen így Ön is! Minél több intézmény ajánlatát vizsgálja meg, minél több szempontot vesz figyelembe döntése meghozatala előtt, annál nagyobb esélye van arra, hogy az Ön számára legmegfelelőbb szolgáltatást válassza. A megalapozott döntés hosszú távon kényelmet, kevesebb kiadást, kisebb kockázatot, anyagi biztonságot jelenthet!

Mit érdemes szem előtt tartani egy szolgáltatás kiválasztása előtt?

Akármilyen termékről, szolgáltatásról van szó, nélkülözhetetlen, hogy tudjuk, milyen anyagi források állnak rendelkezésünkre. A családi költségvetés készítése, a kiadások tudatos tervezése átláthatóbbá teszi aktuális és jövőben pénzügyi helyzetünket.

A költségvetési terv fényében már látszik, milyen mértékű további kiadásokra van lehetőség, ez pedig alapvetően meghatározza, hogy a kínálkozó ajánlatok közül melyek azok, amelyek valóban szóba jöhetnek. A tényleges döntést azonban ne csak a várható költségek alapján hozza meg! Versenyeztesse az ajánlatokat az alapján is, hogy a kínált szolgáltatások mennyire illeszkednek élethelyzetéhez, életviteléhez, szokásaihoz! A későbbi ügyintézések szempontjából lényeges lehet például, hogy az adott szolgáltatónak van-e kirendeltsége az Ön lakó- és munkahelye, illetve a szokásos napi útvonala közelében. Befolyásolhatja a szolgáltatás feltételeit az is, hogy Ön átutalással, bankkártyával, vagy készpénzzel szeret inkább fizetni. Legyen szó akár a mindennapokban gyakran használt szolgáltatásokról – például bankszámlákról vagy bankkártya-használatról –, akár olyanokról, amelyeket nem vesz igénybe nap mint nap, mégis hosszú távon meghatározhatják anyagi helyzetét, biztonságát – például hitel, befektetés, biztosítás, nyugdíj célú takarékosság vagy valamilyen pénztári tagság –, fontos, hogy több tényezőt figyelembe véve, több szolgáltató ajánlatait is megvizsgálva döntsön.

Ne csak akkor hasonlítsa össze a különböző lehetőségeket, amikor valamilyen új szolgáltatást kíván igénybe venni!

Ha élethelyzetében változás következik be – például új munkahelye lesz, elköltözik, változik a családi állapota –, mindenképpen érdemes megvizsgálni, hogy a meglévő szolgáltatása helyett van-e más, amely a megváltozott körülmények miatt kedvezőbb feltételekkel vehető igénybe.

A pénzintézetek egyre több fogyasztói igényt igyekeznek kielégíteni, így folyamatosan változik, általában bővül a szolgáltatások köre, és a hozzájuk tartozó feltételek. Ezért könnyen lehet, hogy már meglévő szolgáltatása helyett úgy is kedvezőbbet talál, hogy élethelyzetében nem történt jelentős változás.

Pénzügyeinek tervezésével, a megfelelő információk és a várható kockázatok figyelembe vételével tudatosan hozhatja meg pénzügyi döntéseit, a különböző kínálatok rendszeres összehasonlításával növeli az esélyét annak, hogy mindenkor az Ön számára legkedvezőbb szolgáltatást használja.

Nem jelzálog alapú hitelek forintosítása

A nem jelzálog alapú fogyasztói deviza- és devizaalapú kölcsönszerződések forintosítása elsősorban a gépjárműhiteleket, lízingszerződéseket, valamint a személyi kölcsönöket érinti.

 

Fontos kérdés mostanában, hogy megemelkedhet-e a törlesztőrészlet a forintosítás után.

 

 

A gépjárműkölcsönöknél jellemző az a konstrukció, amiben az ügyfél a futamidő alatt, az árfolyamváltozástól függetlenül, előre meghatározott, fix törlesztőrészletet fizetett. Ugyanakkor az árfolyamváltozás törlesztőrészletre gyakorolt hatása egy elkülönített nyilvántartásban vezetik. Az elkülönített nyilvántartásban felhalmozódó árfolyamkülönbözet a szerződésben foglaltak szerint – jellemzően a futamidő végéhez közeledve vagy éppen a futamidő meghosszabbításával- válik esedékessé. A felhalmozott árfolyamkülönbözet hatására növekedhet a törlesztőrészlet, de az esetek többségében Ön még így is jobban jár a forintosítással. Ha bizonytalan abban, hogy az Ön hitelére vonatkozik-e a forintosítás, illetve további kérdései vannak, olvassa el az alábbi tájékoztatókat!

 

 

Kiket érint a forintosítás és kiket nem?

Határidők

Emelkedhet a hátralévő törlesztő részletem vagy a hátralévő futamidő?

Fontos információk

Kapcsolódó információk

Panasztételi lehetőségek

Astra Biztosító

Az illetékes bukaresti bíróság 2016. április 28-án jogerősen elrendelte a Societatea Comerciala de Asigurare-Reasigurare Astra S.A. Biztosító (Astra) felszámolását. A Román Garancia Alap (FGA) ezt követően megkezdte a kérelmet benyújtó ügyfelek részére a kártérítési igények kifizetését.

 

A befizetett, de a biztosító által meg nem szolgált díjakra vonatkozóan a kárkifizetési nyomtatványok benyújtására 2016. július 27-ig volt lehetőség. Ugyaneddig az időpontig adhatták be a román Astra Biztosító nem KGFB-s károsultjai is az FGA-nál a kárkifizetési kérelmeiket.

Az Astra Biztosítóval kapcsolatos egyes követeléseivel az alábbi táblázat szerinti intézményekhez fordulhat:

   KGFB szerződés  

Nem KGFB szerződés

A kár 450.000 RON alatti

része 
 

Nem KGFB szerződés

A kár 450.000 RON feletti része
 Kárigény rendezése  MABISZ

1. FGA

2016. április 28-ig volt lehetőség 

  2. Felszámoló

2016. április 28-ig volt lehetőség

 

Felszámoló

2016. január 18.
Kárkifizetési kérelem benyújtása   

1. FGA

2016. július 27.

2. Felszámoló  
 Meg nem szolgált díj visszaigénylése  

FGA

2016. július 27.
 

FGA

2016. július 27.
 

Felszámoló

2016. január 18.
 Baleseti adó visszaigénylése  NAV  -  -

FGA: Román Garancia Alap

MABISZ: Magyar Biztosítók Szövetsége

Felszámoló: KPMG Restructuring SPRL

NAV: Nemzeti Adó- és Vámhivatal

 

Meg nem szolgált díj: a szerződés megszűnésének időpontja utáni időszakra vonatkozó, a biztosítónak már megfizetett díj

Formanyomtatványok, elérhetőségek

    Felhívjuk figyelmét, hogy az alábbi nyomtatványok a román FGA által kiadott dokumentumok, amelyek a nem KGFB károk, illetve a meg nem szolgált díj visszatérítésének igénylésére szolgálnak.

A kitöltéssel kapcsolatban a MABISZ ügyfélszolgálata nyújt további tájékoztatást.

FGA:

Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA)

Honlap: www.fgaromania.ro

Levelezési cím: Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA)

Strada Amiral Constantin Bâlescu, nr. 18, sector 1, Bucuresti, CP:011954

România

Telefonszám: +4021.211.60.37; +4021.211.60.52; +4021.211.60.73; +4021.211.60.79

Telefax: +4021.211.60.94

E-mail: office@fgaromania.ro

MABISZ:

Magyar Biztosítók Szövetsége

Cím: 1062 Budapest, Andrássy út 93.

Levelezési cím: MABISZ ESZE

1381 Budapest 62., Pf. 1297

Honlap: www.mabisz.hu

Központi telefonszám: (+36 1) 802-8400

Kárügyintézés telefax: (+36 1) 802-8499

Kárbejelentés: astrakar@mabisz.hu

Hivatali idő: hétfő-csütörtök 8-16h, péntek 8-13:30

Az Ügyfélszolgálat minden szerdán 20:00-ig fogadja a hívásokat a központi telefonszámon.

Kérelmek KGFB káresemény esetén: http://www.mabisz.hu/hu/sajtoszoba/544-tajekoztatas-astra.html

EGYÉB INFORMÁCIÓK!

  • A felszámoló megállapítja a felszámolási eljárásban alkalmazandó határidőket. Ezek közül a legfontosabbak az alábbiak:
    • 2016.01.18 – az Astra Biztosítóval szembeni hitelezői igények bejelentése
    • 2016.01.29 – hitelezői igények előzetes listájának közzététele
    • 2016.02.04 – első egyezségi tárgyalás a hitelezőkkel
    • 2016.02.24 – hitelezői igények előzetes listájának véglegesítése
    • 2016.04.04 – a felszámolási eljárás státuszának felülvizsgálata
  • Az FGA által nyújtható kártalanítás maximális összege jogosultanként 450.000 RON (kb. 30 millió Ft).
  • A MABISZ által a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) esetében nyújtható kártérítés maximális összege dologi károk esetén káreseményenként 500 millió forint, személyi sérülés miatti károk esetén káreseményenként 1.600 millió forint.

Buda-Cash, DRB Bankcsoport információk

A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Stabilitási Tanácsa a tudomására jutott visszaélés-gyanús esetek miatt 2014. február 24-én végzésében azonnali hatállyal felfüggesztette a Buda-Cash Brókerház Zrt. tevékenységi engedélyét, továbbá felügyeleti biztosokat rendelt ki az intézményhez. Ezt követően 2015. március 4-én az MNB visszavonta a Buda-Cash Brókerház Zrt. tevékenységi engedélyét, és kezdeményezte annak felszámolását.

Az MNB az alábbiakban közli a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft. közérdekű sajtóközleményét:

A Buda-Cash Brókerház Zrt. „f.a.” felszámolója ezúton tájékoztatja tisztelt ügyfeleit, hogy a Nemzeti Nyomozó Iroda valamennyi értékpapírszámla zár alá vételét feloldotta, ezért a felszámoló megkezdte az értékpapírok kiadását.

A fellelhető ügyfélvagyon kiadása csak azokra a meghatározott értékpapírokra, befektetési termékekre terjedhet ki, melyek fellelhetősége és tulajdonosi köre minden kétséget kizárhatóan beazonosítható, ezért szükséges és indokolt az ügyfelek egyenkénti, személyes azonosítása és ellenőrzése.

A vagyonelemek kiadásárólaz érintettektelefonon kapnak értesítést időpont egyeztetés céljából. Az egyeztetett időpontban a Buda-Cash Brókerház Zrt. „f.a.” 1118 Budapest Ménesi út 22. címén fogadják az ügyfeleket személyes beazonosításra, ahol az alábbi dokumentumokat szükséges bemutatni:

  • természetes személyek: személyi igazolvány, lakcímkártya, adóazonosító igazolvány;
  • jogi személyiséggel rendelkező, és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek: cégkivonat, aláírási címpéldány, meghatalmazott esetén teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt meghatalmazás, a jelenlévő személy személyi igazolványa és lakcímkártyája;
  • Magyarországon vezetett értékpapírszámla meglétének igazolása, amely elengedhetetlen a transzferáláshoz;
  • Kitöltött transzferálási formanyomtatvány – az időpont egyeztetést követően megküldjük az ügyfelek részére, amelyet kitöltve, aláírva személyesen a megadott időpontban le kell adni.

Kérjük, hogy akinek a telefonszáma nincs leadva a Buda-Cashnél, az az info@budacash.hu e-mail címreküldve minél hamarabb adja meg telefonos elérhetőségét a gyorsabb ügyintézés és a mielőbbi időpont egyeztetés érdekében.

Buda-Cash Brókerház Zrt. „f.a.” felszámolója

Sajtóközlemények

További információk

A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Stabilitási Tanácsa a tudomására jutott visszaélés-gyanús esetek miatt 2014. február 24-én végzésében azonnali hatállyal felfüggesztette a Buda-Cash Brókerház Zrt. tevékenységi engedélyét, továbbá felügyeleti biztosokat rendelt ki az intézményhez. Ezt követően 2015. március 4-én az MNB visszavonta a Buda-Cash Brókerház Zrt. tevékenységi engedélyét, és kezdeményezte annak felszámolását.

Szintén 2015. február 24-én az MNB felügyeleti biztosokat rendelt ki a DRB bankcsoport tagjaihoz, a BRB BUDA Regionális Bankhoz, a DRB Dél-Dunántúli Regionális Bankhoz, a Dél-Dunántúli Takarék Bankhoz és az ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bankhoz, és korlátozásokat léptetett életbe valamennyi intézménynél. Ezt követően 2015. március 3-án az MNB visszavonta a DRB Bankcsoporthoz tartozó kisbankok tevékenységi engedélyét és egyidejűleg kezdeményezte a bankok felszámolását. A betétesek még e hónapban hozzájutnak megtakarításaikhoz, amelyet az OBA automatikusan fizet majd ki, s amelyhez a jegybank elegendő forrást nyújt.

A fenti intézményekkel kapcsolatban felmerült folyamatosan frissített kérdéseket és válaszokat a kapcsolódó tartalmak között olvashatja.

 

A Buda-Cash Zrt. ügyfelei esetében a felszámoló biztos feladata az ügyfélkövetelések teljesíthetőségének felmérése. Ennek érdekében - az intézmény nyilvántartásában szereplő befektetők számára - a felügyeleti biztos, illetve a felszámoló biztos megküldi az egyéni számlaegyenleg-kivonatokat.

Kérjük, hogy a kivonat kézhez vétele után, vesse azt össze saját nyilvántartásaival és amennyiben eltérést tapasztal, forduljon a felszámoló biztoshoz. Ezen egyeztetés során jelezheti, ha bármelyik megbízása (pl. állampapír, részvény vétel) esetlegesen nem teljesült. (2015.03.06.)

Kiemelten fontos, hogy amennyiben munkabérét a DRB Bankcsoportnál (BRB BUDA Regionális Bank, DRB Dél-Dunántúli Regionális Bank, Dél-Dunántúli Takarék Bankhoz és ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bank) vezetett fizetési számlára kapja, azonnal jelezze munkáltatójának, és kérje együttműködését, hogy munkabérét más módon kaphassa meg.

Az illetékes szervek nyugdíjjal, járadékkal illetve pénzbeli ellátással, valamint egyéb a témával kapcsolatosan fontos adatszolgáltatásához kapcsolódó tájékoztatását az alábbiakban olvashatják.

A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság tájékoztatása

Tisztelt Ügyfeleink!

 

A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság tájékoztatja azon ügyfeleit, akik eddig a DRB-Bankcsoportnál vezetett számlájukra kapták nyugdíjukat, hogy a DRB csoportnál elrendelt korlátozások miatt 2015. március hónapban postai úton kapják kézhez ellátásukat. Az előbbiekről és a további teendőkről az érintettek részére 2015. március hónap első hetében tájékoztató kerül kiküldésre.
Budapest, 2015. február 25.

 

Nyugdíjfolyósító Igazgatóság

 

http://www.onyf.hu/hu/

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár tájékoztatása

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár tájékoztatja érintett ügyfeleit, akik eddig a DRB Bankcsoportnál vezetett számlájukra kapták a pénzbeli ellátásokat, hogy azt a DRB csoportnál elrendelt korlátozások miatt, 2015. március hónapban postai úton kapják kézhez.

A további teendőkről az érintettek, 2015. március első hetében írásban kapnak tájékoztatást.

Budapest, 2015. február 26.

Országos Egészségbiztosítási Pénztár

http://www.oep.hu/

A Magyar Államkincstár tájékoztatása

Közlemény a DRB Bankcsoport bankjainál vezetett számlák ügyfelei részére

A DRB Bankcsoportnál – BRB BUDA Regionális Bank, DRB Dél-Dunántúli Regionális Bank, DDB Dél-Dunántúli Takarék Bank, ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bank –, a Magyar Nemzeti Bank által elrendelt korlátozások miatt a Magyar Államkincstár tájékoztatja érintett ügyfeleit, hogy a bérek, illetmények, a családtámogatási-, illetve fogyatékossági ellátások más pénzintézethez történő utalása kapcsán kérelmet nyújthatnak be a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) lakóhelyük/tartózkodási helyük szerint illetékes Megyei Igazgatóságához.

A kérelemben fel kell tüntetni az ellátás pontos megnevezését, illetve az új pénzintézet nevét és az ahhoz tartozó folyószámla számot; a változtatási kérelem beadását követően a 2015. február hónapra járó támogatást a Kincstár az ügyfél által újonnan megnyitott számlára utalja. Kérelem hiányában a 2015. február havi és az azt követő hónapok ellátásait az ügyfél lakcímére, postai úton küldi ki a Kincstár.

A február havi béreket, illetményeket – a rendkívüli helyzetre való tekintettel – a Kincstár postai úton küldi meg az érintetteknek!

Fontos megjegyezni, hogy 2015. március első hetét követően is benyújthatnak az ügyfelek kérelmet arra vonatkozóan, hogy a jövőben esedékes – Kincstár által teljesített – bérük, illetményük és támogatásaik mely számlára kerüljenek utalásra.

A családtámogatási és fogyatékossági ellátással érintett ügyfelek részére – legkésőbb március első hetében – fent leírtakról a Kincstár tájékoztató levelet is postáz.

A DRB Bankcsoportnál vezetett számlákra vonatkozóan adott megbízások – például állampapír kamat- és/vagy tőkekifizetés összege feletti rendelkezés, stb. – teljesítéséért a Kincstár nem vállal felelősséget.

80 önkormányzat vezette számláját a Buda-Cash csoporthoz tartozó pénzintézeteknél, ezért a kormány lehetővé tette, hogy azokban az esetekben, amelyekben a helyhatóság egyetlen számláját zárolták, a további kincstári utalásokat már ne a Buda-Cash és csoportjának pénzintézeteihez utalja a Magyar Államkincstár, hanem az önkormányzat által választott más számlára. A Kincstár is minden segítséget megad a kialakult helyzet megnyugtató rendezéséhez.

Kérjük érintett ügyfeleinket, hogy a további teendőkről számlavezető bankjuknál tájékozódjanak.

Budapest, 2015. február 25.

Magyar Államkincstár

http://www.allamkincstar.gov.hu/

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatásával kapcsolatosan megjelent MTI-hír

 

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) tájékoztatása

Tájékoztatás a Buda-Cash Brókerház és a DRB Bankcsoport ügyében

NAK - 2015. február 25. szerda

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) tájékoztatni kívánja a Tagságát, hogy a Buda-Cash Brókerház működési engedélyét felfüggesztette a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa.

Szintén felfüggesztették a Buda-Cash Brókerházzal kapcsolatban álló DRB Bankcsoportot is, amely a BRB BUDA Regionális Bankból, a DRB Dél-Dunántúli Regionális Bankból, a Dél-Dunántúli Takarék Bankból és az ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bankból áll.

2015. február 25-én az MNB a felsorolt intézményekben banki szünnapot rendelt el, valamint felügyeleti biztosokat rendelt ki.

Mivel a felfüggesztés az érintett NAK tagokat – különös tekintettel az MVH aktuális kifizetésekre várókat – nehéz helyzetbe hozhatja, a tagság érdekeit képviselve a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara azonnali hatállyal egyeztetést kezd minden érintett hivatallal és intézménnyel, köztük elsődlegesen az MNB-vel a helyzet megnyugtató megoldása érdekében.

A hatékony fellépés céljából kérjük azon tagjainkat, akik érintettek az ügyben, hogy az alábbi e-mail címre írt üzenetben adják meg a kamarai regisztrációs számukat. Számukra a későbbiek során válaszüzenetben küldünk további tájékoztatást.

brokerhaz-segitseg@nak.hu

Időközben a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) is közzétett egy tájékoztatót. Ennek értelmében a Hivatal azon ügyfelek részére nem teljesíthet kifizetést, akik a felsorolt pénzintézeteknél rendelkeznek az MVH-hoz bejelentett fizetési számlaszámmal, ezért az érintett ügyfeleknek új fizetési számlaszámot kell bejelenteniük. Az ezzel kapcsolatos részletes tájékoztató ide kattintva érhető el.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2015. február 26-tól ügyfelenként 60 ezer forintra csökkentette a DRB Bankcsoporthoz tartozó hitelintézetek (BRB BUDA Regionális Bank, DRB Dél-Dunántúli Regionális Bank, DDB Dél-Dunántúli Takarék Bank és az ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bank) által az ideiglenes intézkedés időtartalma alatt kifizethető betétek és más visszafizetendő források maximális összegét. Erre azért volt szükség, mert a bankok azonnali fizetőképessége a vártnál lényegesen rosszabbnak bizonyult.

A jegybank döntése során figyelembe vette, hogy az érintett betétesek legszélesebb köre – ha korlátozott összegben is – de hozzájuthasson betétjéhez. Az Országos Betétbiztosítási Alap 100 ezer euró, azaz mintegy 30 millió forint összegig kártalanítja a betéteseket, ha a bankcsoport fizetőképessége nem áll helyre néhány napon belül.

A 60 ezer forintos limit a jegybank által korábban elrendelt kifizetési korlátozás teljes 90 napos időszakára vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy ha egy ügyfél már korábban felvett 60 ezer forintot vagy annál nagyobb összeget bankjától, akkor 2015. február 26-tól már nem juthat hozzá további összegekhez.

A jegybank egyeztetést kezdeményezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, illetve az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatósággal azért, hogy a betéteseket ne érje hátrány az adófizetési kötelezettségek teljesítése, illetve a járadékkifizetések kapcsán.

(NAK)

http://www.nak.hu/hu/

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) tájékoztatása

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) a BRB Buda Regionális Bank ZRT. (N-JÉ-I-7/2015. számú végzés), a DRB Dél-Dunántúli Regionális Bank ZRT. (N-JÉ-I-6/2015. számú végzés), a Dél-Dunántúli Takarék Bank ZRT. (N-JÉ-I-4/2015. számú végzés) és az ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bank ZRT. (N-JÉ-I-5//2015. számú végzés) (a továbbiakban: pénzintézetek) engedélyeinek korlátozása és felfüggesztése miatt az utalások újraindítása érdekében szükséges teendőkről a Hivatal az alábbi tájékoztatást adja

Tájékoztató a Magyar Nemzeti Bank több pénzintézetet érintő döntéseivel kapcsolatos teendőkről

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) a BRB Buda Regionális Bank ZRT. (N-JÉ-I-7/2015. számú végzés), a DRB Dél-Dunántúli Regionális Bank ZRT. (N-JÉ-I-6/2015. számú végzés), a Dél-Dunántúli Takarék Bank ZRT. (N-JÉ-I-4/2015. számú végzés) és az ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bank ZRT. (N-JÉ-I-5//2015. számú végzés) (a továbbiakban: pénzintézetek) engedélyeinek korlátozása és felfüggesztése miatt azon ügyfelek részére nem teljesíthet kifizetést, akik a felsorolt pénzintézeteknél rendelkeznek MVH-hoz bejelentett fizetési számlaszámmal. Az utalások újraindítása érdekében szükséges teendőkről a Hivatal az alábbi tájékoztatást adja:

A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) határozatai alapján (feltételesen) visszavonta illetve korlátozta a felsorolt pénzintézetek számára kiadott pénzügyi szolgáltatási, kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenység végzésére jogosító engedélyeket és egyidejűleg az esetleges végelszámolás vagy felszámolás kezdő időpontjáig felügyeleti biztosként kirendelte a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot (székhelye: 1071 Budapest, Damjanich u. 11-15.) (a továbbiakban: Nkft.) azzal, hogy az irányadó jogszabályi előírások alapján a pénzintézeteknél a felügyeleti biztosi teendőket az Nkft. által kijelölt két felügyeleti biztos látja el.

Az MNB döntései alapján az MVH az esedékes kifizetéseket a pénzintézetek ügyfelei részére mindaddig nem teljesíti, amíg azok új fizetési számlaszámot nem jelentenek be.

A fentiekre figyelemmel az MVH kéri valamennyi érintett ügyfelét, aki az Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszerbe az érintett pénzintézeteknél vezetett fizetési számlaszámot jelentett be, hogy egy másik pénzintézetnél nyisson új fizetési számlát és az új fizetési számlaszámot jelentse be a lenti formanyomtatványok egyikén.

A természetes személyek (magánszemélyek, őstermelők, egyéni vállalkozók) a G1010-01-es nyomtatványon, nem természetes személyek (gazdasági társaságok, egyéb szervezetek) a G1020-01-es nyomtatványon jelenthetik be új fizetési számlaszámukat! A fizetési számlaszám módosítását a nyomtatványok kitöltésével - személyesen, vagy postai úton - kell bejelenteni az MVH bármely szervezeti egységénél.

Az adatok módosítására irányuló kérelmek formanyomtatványait A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal által működtetett Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszerbe történő nyilvántartásba vétel és változás bejelentés szabályairól szóló 128/2013. (VII. 30) számú közlemény 1. számú, illetve 2. számú melléklete tartalmazza, amelyek az alábbi linkekre kattintva közvetlenül is elérhetőek.

G1010-01 Nyomtatvány

G1020-01 Nyomtatvány

Különösen felhívjuk a figyelmüket arra, hogy a kérelemhez csatolni kell az ügyfél azonosításához szükséges adatokat tartalmazó, az ügyfél nevére szóló fizetési számlaszám létezését igazoló, két hónapnál nem régebbi fizetésiszámla-kivonat másolatát, vagy a számlát vezető pénzforgalmi szolgáltatónak a kérelem benyújtási időpontját megelőző két hónapnál nem régebbi, az ügyfél azonosításához szükséges adatokat, valamint az ügyfél nevére szóló fizetési számlaszámot tartalmazó nyilatkozatát.

A fentiektől eltérően kell eljárnia azoknak az ügyfeleknek, akik a pénzintézetekkel - az ügyfél és a pénzintézet közötti finanszírozási (hitel) kapcsolattal összefüggő - az MVH ügyfél-nyilvántartási rendszerében rögzített fizetési számlaszámra vonatkozó megállapodást (a továbbiakban: banki megállapodás) kötöttek. Amennyiben ezen ügyfelek a fizetési számlaszámukat meg kívánják változtatni, arra kizárólag abban az esetben van lehetőség, ha a banki megállapodás az Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszerből való törléséhez a pénzintézet helyett a felügyeleti biztos (vagy a későbbiekben kirendelt felszámoló vagy végelszámoló) hozzájárul.

„Az ügyfél és a pénzügyi intézmény között létrejött, a fizetési számlaszám rögzítésére vonatkozó megállapodás megszüntetése iránti kérelem" formanyomtatványát A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal által működtetett Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszerbe történő nyilvántartásba vétel és változás bejelentés szabályairól szóló 128/2013. (VII. 30) számú közlemény 8. számú melléklete tartalmazza, amely az alábbi linkre kattintva közvetlenül is elérhető.

G1031 Nyomtatvány

Budapest, 2015. február 25.

http://www.mvh.gov.hu/

 

 

Indul a BUDA-CASH Brókerház Zrt. befektetőinek kártalanítása, a Beva az igényérvényesítés első napjaként 2015. március 27-ét határozza meg. A kártalanítási kérelmeket ettől a naptól kezdődő egy éven belül, 2016. március 26-ig lehet benyújtani.

Kártalanításra a befektető kérelme alapján kerülhet sor, amelyet igénybejelentő lapon kell benyújtani a Bevához.

A Buda-Cash Brókerház Zrt. „f.a.” felszámolásával kapcsolatban további hasznos információkat találhat a www.budacash.hu oldalon.

Átalakításos önálló zálogjog GYIK

Amit az ingatlant terhelő járulékos zálogjog - önálló zálogjoggá alakításáról tudni érdemes

 

1. Miért van szükség erre a változtatásra?

A változás hátterében jogszabályi változás áll. Ez lehetőséget biztosít a pénzügyi intézmények számára, hogy átalakítsák a korábbi, ingatlant járulékosan terhelő jelzálogjogot önálló zálogjoggá. Ez azt jelenti, hogy az ingatlanra vonatkozó önálló zálogjog a kapcsolódó kölcsönszerződés nélkül is forgalomképes, azaz más pénzügyi intézményre részben vagy egészben átruházható.

2. Az átalakítás miatt másik pénzügyi intézmény ügyfele leszek?

Nem, továbbra is a hitelt eredetileg folyósító pénzügyi intézmény ügyfele marad, így például a hiteltörlesztési kötelezettség is változatlanul és kizárólag a hitelszerződés szerinti pénzügyi intézmény irányában áll fenn.

3. Megváltoznak a hitelszerződés feltételei is?

Nem, a hitelszerződés feltételei, kondíciói nem változnak, mivel az új jogi szabályozás kizárólag a folyósított hitelhez kapcsolódó zálogfedezet jogi helyzetét érinti, azaz a jelzálogjogosult (pénzügyi intézmény) és a jelzálogkötelezett (ingatlan tulajdonosa) közötti zálogjogi jogviszonyt.

Ebből a változásból következően a hitelszerződés elsődlegesen meghatározó feltételei, így – többek között – a kölcsön összege, a törlesztő-részlet mértéke, a kölcsön futamideje nem változik meg. A módosítás következtében a törvény előírásai alapján a zálogkötelezett helyzete nem válhat terhesebbé.

A jogszabályváltozással összefüggésben a hitelszerződésben legfeljebb a biztosítékok megjelöléséhez kapcsolódó technikai jellegű változtatások lehetnek (pl.: jelzálog helyett átalakításos önálló zálogjog szerepel).

4. A törlesztőrészletet érinti a változás?

Nem, a zálogjogi változások hatása nem okozhatja a törlesztőrészletek összegének változását.

5. Összességében ugyanannyit kell majd visszafizetni?

Igen, az önálló zálogjoggá alakítás nem érinti a visszafizetendő összeget.

6. Más lesz a hitel futamideje?

Nem, az önálló zálogjoggá átalakítás nem érinti a hitel futamidejét.

7. Előfordulhat, hogy kétszeresen kell visszafizetni a tartozást?

Nem. A hitelszerződéshez kapcsolódó zálogjog, önálló zálogjoggá történő átalakítása során a törvény védi a zálogkötelezettet és az adóst abban a vonatkozásban is, hogy semmilyen módon ne lehessen a hitelszerződésből eredő tartozást kétszeresen követelni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hiteltörlesztési kötelezettség változatlanul és kizárólag a hitelszerződés szerinti hitelező (a hitelt folyósító pénzügyi intézmény) irányában áll fenn.

8. Az önálló zálogjoggá átalakítás miatt megváltoznak a zálogjog érvényesítésének szabályai?

Nem, a zálogjog érvényesítésére a továbbiakban is csak akkor kerülhet sor, ha az adós nem a szerződés szerint fizeti a tartozását és emiatt a hitelezője felmondja a szerződést.

A korábban megkötött jelzálogszerződésnél a szerződésben szereplő, a zálogjog érvényesítésével összefüggő szabályok nem változnak. Az eredeti szerződés módosítása az önálló zálogjog átvezetését érinti, a zálogjog érvényesítésének szabályai nem változnak.

Amennyiben a jelzálogszerződés nem rendelkezik teljes körűen az érvényesítéssel kapcsolatos kérdésekről, úgy a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) vonatkozó előírásait kell alkalmazni.

Nincs változás abban a tekintetben sem, hogy a hitel visszafizetésével az átalakításos önálló zálogjog megszűnik.

9 .Kell fizetnem az önálló zálogjoggá történő módosításért?

Nem. A szerződésében kikötött zálogjogi rendelkezés önálló zálogjoggá történő átalakítása az Ön számára nem jelenthet semmiféle plusz terhet, így fizetnie sem kell érte.

10. Az önálló zálogjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséről kapok külön hivatalos értesítést?

Igen, az átalakításos önálló zálogjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésről a Földhivatal értesítést küld:

  • a kérelmezőnek (jelen esetben a pénzügyi intézménynek),

  • a zálogkötelezettnek, vagyis az ingatlan tulajdonosának, és

  • mindazoknak, akiknek jogát az új bejegyzés érinti.

Amennyiben az adós és a zálogkötelezett eltérő személy, az adós nem kap értesítést, mert az átalakító nyilatkozatot, és a bejegyző határozatot is a zálogkötelezett részére kell kézbesíteni.

11. A tulajdoni lapon hogyan szerepel majd az új zálogjog?

Az átalakításos önálló zálogjogot – ezzel a megnevezéssel és az átalakításos önálló zálogjog összegének a feltüntetésével – az átalakítással érintett (korábbi) jelzálogjog ranghelyén kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezni.

Fontos, hogy a korábban forintosított deviza alapú és devizahiteleknél az átalakításos önálló zálogjog összege technikailag az eredeti szerződés szerinti devizanemben kerül feltüntetésre, de a forintosítás nyomán természetesen már forint jelzáloghitelekről van szó.

Az átalakításos önálló zálogjog bejegyzésével egyidejűleg hivatalból törölni kell az átalakítással érintett korábban bejegyzett jelzálogjogot.

12. Hogyan történik az átalakítás?

Az átalakítás a hitelező (jelen esetben a pénzügyi intézmény) erre vonatkozó nyilatkozatával történik, a zálogkötelezett belegyezésére nincs szükség. A törvény előírja, hogy a szerződésmódosítással az átalakítás során a zálogkötelezett helyzete nem válhat terhesebbé, vagyis az eredeti szerződéshez viszonyítva nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe.

13. Van további tennivalóm a módosítással kapcsolatban?

Önnek egyéb tennivalója nincs.

14. Mi a különbség a zálogjog és az önálló zálogjog között?

Az általános zálogjog csak a biztosított követeléssel (a hitellel) együtt-, míg az önálló zálogjog a követelés (hitel) nélkül is kezelhető. Ez azt jelenti, hogy az ingatlanra vonatkozó önálló zálogjog a kapcsolódó kölcsönszerződés nélkül is forgalomképes, azaz más pénzügyi intézményre részben vagy egészben átruházható.1

15. Miért nem az önálló zálogjogot jegyezték be szerződéskötéskor?

2014. előtt a pénzügyi intézmények saját maguk dönthettek arról, hogy milyen típusú zálogjoggal biztosítják az általuk kihelyezett hiteleket. 2014. március 15. napját, azaz az új Ptk. hatályba lépését követően a törvény nem biztosított lehetőséget önálló zálogjog alapítására. 2016. október 1. napjával ez lehetővé válik.

16. A lakossági adósnyilvántartási rendszerben (KHR) nyilvántartott adatokat érinti ez a módosítás?

Nem, a KHR-ben nyilvántartott adatokat nem érinti a módosítás. A KHR törvény tartalmazza, hogy milyen adatokat szükséges átadni a pénzügyi intézménynek a nyilvántartást kezelő társaság részére, viszont a hitelszerződést biztosító zálogjog típusa nem tartozik az átadandó adatok körébe.

Állományátruházás pénzügyi intézmények között

Amikor egy pénzügyi intézmény egy másik pénzügyi intézmény részére átadja teljes szerződéses állományát, vagy annak egy részét, állományátruházásról beszélünk.

 

Amikor egy pénzügyi intézmény egy másik pénzügyi intézmény részére átadja teljes szerződéses állományát, vagy annak egy részét, állományátruházásról beszélünk. Állományátruházás során sor kerülhet betét- és más visszafizetendő pénzeszköz állomány, pénzforgalmi szolgáltatás nyújtására irányuló szerződésállomány, továbbá hitel-, kölcsön-, és pénzügyi lízingszerződés-állomány, illetve követelésvásárlásból származó állomány átruházására is. Az állományátruházás az átadó intézmény (Átadó) és a szerződéseket átvevő intézmény (Átvevő) megállapodása alapján történik, melyhez szükséges a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélye. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az átadásra kerülő állomány részét képező szerződésekből eredő, Átadót megillető jogok és az őt terhelő kötelezettségek átruházásra kerülnek az Átvevőre.

 

Az állományátruházás esetén a szerződés biztosítékai nem szűnnek meg, illetve nem szükséges hozzá a szerződésben maradó fél, vagyis az Ügyfél hozzájárulása (jognyilatkozata). Az állományátruházással kizárólag a szolgáltatást nyújtó szerződő fél személyében áll be változás, a szerződés tartalmában nem. Amennyiben az Ön hitelintézettel kötött szerződése is része az átruházandó állománynak, úgy az átruházás időpontját követően Ön már nem maradhat az Átadó ügyfele a továbbiakban.

 

Az állományátruházáshoz az MNB engedélye mellett a Gazdasági Versenyhivatal engedélye is szükséges.

 

Az állományátruházással kapcsolatos alapkérdéseket a magyar jogszabályok egyértelműen meghatározzák. A további teendőkről, valamint az ezzel összefüggő egyéb kérdésekkel kapcsolatos részletszabélyokról az állományátruházásban résztvevő pénzügyi intézmények nyújtanak tájékoztatást a fogyasztók részére.