Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

Fizetési Rendszer Fórum

nyomtatás

2003. június 11-én az MNB kezdeményezésére a Magyar Bankszövetség támogatásával a pénzforgalomban meghatározó szerepet játszó bankok – OTP, MKB, CIB, CITI, ING, MTB, Raiffeisen, BB, K&H, HVB – és a Magyar Államkincstár alapították meg a Fizetési Rendszer Fórumot (FRF).

Az FRF 2003. szeptember 19-én elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzatának 2.§-a a szerveződés célját az alábbiak szerint határozza meg:

„Az FRF önálló, önszervező, a hazai fizetési rendszer ügyei iránt elkötelezett konzultatív jellegű szakmai szerveződés. Az FRF célja a hazai fizetési rendszerek piaci igényeknek megfelelő, folyamatos és hatékony fejlesztésének, e rendszerek európai fizetési rendszerekbe történő integrációjának az elősegítése. Az FRF ajánlásokat, javaslatokat dolgoz ki a hitelintézeti és a fizetési rendszer tagjai, felhasználói, valamint a szabályozó hatóságok részére. Az FRF jogi önállósággal nem rendelkezik, továbbá semmiféle üzleti tevékenységet nem folytat.”

Szervezete – az EPC (European Payment Council) struktúrájához hasonlóan – 3 szintre tagolódik. A legfőbb irányító és döntéshozó testülete a Fizetési Rendszer Tanács (FRT). Az FRT élén két társ-elnök áll. E tisztségekre az alapító ülés az MNB alelnökét és a Magyar Bankszövetség elnökét választotta meg. A társ-elnökök évi két alkalommal – márciusban és novemberben - hívják össze az FRT-t.

Az FRT határozza meg – a számára a Koordinációs csoport és a Titkárság által előkészített – és az előtte bemutatott szakmai prezentációk alapján, hogy mely téma szükséges és egyben alkalmas projektként való kidolgozásra. Ugyancsak az FRT dönt az eléterjesztett ajánlások elfogadásáról.

A középső szintet az állandó szakbizottságok képezik, amelyekből hat van. Nevezetesen:

  • Készpénz nélküli fizetési módok fejlesztése bizottság,
  • Szabványosítási bizottság,
  • GIRO Szakmai bizottság,
  • Kártya bizottság,
  • Készpénz bizottság,
  • VIBER/RTGS és KELER bizottság.

A bizottságok feladata a projekteket végrehajtó munkacsoportok irányítása, a készülő ajánlások a Koordinációs csoporthoz történő továbbítása, adott esetben, a munkacsoportban el nem döntött kérdésekben szakmai állásfoglalás.

A Koordinációs csoport – amelyet a Bankszövetség és a takarékszövetkezetek érdek- képviseleteinek (OTSz és TÉSz) egy-egy reprezentánsa alkot – feladata a témák összegyűjtésén, majd az FRT-nek való előkészítésén túl, a szakbizottságokkal való kapcsolattartás továbbá tevékenységük összehangolása, valamint az ajánlások FRT elé terjesztését megelőzően a széles szakmai közvéleménnyel történő véleményeztetés.

A munkacsoportok állnak a szerveződés harmadik szintjén. Munkatársai nemcsak a bank- illetve a fizetési rendszer tagjainak, hanem a felhasználók (pl. nagy beszedők) és intézmények (pl. APEH) szakértőiből is állhatnak. A hatékonyság érdekében általában kis létszámúak. Itt zajlik az FRT által befogadott témák projektenkénti kidolgozása, a munka eredményeképpen az ajánlások megfogalmazása.