Budapest, 2015. március 6. – Az MNB a jogszabályi előírások maradéktalan betartásával, közel fél éves eljárás nyomán adott tevékenységi engedélyt a DRB Bankcsoport tagjainak, amelyek többsége előzőleg már több évtizede szövetkezeti hitelintézetekként működött. A jegybank visszautasít minden olyan kísérletet, amely befolyásolni kívánja szakmai tevékenységét.

A Magyar Országgyűlés 2013. július 5-én fogadta el „A szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról” rendelkező 2013. évi CXXXV. sz. törvényt. Ennek 1. § (1) e) pontja definiálja a „folyamatban lévő engedélykérelemmel rendelkező hitelintézet” fogalmát, megszabva, hogy az e körbe tartozó pénzügyi intézményeknek nem kell csatlakozniuk a szövetkezeti hitelintézetek integrációjához.

A DRB csoporthoz tartozó három takarékszövetkezet a jogszabály elfogadását megelőző napon, 2013. július 4-én nyújtotta be átalakulás iránti engedélykérelmet a felügyeleti hatósági jogkört akkor ellátó Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez. A kérelmet benyújtó pénzintézetek már több évtizede szövetkezeti hitelintézetként működtek, nem előzmény nélküli alapításról, hanem kizárólag „formaváltási” igényről volt tehát szó.

Egyes téves sajtóhírekkel szemben adott időpontban nem négy bankká alakulási engedélykérelem benyújtása történt meg. A későbbi DRB Bankcsoport negyedik tagja, a DRB DÉL-DUNÁNTÚLI Regionális Bank Zrt. ugyanis már ezt megelőzően is bankként működött.

A három takarékszövetkezet bankká alakítási kérelme nyomán a felügyelet engedélyezési eljárása – a szintén téves sajtóhírekkel ellentétben – nem egy napig, hanem több mint öt hónapig tartott. Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa végül 2013. december 9-én adta meg a bankká alakulásra vonatkozó engedélyt a három kérelmezőnek (BUDA Regionális Bank Zrt, ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bank Zrt, Dél-Dunántúli Takarék Bank Zrt.).
A több hónapos engedélyezési eljárás során az MNB a jogszabályi előírásoknak megfelelően azt vizsgálta, hogy a kérelmet beadott hitelintézetek törvényi tőkekövetelményei, az átalakulás jogszabályi feltételei, a működési és egyéb feltételei megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak. A jegybank a jogszabályokat teljes mértékben betartva – mivel a kérelem beadására és a működési feltételek teljesítésére vonatkozó objektív törvényi feltételek is teljesültek – adta ki a törvényben meghatározott engedélyt.

Szakmaiatlan és alaptalan a DRB bankcsoport tulajdonosi köréhez tartozó befektetési szolgáltatónál feltárt visszásságok és a hitelintézeti formaváltás közti összefüggések sejtetése, ugyanis a hitelintézeteknek prudens, biztonságos és szabályos módon kell működniük, függetlenül attól, hogy bankról vagy szövetkezeti hitelintézetről van szó.

Mint ismert, az engedélyezést követően az MNB átfogó vizsgálatot tartott a bankcsoportnál, mely vizsgálat nyomán, azzal összefüggésben került sor a befektetési szolgáltatónál a súlyos pénzügyi visszaélés felderítésére. Hamis tehát azon állítás, miszerint a hitelintézeti formaváltással a felügyeleti szigor kikerülhető lett volna.

Az MNB határozottan visszautasít minden – akár politikai szándékoktól, akár bármiféle anyagi érdekektől vezérelt – kísérletet, amely befolyásolni kívánja pártatlan és független felügyelési, engedélyezési tevékenységét.
Magyar Nemzeti Bank