Az MNB 2013. november 6-án hivatalból fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított a Societatea Comerciala de Asigurare-Reasigurare Astra S.A. Biztosító Magyarországi Fióktelepénél, mivel a fióktelep honlapján bejelentette, hogy telefax elérhetőségei „2013. november 1-jével megszüntetésre kerülnek”. A jegybank a vizsgálat indítása után két nappal már ideiglenes intézkedést elrendelő végzésében kötelezte a fióktelepet: szüntesse meg azt az állapotot, hogy a fogyasztók nem közölhetik telefaxon a tevékenységére vonatkozó panaszukat.


A vizsgálat során a jegybank megállapította: a fióktelep honlapjának különböző menüpontjaiban és felugró ablakban megjelenő értesítései 2013. október 30. és november 20. között olvasható tájékoztatók egyértelműen azt az üzenetet közvetítették a fogyasztóknak, hogy a továbbiakban nincs lehetőségük írásbeli panaszaik telefaxos továbbítására. Eközben a honlap panaszkezelési ügyfél-tájékoztatója, illetve a fióktelep kapcsolatait megadó további menüpontja egy már nem létező, megszüntetett faxszámról adott tájékoztatást az ügyfeleknek. A közzétett tájékoztatások ellenére a fióktelep eközben mégis működtetett egy másik faxszámot, amelyen lehetőség volt a panaszok megtételére. Ezt azonban az ügyfelek számára nem tette megismerhetővé.


Az új telefaxszámról történő tájékoztatás hiánya és a honlap valótlan információi miatt az Astra Biztosító fióktelepe megfosztotta a fogyasztókat attól, hogy valós információkkal rendelkezzenek a fióktelep telefaxos elérhetőségéről. A fióktelep azzal, hogy valótlan információkat közölt a telefaxos panaszközlés lehetőségéről, korlátozta a fogyasztókat – a biztosítási törvény által szabályozott – panasztételi joguk gyakorlásában.


Az MNB vizsgálata nyomán a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt 3 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a fióktelepre, s kötelezte a jogszabályi rendelkezések betartására.


Magyar Nemzeti Bank