Budapest, 2015.04.21. – A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ma közzétett határozatában hárommillió-egyszázezer forintra bírságolta a Rum és Vidéke Takarékszövetkezetet.
Az MNB határozatában megállapította, hogy a Rum és Vidéke Takarékszövetkezet megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény díj- és költségmentes utólagos tájékoztatásra, az ügyfelek által a hitelintézet részére fizetendő díjak, jutalékok, költségek és egyéb fizetési kötelezettségek teljes körű előzetes tájékoztatásra és a visszatérítési jog gyakorlására vonatkozó rendelkezéseit fogyasztó és mikrovállalkozás ügyfelei esetében, valamint néhány esetben a számlanyitásra vonatkozó előírásokat. Megsértette továbbá a pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB rendelet tárgynapi teljesítésre, a fizetési megbízások visszautasítására és sorba állítására, az ügyfelei részére beérkező fizetési műveletek összegének haladéktalan rendelkezésre bocsátására, valamint az ügyfelek fizetési számláján a jóváírási értéknap alkalmazására vonatkozó előírásokat.
A jogsértésekre tekintettel a jegybank hárommillió-egyszázezer forint összegű bírság megfizetésére kötelezte a hitelintézetet, mert évek óta változatlan tartalommal fennálló, fogyasztókat is védő szabályokat sértett és a jogszabálysértések többségét a hitelintézet számlavezető rendszerébe, folyamataiba, vagy pénzforgalmi szolgáltatási keretszerződésébe építetten követte el.
A kiszabott bírságot jelentősen befolyásolta, hogy a törvény előírásai ellenére a hitelintézet a fogyasztó és mikrovállalkozás ügyfelei részére a fizetési műveletek teljesítéséről meghatározott tájékoztató adatok ingyenes átadását legalább havonta egy alkalommal nem biztosította, ezzel ügyfelei széles körének anyagi kárt okozott, amely egyúttal a hitelintézet számára vagyoni előnyt eredményezett. Ugyanakkor a bírság összegének meghatározásakor az MNB a hitelintézet javára figyelembe vette, hogy a jogsértő állapotot már az ellenőrzési eljárás lezárása előtt igazoltan megszüntette.
Az MNB a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenység során kiemelten veszi figyelembe az ügyfelek jogainak megsértését, ezen belül a jogosulatlan díjfelszámítást, amely csökkenti az ügyfelek bizalmát a pénzforgalmi szolgáltatások és a készpénzmentes fizetési módok igénybevétele iránt. Az MNB éppen ezért különösen fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartását, elítél minden jogszabálysértést és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral fog fellépni a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzése során.
Magyar Nemzeti Bank