Budapest, 2017. július 18. – Bírsággal sújtott egy biztosításközvetítő céget az MNB mivel nem jelent meg személyesen a Pénzügyi Békéltető Testület előtti eljárásában, s az ügyre vonatkozó válasziratát is csak késedelmesen küldte meg. Az MNB a tavalyi jogszabályi szigorítás óta első alkalommal szabott ki bírságot a pénzügyi fogyasztói jogviták rendezéséhez kapcsolódó együttműködési kötelezettség megsértése miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végzett a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.-nél annak megállapítására, hogy miként tesz eleget a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) előtt folyó – fogyasztói jogviták rendezését célzó – eljárások során a jogszabály szerinti együttműködési kötelezettségének.

A jegybanki vizsgálat megállapította, hogy a biztosítási alkusz a PBT előtt vele szemben indult eljárásban – az együttműködés jogszabályi előírásait megsértve – nem nyilatkozott határidőn belül a vitás ügy körülményeiről, továbbá a felek személyes meghallgatására sem biztosított egyezségkötésre feljogosított képviselőt.

Az MNB törvény szerint a PBT előtti eljárásokban a felek a meghallgatások alkalmával személyesen megjelenhetnek és álláspontjukat szóban és írásban is kifejthetik, a kérelmekkel érintett pénzügyi szervezetek pedig együttműködésre kötelezettek. Ez alapján – az eljárási értesítő átvételétől számított 15 napon belül – írásban kell kifejteniük az ügyre vonatkozó álláspontjukat, valamint gondoskodniuk kell a meghallgatáson egyezség létrehozására feljogosított személy részvételéről is. Amennyiben e kötelezettségeit az intézmény megszegi – egy tavaly júliusban hatályba lépett jogszabályi szigorítás alapján – az MNB fogyasztóvédelmi eljárást folytat le és bírságot szab ki.

A fentiekre tekintettel az MNB ma közzétett határozatában kötelezte a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.-t, hogy a PBT eljárásban tanúsítandó együttműködési kötelezettségének mindenkor a jogszabályi előírásoknak megfelelően tegyen eleget. A jegybank a feltárt szabálytalanságok miatt 200 ezer forint bírsággal sújtotta az alkuszt.

Az MNB mellett függetlenül működő PBT a pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos jogviták alternatív (peren kívüli) vitarendezési fóruma. A 2011 óta működő Testület eljárásának elsődleges célja a pénzügyi szervezetek és a fogyasztók közötti egyezség létrehozása, s ezáltal a pénzügyi tárgyú vitás ügyek bíróságon kívüli gyors, hatékony és költségkímélő rendezése.  A PBT működésének 6 éve alatt az érdemben elbírálható ügyek közül 6 ezer zárult egyezséggel. Az egyezségkötésnek ugyanakkor minden esetben elengedhetetlen és alapvető eleme a felek eljárás során történő aktív közreműködése, s a jogszabály által előírt együttműködési előírások mindenkori betartása.

A jegybank első alkalommal alkalmazott szankciót a pénzügyi békéltetéshez kapcsolódó együttműködési kötelezettség megsértése miatt, ugyanakkor valamennyi pénzügyi szervezettől továbbra is szigorúan elvárja, s szükség esetén – a rendelkezésre álló eszközökkel – kikényszeríti e szabályok betartását. 

Magyar Nemzeti Bank

Határozat