Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

Hiányosan, megtévesztően tájékoztatta ügyfeleit az eBrókerház

nyomtatás

Budapest, 2017. december 22. – Az MNB összesen 42 millió forint bírságot szabott ki az eBrókerházra, többek közt a tevékenységét nem maradéktalanul az ügyfélérdekekkel összhangban végző végrehajtási partner alkalmazása, a hiányos és megtévesztő befektetői tájékoztatás, az összeférhetetlenségi és a pénzmosás kiszűrésére hivatott szabályok megsértése miatt, s kötelezte a befektetési szolgáltatót a hiányosságok rövid határidőn belüli kijavítására.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű átfogó vizsgálatot végzett az eBrókerház Befektetési Szolgáltató Zrt.-nél (eBrókerház, korábbi nevén iFOREX Befektetési Szolgáltató Zrt.). Az áttekintett időszak 2013. december 31-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakra terjedt ki.

A jegybank vizsgálatában megállapította, hogy az eBrókerház által az ügyfelek megbízásainak teljesítésére alkalmazott végrehajtási partner érdekei nem voltak teljes mértékben összhangban a befektetők érdekeivel. Az eBrókerház összeférhetetlenségi politikáinak nem voltak olyan szabályai, intézkedései, amelyek kezelték volna ezt a befektetők számára hátrányos érdekkonfliktust. Megsértette emellett a kiszervezésre vonatkozó szabályokat is, illetve nem mérte megfelelően az üzleti partnerével szemben keletkező partnerkockázatot.

Az MNB megállapítása szerint az eBrókerház nem adott megfelelő tájékoztatást a meglévő és leendő ügyfeleinek bizonyos tőkepiaci műveletek költségszámításának módjáról, alapjáról. A befektetési szolgáltató által a befektetőknél alkalmazott előzetes tájékozódási kérdőívek nem tértek ki a kínált ügyletek lényegi jellemzőire és nem mérték fel az ezek kockázataival kapcsolatos ügyfélismereteket.

Több meglévő vagy leendő lakossági ügyfél tájékoztatásakor az eBrókerház nem mutatta be a végrehajtási partnerrel kapcsolatos érdekkonfliktust, s félreértelmezhető tájékoztatást adott – reklámjaiban is – a kínált pénzügyi eszközök típusáról. A felek közti beszélgetések során a befektetési szolgáltató nem adott az ügyfelek részére kiegyensúlyozott tájékoztatást, ugyanis a kínált szolgáltatások előnyös tulajdonságai mellett nem vagy csak hiányosan számolt be azok hátrányos jellemzőiről, kockázatairól és költségeiről. Az eBrókerház nem végezte el a pénzmosás megakadályozására hivatott szűréseket, az első vagy újbóli ügyfél-átvilágításokat, ennek ellenére teljesítette e befektetők ügyleti megbízásait is.

Mindezek nyomán az MNB ma közzétett határozatában 27 millió forint felügyeleti és 15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az eBrókerházra, s felszólította a feltárt jogsértések rövid határidőn belüli kijavítására. A bírság mértékénél enyhítő körülmény volt többek közt a befektetési szolgáltató alacsony piaci részesedése, s hogy a társaság már a vizsgálat alatt megkezdte a hiányosságok egy részének pótlását. Súlyosító körülménynek számított egyebek közt a több szabályszegés miatt előállt magas kockázat, illetve, hogy azok egy része rendszerszintű hiányosságnak minősült.

Magyar Nemzeti Bank