Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

Dubéczi Zoltán, az MNB oktatási igazgatója és Oláh Zsolt, az MNB elemzője az Echo TV Analízis című műsorában (részlet)

nyomtatás

- Mi kerül a Magyar Nemzeti Bank oktatási fókuszának tevékenységi körébe egyfelől, másfelől pedig, hogy miért is kellene jegybanki felsőoktatás Magyarországon. Igazgató úr, mi szükség van erre?

Dubéczi Zoltán: - Az utóbbi években, különösen az utóbbi évtizedben olyan jelentős változások történtek a világgazdaságban és a világpolitikában, amelyek feltétlenül azt hozzák magukkal, hogy szükség van új gondolkodásmódra, új megközelítésre, nemcsak a közgazdaságtudományokban, hanem a társadalomtudományokban is. Ennek megfelelően, ezekre a változásra kíván reagálni az MNB oktatási programja. Tehát mindenképpen újdonságokat, új megközelítéseket, új tantárgyakat, új oktatókat, új professzorokat szeretnénk bevonni az oktatásba, nemcsak a gazdaságtudományok, hanem a társadalomtudományok terén is.

- Geográfiailag hogyan kell elképzelni, hol lesznek ezek a karok?

Dubéczi Zoltán: - Egy új kar lesz, a Kecskeméti Egyetemen, majd jövő év szeptemberétől egy új gazdaságtudományi kar, a többi együttműködésünk azok jelenleg is működő magyar és külföldi egyetemekkel új kurzusok, új képzések, akár bachelor, akár mester, akár PHD szinten. A Pécsi Tudományegyetemmel már elindítottunk egy geopolitikai doktori programot, ez a két képzési helyszín Pécsett és Budapesten egyaránt.

- Eddig három helyszínt számoltam össze. Bocsásson meg, hogy közbevágok, lesz még másutt is?

Dubéczi Zoltán: - Budapesti helyszín lesz még a Corvinus Egyetemen, lesz a Budapesti Gazdasági Főiskolán, de a Sao Paolo-i Egyetemen is elindítottunk egy magyar nyelvi és kultúra képzést idén áprilisban.

- Igazgató úr, továbbra is maradunk a pénznél, finanszírozásnál. Említette, hogy milyen helyszíneken lesz majd jegybanki felsőoktatás. Tehát a Magyar Nemzeti Bank által szponzorált és egyébként a Magyar Nemzeti Bank szellemiségét sugalló képzés, ez nagyon szép és jó, de miből fogják egyébként ezt megvalósítani? Állami költségvetési pénzből-e? Magyarán mi álljuk adófizetők az oktatási formulákat, vagy a Jegybank?

Dubéczi Zoltán: - Természetesen a Jegybank. A Jegybank alapítványokat hozott létre a tavalyi év folyamán. Ezeket az Alapítványokat a Jegybank nyereségéből alapította a Jegybank. A konstrukció az, hogy az alapítványok jelentősebb pénzösszeggel jöttek létre Ez angolszász minta. Angolszász minta alapján döntött úgy a Jegybank igazgatósága, hogy az alapítványokat jelentősebb összeggel hozza létre, ugyanakkor oktatási célra ezeknek az összegeknek a hozamai használhatók fel jellemzően. Ezek a hozamok azért szintén jelentős összegeket, alapítványonként több százmillió forintra tehetők. Ezeket minden évben oktatási célokra kívánjuk fordítani.

- Sajnos megelőzte a kérdésemet, miszerint egyébként ez teljesen magyar találmány-e. Vagy pedig más Európai Uniós ország, az Egyesült Államokban is van erre példa. Említette itt az angolszász modulokat. Ott egyébként bevált, sikeres? Megéri Magyarországon is ezzel foglalkozni?

Dubéczi Zoltán: - Mi úgy gondoljuk, hogy igen, hiszen az angolszász országokban elsősorban Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Kanadában ilyen modellel működne a legjelentősebb magán egyetemek, tehát egy nagyon jelentős pénzalap évtizedeke, egy-két évszázada is finanszírozza bizonyos egyetemek, vagy oktatási programoknak a tevékenységét.

- Egyébként hosszabb távon mit lehet remélni ettől, hogy még szakmaibb, még minőségibb lehet a képzés, amiben egyébként nagy nevek fogják fémjelezni az oktatás színvonalát. Ezek a szóban forgó intézmények be tudnak-e majd keveredni az Európai Egyesült Államokbeli élbolyba? Nem most, nyilván évtizedek múltán.

Dubéczi Zoltán: - Nyilván ez csak egy közép vagy hosszú távú cél lehet. Hiszen bár a Jegybank jelentős pénzzel tette ezeket az alapítványokat, ugyanakkor nyilvánvalóan ezeknek az Egyesült Államokbeli, valamint angliai egyetemeknek sokszorosa a költségvetése, mint amennyi nekünk rendelkezésre áll. Nyilvánvalóan a rangsorokat a pénzügyi erőforrások jelentősen befolyásolják. De azért még hadd emeljen ki azt, is, hogy hát nemcsak pénzt, támogatást, szponzorációt biztosítja a Magyar Nemzeti Bank ezekhez az oktatási programokhoz, hanem természetesen előadókat, szak-embereket, humán erőforrást is, hiszen a Nemzeti Bank állományában is több tucat tudományos fokozattal rendelkező munkatárs dolgozik, aki gyakorlati ismeretekkel is rendelkeznek és ők is részt fognak venni az oktatási programban. Ezen kívül az anyagi erőforrások lehetővé teszik majd azt, hogy jelentős nagynevű, külföldi professzorokat is meg fogunk hívni vendégoktatónak Magyarországra.

- Nem kívánom Öntől, mint oktatási igazgatóként szakembertől, hogy minősítse a hazai közgazdász képzéseket, de említsem meg néhány nap nevet. Mondott az előbb titulosokat, akik egyébként majd fémjelezhetik a jegybanki felsőoktatás keretében megvalósuló formulákat.

Dubéczi Zoltán: - Néhány példát hadd mondjak. Szeretnénk meghívni Stiglitz professzort, a jövő év folyamán, aki Nobel-díjas közgazdász, de például előadást tartott már a geopolitikai doktori programunkban az Európai Bizottság boszniai főképviselője is, valamint várunk a jeruzsálemi Héber Egyetemről egy nemzetközi hírű professzort decemberben egy előadás-sorozatra, akik természetesen a geopolitikai doktori programban, valamint a Corvinus Egyetemen támogatott programunkban is elő fognak adni. Tehát úgy szeretnék ezeket az erőforrásainkat is hasznosítani, hogy ne csak egy, ha távolról ideérkezik egy-két hétre egy külföldi professzor, akkor több egyetemen is, több programunkban is hasznosíthassuk a tudását.

- Most bármilyen meglepő olyan kérdés fog következni, ami mindannyiunk számára, pedig homlokegyenest eltérő területet képviselnek, összecsenghet. Ez pedig az, hogy mik a visszajelzéseken mondjuk az oktatás viszonylatában a hazai hitelintézetek részéről és a nem teljesíthető hiteleső kapcsán is mik a visszajelzések a kereskedelmi bankok részéről. Előbbi azért nagyon fontos terület, mégiscsak a közgazdász képzés egy jelentős része a hazai pénzügyi vonalon oda teremtődött, legalábbis ez idáig. Vannak esetek, mondjuk a banki szakmából a közgazdászi vonalakról olyan megjegyzések vagy segítő szándékok, amelyek arra ösztönzik a Jegybankot, magát ennek a kitalációját, hogy milyen formában menjenek el. Gyakorlatias legyen, pragmatikus legyen a képzés, vagy esetleg elméleti tudásból van Magyarországon hiátus.

Dubéczi Zoltán: - Természetesen a képzések gyakorlat orientáltságát kell nyilván növelnünk. Nyilvánvaló, hogy az elméleti hátteret is fejlesztenünk kell, ahol nagyobb problémák vannak, az a gyakorlat orientáltság. Mi olyan visszajelzéseket kaptunk a pénzintézetek részéről, hogy szívesen részt vállalnának majd az adott esetben egy későbbiekben egy duális jellegű képzésben is. Tervezünk is ilyeneket középtávon. Tehát ez azt jelenti, hogy párhuzamosan folyik az elméleti képzési a felsőoktatási intézményben, egyetemen, illetve a gyakorlati tevékenység adott esetben egy pénz-intézetnél vagy egy biztosítónál.

- Műsorunk első részében, ha hiszi, ha nem, pont a gépészmérnöki duálképzés kapcsán beszélgettünk erről. Tehát a jövőben az is elképzelhető lesz, hogy mondjuk a jegybanki képzések keretében már a duális forma alapján állás is lesz biztosítva a szakmai tanulmányok mellé?

Dubéczi Zoltán: - Hát ez lehetne az egyik cél, én magam személyesen láttam ezt a példát a Német Központi Bank Egyetemén. Nekik egy saját egyetemük van, ahol a duális képzést folytatnak egy olyan közgazdászképzést folytatnak, ahol a hallgatók néhány hetet eltöltenek a saját egyetemükön, majd a Német Központi Banknak valamelyik főosztályon, vagy igazgatóságon folytatják a munkát. Szerintem érdemes lenne hosszabb távon nekünk is ebben az irányba elindulni, hiszen láttunk egy jó mintát, amit német kollégák nagyon szívesen átadnak.

- Igazgató úr a beszélgetés első percében említett néhány helyszínt. A Corvinus oké, közgazdászképzés, tiszta sor. De a többi hogyan jött szóba Önöknél, amikor döntöttek, Sao Paulo, Kecskemét, vagy éppen most már Marosvásárhely is esetleg.

Dubéczi Zoltán: - Nyilván mindegyiknek megvan a sajátos oka, de minden együttműködésre nyitottak vagyunk, amelyek ezeket az általunk felsorolt célokat támogatni tudják, más egyetemnek együtt tervezünk együttműködést. A Sao Paolo-i helyszín pedig úgy jött, hogy nagyon erőteljes a magyarság jelenléte Sao Paoloban, nagy a magyar diaszpóra. Nagyon erőteljesen a magyar felsőoktatás brazíliai kapcsolatai és ezért szükségesnek láttuk, hogy újraindítsunk egy olyan nyelvi képzést, amelyet 94-ben gazdasági okok miatt megszüntetett Magyarországon. Most ezt a Magyar Nemzeti Bank támogatásával újraindítottuk 2015-ben.

- Bizonyára látta az egyik gazdasági hetilapunkat, amely a Magyar Nemzeti Bankos kutatás elképzelése kapcsán úgy fogalmazott kifejezetten, hogy a Jegybank megmentette a Corvinust, megmentette a Közgáz képzést. Mit jelenthet ez majd a későbbiekben, csak anyagi támogatásról beszélhetünk, vagy egyébként másról is?

Dubéczi Zoltán: - Minden egyetem esetében nemcsak anyagi támogatás van, hanem egy szellemi, tartalmi együttműködés is. Tehát anyagi támogatást nyújtunk ahhoz, hogy közösen létrehozzunk új oktatási tartalmakat, közösen írjunk új tankönyveket, közösen szervezzünk konferenciákat, tehát az anyagi támogatás mindig közös tartalommal, közös szakmai munkával jár együtt.


Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem