2019.04.26.
- 2018 során a felügyeleti tevékenységek hozzájárultak a minőségi felügyelethez, a felügyeleti gyakorlatok fokozottabb konvergenciájához és az európai biztosítási ágazat stabilitásához;
- az EIOPA különböző eszközökkel fektette le a felügyeleti gyakorlatok közös referenciaalapjait a nemzeti gyakorlatok felülvizsgálata és saját független értékelésének megalkotása érdekében;
- a teljesítmények körében fontos mérföldkőnek tekinthető;
- a határon átnyúló helyzetekre képzett biztosítástechnikai tartalékokról szóló vélemény kiadása;
- közös keret kidolgozása a termék életciklusa során jelentkező üzletviteli kockázat értékeléséhez;
- együttműködési platformok használata a megelőző intézkedések időben történő azonosíthatóságának és a helyreállítási intézkedések sikeres végrehajthatóságának biztosítása érdekében;
- BREXIT-tel kapcsolatos vélemények kiadása a szolgáltatások folyamatossága és a következetes felügyeleti módszerek biztosítása érdekében;
- az EIOPA 2019-ben is figyelmet fordít a közös felügyeleti kultúra gyakorlati alkalmazására, a belső piacra leselkedő kockázatok azonosítására, az azonos versenyfeltételekre, valamint a jövőbeli kockázatok felügyeletére;
- új tevékenységnek tekinthető többek között az üzleti magatartásra irányuló felügyeleti gyakorlatok kidolgozása a Felügyelési kézikönyv kiegészítése céljából, a biztosítástechnikai tartalékok legjobb becslése számítási következetességének elemzése, valamint a kifutó intézmények felügyelése
Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) ma adta ki a Szolvencia II irányelv 259. cikke szerinti, 2018-as felügyeleti tevékenységekről szóló jelentését. A Közös felügyeleti kultúra 2017. novemberi és a 2018–2019-re vonatkozó felügyeleti konvergenciaterv 2018. áprilisi kiadása után ez az első éves jelentés, amely bemutatja a 2018 során megvalósított felügyeleti tevékenységeket és meghatározza a 2019-re vonatkozó prioritásokat.
Az EIOPA 2018 során eltérő megközelítést és – a szóban forgó kérdés és kockázatok függvényében – eszközöket alkalmazott a felügyeleti konvergencia kezelésére. Fontos mérföldkőnek tekinthetők többek között a következő eredmények:
- Kidolgozták a termék életciklusa során jelentkező üzletviteli kockázat értékelésének közös keretét, amellyel azonosíthatók a termék életciklusa bármely szakaszának üzletviteli kockázati tényezői és a fogyasztói érdeksérelmekben való közrehatásuk
- Kiadták a határon átnyúló hosszú távú nem-életbiztosítási tevékenységről szóló véleményt és felügyeleti tapasztalatokat az olyan egyedi határon átnyúló helyzetek kezeléséhez, amelyek esetében bizonyított, hogy a biztosítástechnikai tartalékok számítása nem feltétlenül megfelelő és prudens az összes piaci szereplő esetében, ami így veszélyeztetheti a fogadó ország szerződőit
- együttműködési platformok használata a megelőző intézkedések időben történő azonosíthatóságának biztosítása érdekében, aminek eredményeként a helyreállítási intézkedések sikeresen végrehajthatók
- kettő Brexittel kapcsolatos vélemény kiadása a szolgáltatások folytonosságának és a felügyeleti módszerek következetességének biztosítása érdekében: az ügyféltájékoztatásról és a (viszont)biztosítók szavatolótőke-megfelelési helyzetének kockázatairól
Az EIOPA partneri felülvizsgálat keretében három értékelést is készített: a kiemelten fontos feladatkörök értékelésekor érvényesítendő arányosság elvéről, az alkalmasság és a megbízhatóság felügyeleti értékeléséről, valamint a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltatók felügyelése során alkalmazandó óvatosság elvéről.
Az EIOPA újabb problémákat azonosított a szolgáltatásnyújtás szabadságán alapuló határon átnyúló üzleti tevékenységekkel összefüggésben. Az EIOPA együttműködési platformjainak alkalmazásával időben azonosították a megelőző intézkedéseket és sikeres helyreállítási intézkedéseket hajtottak végre, illetve két esetben intézmény felszámolására került sor. Az EIOPA befejezte a román nemzeti felügyeleti hatóságnak a felügyeleti kapacitása megerősítése érdekében egy éven át végzett technikai segítségnyújtást.
Az EIOPA saját független értékelése és felügyelete körében számos tevékenységet folytatott: többek között nyomon követte a bolgár mérleg-felülvizsgálatot, 46 határon átnyúló kollégiumban vett részt, 9 együttműködési platformot működtetett, 2 közös helyszíni vizsgálatot vezetett és a nemzeti felügyeleti hatóságokkal közösen 11 kétoldalú kötelezettségvállalásnak volt részese, mely utóbbi keretében 4 esetben megtörtént a Brexittel kapcsolatos megállapításokról szóló EIOPA-vélemény végrehajtásának értékelése is.
2019-ben továbbra is érvényesek a 2018-as prioritások, kiegészülnek azonban az egyes prioritási területeken azonosított új tevékenységekkel. Erre példa az üzleti magatartásra irányuló felügyeleti gyakorlatok kidolgozása a Felügyelési kézikönyv kiegészítése céljából, a biztosítástechnikai tartalékok legjobb becslése számítási következetességének elemzése, a kifutó intézmények felügyelése, valamint az európai nyugdíjszektor felügyeleti konvergenciájának előmozdítása az IORP II alkalmazása tekintetében.
Az EIOPA ezen túlmenően javítani fogja a nemzeti felügyeleti hatóságoknak címzett egyedi ajánlásainak nyomon követését, valamint folytatja a felügyeleti gyakorlatok általános és témák szerinti értékelését annak érdekében, hogy az európai polgárok javát szolgálva elősegítse a felügyeleti konvergenciát és a konzisztens, minőségi felügyeleti gyakorlatokat a nemzeti illetékes hatóságok körében.