2019. április 8.

Az Európai Bankhatóság (EBA) közzétette azon szabályozástechnikai sztenderdjeinek (RTS) végleges tervezetét, amelyekben lefekteti, hogy az intézmények milyen feltételekkel alkalmazhatják az értékpapírosított kitettségek tőkekövetelményeinek (Kirb) számítására a - módosított tőkekövetelmény rendeletben (CRR) meghatározott  - „vásárolt követelések” módszert . Az RTS tervezet célja, hogy megfelelő egyensúlyt teremtsen a tőkekövetelmények belső modellezésére vonatkozó megfelelően biztonságos és körültekintő követelmények fenntartásának szükségessége és annak szükségessége között, hogy elismerésre kerüljenek az értékpapírosítási ügylettel összefüggésben álló tőkekövetelmény intézmények általi számításának konkrét körülményei. Ez az RTS egy a 28 megbízatás közül, amelyet az Európai Bankhatóság az új értékpapírosítási keretrendszer megvalósításában betöltött fontos szerepéhez kapcsolódóan kapott.

Az értékpapírosítási belső értékelésen alapuló módszer (SEC-IRBA) – amely most az értékpapírosítási pozíciók tőkekövetelményének kiszámítására alkalmazott módszerek hierarchiájának csúcsát foglalja el – használatának kiterjesztése érdekében, a CRR-nek az értékpapírosítási rendelethez kapcsolódó módosítása bevezeti annak a lehetőségét, hogy az intézmények azokat a rendelkezéseket alkalmazzák, amelyek normál esetbena vásárolt követelésekre vonatkoznak az általános IRB hitelkockázati keretrendszerben. Ily módon, az arra jogosult intézmények a Kirb mutatót, és az annak megfelelő kockázati paramétereket (nemteljesítés valószínűsége (PD) és a nemteljesítéskori veszteségráta (LGD)) a vásárolt követelésekre vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően számíthatják ki, és aztán azokat inputként használhatják fel a SEC-IRBA módszernél, az értékpapírosítási pozícióra vonatkozó egyéb információkkal együtt.

Az RTS tervezet meghatározza azokat a feltételeket, amelyek mellett az intézmények úgy használhatják a vásárolt követelésekre vonatkozó rendelkezéseket, hogy azok teljes mértékben alkalmazhatóak legyenek az értékpapírosítási ügyletek vonatkozásában. E célból, a lakossági (retail) értékpapírosított kitettségek vásárolt lakossági (retail) követeléseknek, míg a nem lakossági (non-retail) értékpapírosított kitettségek vásárolt vállalati követeléseknek tekintendők.

Az RTS tervezet a következő fő területeket fedi le:

  • A vásárolt követelésekre vonatkozó IRB szabályok és a SEC-IRBA keretrendszer közötti kapcsolatra vonatkozó általános megközelítés
  • A Kirb RTS szerinti kiszámítására vonatkozó jogosultsági feltételek
  • Engedélyek az IRB alkalmazására és korábbi tapasztalat
  • Jogosultság a lakossági (retail) kockázat-számszerűsítési sztenderdek használatára
  • Helyettesítő adatok (proxy data) használata 

Kapcsolódó dokumentumok:
A KIRB „vásárolt követelések” módszer szerinti számítása intézmények általi alkalmazásának feltételeire vonatkozó szabályozástechnikai sztenderdek végleges tervezete
Az EBA angol nyelvű sajtóközleménye

Kapcsolódó hivatkozások:
Értékpapírosítás és fedezett kötvények
A KIRB „vásárolt követelések” módszer szerinti számítására vonatkozó szabályozástechnikai sztenderdek végleges tervezete