2023. január 12.

A három európai felügyeleti hatóság (az EBA, az EIOPA és az ESMA – ESA-k) közzétette közös tematikus jelentését a digitalizációval kapcsolatos nemzeti pénzügyi oktatási kezdeményezésekről, különös tekintettel a kiberbiztonságra, az átverésekre és a csalásokra. A jelentés meghatározza azokat a bevált gyakorlatokat, amelyeket a nemzeti felügyeleti hatóságok és más közintézmények követhetnek pénzügyi oktatási kezdeményezéseik tervezésekor és végrehajtásakor.

A digitális csatornákhoz és a digitális infrastruktúrához való hozzáférés elengedhetetlen feltétele lett annak, hogy a fogyasztók igénybe vehessék a pénzügyi szolgáltatásokat, és ez a tendencia a Covid19-világjárvány kapcsán tovább erősödött. Ennek tükrében a három európai felügyeleti hatóság hangsúlyozza, hogy a pénzügyi ismeretek és a digitális technológiák ismeretének hiánya egyre inkább a fogyasztók pénzügyi kiszolgáltatottságához és kirekesztéséhez vezethet. Pontosabban, a fogyasztók megfelelő digitális pénzügyi és kiberbiztonsági ismeretek hiányában jobban ki vannak téve annak a veszélynek, hogy átverések és csalások áldozatává válnak.

E probléma megoldása érdekében az ESA-k 12 olyan bevált gyakorlatot neveztek meg, amelyek segíthetnek a nemzeti felügyeleti hatóságoknak és más közintézményeknek abban, hogy növeljék pénzügyi oktatási kezdeményezéseik hatókörét és hatékonyságát, és ezáltal javítsák a fogyasztók digitális pénzügyi műveltségét. Az ESA-k többek között a következőket tekintik bevált gyakorlatnak:

  • feketelista közzététele a csalárd szolgáltatókról, hogy segítse a digitálisan tájékozott fogyasztókat az új technológiákhoz - például a kriptoeszközökhöz - kapcsolódó pénzügyi termékekből és szolgáltatásokból eredő pénzügyi kockázatok megfelelő értékelésében;
  • a technológiától idegenkedő fogyasztók elérése nemcsak a digitális, hanem a hagyományos (nem digitális) csatornákon keresztül is, és megtanításuk arra, hogyan használhatják a digitális eszközöket a pénzügyi szolgáltatások biztonságos eléréséhez;
  • szoros együttműködés a pedagógusokkal, hogy megértsék sajátos oktatási igényeiket, és segítségnyújtás számukra a megfelelő oktatási anyagok kidolgozásában és tesztelésében, hogy a diákok pénzügyi oktatásának multiplikátoraiként szolgálhassanak;
  • a pénzügyi oktatási kezdeményezések ismertségének növelése érdekében azok megfelelő formában (például szórakoztató elemekkel és játékokkal) történő kialakítása. Ez segíthet a fogyasztóknak abban, hogy megfelelő ismereteket és gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek pénzügyeik kezelése során, és hogy ezek a kezdeményezések mélyrehatóbb és élvezetesebb tanulási élményt nyújtsanak;
  • keresőoptimalizálás (SEO) alkalmazása annak biztosítása érdekében, hogy a nemzeti felügyeleti hatóságok pénzügyi oktatással foglalkozó honlapjai az első találatok között jelenjenek meg, amikor a fogyasztók bizonyos pénzügyi témákban keresnek információt.

TOVÁBB A JELENTÉS OLVASÁSÁHOZ

Háttér és jogalap

A jelentés az ESA-k 2022. január 31-én közzétett, a digitalizációval kapcsolatos 127 nemzeti pénzügyi oktatási kezdeményezés közös tematikus adattárának elemzésén alapul a kiberbiztonságra, az átverésekre és a csalásokra összpontosítva. Emellett a 2022. február 1-én és 2-án a pénzügyi oktatásról és műveltségről szóló, az ESA-k által közösen megrendezett magas szintű konferenciájának, valamint a nemzeti felügyeleti hatóságokkal 2022 szeptemberében szervezett workshop tanulságaira is támaszkodik.

A jelentést a három ESA az alapító rendeleteik 9. cikk (1) bekezdésének b) pontjával összhangban dolgozta ki, amely megköveteli a hatóságoktól a „vezető szerep vállalását abban, hogy támogassa a piacon az átláthatóságot, az egyszerűséget és a méltányosságot a fogyasztói pénzügyi termékek és szolgáltatások vonatkozásában a belső piac egész területén, többek között azzal, hogy áttekinti és koordinálja a hatáskörrel rendelkező hatóságoknak a pénzügyi műveltséggel és oktatással kapcsolatos kezdeményezéseit”.

Az ESA-k angol nyelvű közleménye az EIOPA honlapján