2022. április 27.

Ukrajna megszállását követően emberek milliói találtak menedéket az uniós tagállamokban. Az uniós társadalomban való részvételhez szükségük van arra, hogy hozzáférjenek az alapvető pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz. Az EBA felszólítja a pénzügyi intézményeket, hogy biztosítsák az ezekhez való hozzáférést.

E nyilatkozatban az EBA meghatározza, hogy mit tehetnek a pénzügyi intézmények és azok felügyeleti szervei azért, hogy az Ukrajnából érkező menekültek számára biztosítsák a hozzáférést az EU pénzügyi rendszeréhez. A nyilatkozat azt is meghatározza, hogy mit tehetnek a pénzügyi intézmények és a felügyeleti szervek annak érdekében, hogy megvédjék a kiszolgáltatott személyeket a bűnözők által elkövetett visszaélésektől, valamint felszólítja a pénzügyi intézményeket, hogy biztosítsák, hogy az uniós korlátozó intézkedésekre vonatkozó rendszernek való megfelelés ne vezessen indokolatlan kockázatmentesítéshez („de-risking”).

A nyilatkozat összhangban van a jelenlegi uniós jogi kerettel, és az EBA jelenleg érvényes iránymutatásainak és véleményeinek tartalmát tükrözi. A nyilatkozat nem sérti az EU/EGT-tagállamok nemzeti jogának rendelkezéseit.

Az ukrajnai menekültek uniós pénzügyi rendszerhez való hozzáférésének biztosítása

2022. március 4-én aktiválásra került az Ideiglenes védelemről szóló irányelv (2001/55/EK). Ez az irányelv az Ukrajnából érkező menekülteknek ideiglenes uniós tartózkodási engedélyt és ezzel együtt jogot biztosít a fizetési számlákról szóló irányelv (2014/92/EU, PAD) 16. cikkével összhangban, az alapszintű fizetési számlához való hozzáférésre és annak használatára. Az alapszintű fizetési számla nyitására és használatára vonatkozó jog olyan mértékben alkalmazandó, amennyire a hitelintézetek eleget tudnak tenni a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelemmel (AML/CFT) kapcsolatos kötelezettségeiknek. Az AML/CFT-kötelezettségeknek való megfelelés más pénzügyi termékek és szolgáltatások, például az feltöltőkártyák (ún. prepaid kártyák) vagy a pénzátutalások esetében is szükséges.

Az EBA úgy véli, hogy az AML/CFT-kötelezettségeknek való megfelelés nem vezethet a jogszerű ügyfelek pénzügyi kirekesztéséhez. Ennek oka, hogy a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelmet célzó uniós keret kellően rugalmas ahhoz, hogy a pénzügyi intézmények különböző módokon hatékonyan teljesíthessék az AML/CFT-kötelezettségeiket.

Az uniós jog értelmében például a pénzügyi intézmények egyszerűsített ügyfél-átvilágítási intézkedéseket alkalmazhatnak új ügyfelek befogadásakor vagy alkalmi ügyleti megbízás teljesítése előtt olyan helyzetekben, amikor a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás (ML/TF) kockázata alacsonyabb. Ez például akkor fordulhat elő, amikor egy pénzügyi termék funkciói nagyon korlátozottak, vagy csak olyan ügyfelek számára elérhetőek, akik megfelelnek egy sor szűken meghatározott kritériumnak.

A pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás kockázati tényezőiről szóló EBA iránymutatás 4.40-4.44. pontjai meghatározzák, hogy mit jelent az egyszerűsített ügyfél-átvilágítás.

Ennek értelmében az alapszintű fizetési számlához kapcsolódó ügyfélkapcsolat létesítése során a pénzügyi intézményeknek nem feltétlenül kell bekérniük a leendő ügyfél útlevelét a személyazonosságuk igazolásához. Ehelyett alternatív, független dokumentációra támaszkodhatnak, például arra a bizonyítékra, hogy a leendő ügyfél ukrajnai menekült.

A pénzügyi intézményeknek lehetőségük van arra is, hogy a kezdeti ügyfél-azonosítási intézkedések alkalmazását egy későbbi időpontra halasszák, amennyiben teljesülnek az EBA pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás kockázati tényezőiről szóló iránymutatásának 4.41., 9.15. és 10.18. pontjában foglalt feltételek. Ez a megközelítés különösen hasznos lesz azokban a helyzetekben, amikor a menekülteknek nyújtott segélyt előre fizetett kártyák formájában folyósítják, amelyekre nem vonatkozik az (EU) 2015/849 irányelv 12. cikke szerinti ügyfél-átvilágítási kötelezettség alóli mentesség.

A pénzügyi intézmények a kevésbé megalapozott vagy megbízható személyazonossági dokumentációval kapcsolatos ML/TF kockázatot mérsékelhetik olyan helyzetekben is, amelyek nem jelentenek alacsonyabb ML/TF kockázatot, szigorúbb monitoring ellenőrzések bevezetésével, a szolgáltatások szűkebb körének nyújtásával vagy bizonyos termékek funkcióinak legalább átmeneti korlátozásával, például havi forgalmi korlátok előírásával vagy a személyközi átutalások összegének korlátozásával. Az EBA pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás kockázati tényezőiről szóló iránymutatásának 4.9. és 4.10. pontja, valamint az EBA 2016. évi menedékkérőkre vonatkozó ügyfél-átvilágítási intézkedések alkalmazásáról szóló véleménye további részleteket tartalmaz erre vonatkozóan.

Az EBA üdvözli az egyes uniós tagállamok illetékes hatóságai által tett erőfeszítéseket annak tisztázására, hogy a pénzügyi intézmények a saját nemzeti jogi keretük alapján hogyan biztosíthatják az Ukrajnából érkező menekültek számára a pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférést, és felszólítja a többi illetékes hatóságot, hogy tegyenek hasonló lépéseket.

A kiszolgáltatott ügyfelek védelme a bűnözők által elkövetett visszaélésekkel szemben

Az ukrajnai menekültek közé tartoznak az ukrán állampolgárok és a háború kitörése előtt már Ukrajnában élő harmadik országbeli személyek. Minden menekült kiszolgáltatott, és jelentős mértékben ki lehet téve az emberkereskedelem és a kizsákmányolás veszélyének.[1] Ezek a kockázatok csökkenthetők a menekültek pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésének biztosításával.[2]

Ugyanakkor a pénzügyi intézményeknek figyelniük kell minden olyan mutatóra, amely arra utal, hogy a menekült státuszú ügyfeleket kihasználják, és minden gyanús tevékenységet haladéktalanul jelenteniük kell a helyi pénzügyi információs egységnek. Ilyen mutatók például az indokolatlanul alacsony összegű, ismétlődő bérkifizetések és a pénzátutalások szokatlan formái. A Pénzügyi Akciócsoport (FATF) 2018-as jelentése az emberkereskedelemből származó pénzügyi forgalomról, és a FATF 2022-es jelentése a migránscsempészetről, valamint az EBESZ kompendiuma és útmutatója az emberkereskedelemmel kapcsolatos pénzügyi nyomozásokról további információkat nyújt az ilyen kockázati mutatókról.

Az emberkereskedelemből és kizsákmányolásból származó bevételek kezelése bűncselekmény. Az EBA arra ösztönzi az illetékes hatóságokat, hogy e tekintetben szorosan működjenek együtt a pénzügyi intézményekkel, a pénzügyi információs egységekkel és a bűnüldöző szervekkel, és hívják fel a figyelmet az emberkereskedelemmel és kizsákmányolással kapcsolatos ML/TF kockázatokra, valamint azokra a lépésekre, amelyeket a pénzügyi intézmények tehetnek ezek észlelése és bejelentése érdekében.

A szankciós kockázatok és a pénzügyi kirekesztés felszámolásával kapcsolatos aggályok kezelése

Az EBA üdvözli a pénzügyi intézmények elkötelezettségét az uniós szankciórendszer hatékony végrehajtása mellett. Ez a rendszer összetett és változó, ami megnehezítheti a megfelelést.

Az EBA megkönnyítette az illetékes hatóságok, a pénzügyi intézmények és az Európai Bizottság közötti információcserét az uniós szankciórendszer rendelkezéseinek tisztázása érdekében. Ugyanakkor fontos a különböző hatóságok és a magánszektor közötti együttműködés a pénzügyi bűncselekmények újonnan felmerülő kockázatainak és tipológiáinak azonosítása, nyomon követése és tudatosítása céljából.

A szankciórendszer kiterjesztésével párhuzamosan az EBA úgy véli, hogy a pénzügyi intézményeknek különös figyelmet kell fordítaniuk az ügyfelek azon nyilvánvaló kísérleteire, hogy elfedjék a szankcionált vagy szankcióval fenyegetett személyekkel való kapcsolataikat, vagy hogy elrejtsék a végső tényleges tulajdonos személyét, például az ügyfél tulajdonosi vagy ellenőrzési struktúrájában bekövetkező hirtelen változások révén.

Az EBA az Európai Bizottsággal összhangban azt is hangsúlyozza, hogy az uniós pénzügyi szankciórendszernek való megfelelés nem vezethet a törvényes és potenciálisan kiszolgáltatott ügyfelek – köztük az Oroszországhoz vagy Fehéroroszországhoz kötődő, de az EU-ban jogszerűen tartózkodó ügyfelek – pénzügyi kirekesztéséhez. Nem akadályozhatja továbbá az uniós szervezetek – köztük a nem kormányzati szervezetek – arra irányuló erőfeszítéseit, hogy humanitárius segítséget nyújtsanak az érintett területeken.

Az EBA 2022. évi kockázatmentesítésről szóló véleménye további részleteket tartalmaz ezzel kapcsolatban.

A következő lépések

Az EBA továbbra is figyelemmel kíséri a helyzetet, és szükség szerint együttműködik az illetékes hatóságokkal és a magánszektorral a bevált gyakorlatok megosztása, a közös szabályozási elvárások meghatározása, valamint a pénzügyi bűnözés elleni fellépésre és az EU-ban jogszerűen tartózkodó, kiszolgáltatott személyek pénzügyi kirekesztésének felszámolására irányuló közös uniós megközelítés kialakításának elősegítése érdekében.

Az EBA angol nyelvű nyilatkozata