Állományátruházás pénzügyi intézmények között
nyomtatásAmikor egy pénzügyi intézmény egy másik pénzügyi intézmény részére átadja teljes szerződéses állományát, vagy annak egy részét, állományátruházásról beszélünk. Állományátruházás során sor kerülhet betét- és más visszafizetendő pénzeszköz állomány, pénzforgalmi szolgáltatás nyújtására irányuló szerződésállomány, továbbá hitel-, kölcsön-, és pénzügyi lízingszerződés-állomány, illetve követelésvásárlásból származó állomány átruházására is. Az állományátruházás az átadó intézmény (Átadó) és a szerződéseket átvevő intézmény (Átvevő) megállapodása alapján történik, melyhez szükséges a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélye. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az átadásra kerülő állomány részét képező szerződésekből eredő, Átadót megillető jogok és az őt terhelő kötelezettségek átruházásra kerülnek az Átvevőre.
Az állományátruházás esetén a szerződés biztosítékai nem szűnnek meg, illetve nem szükséges hozzá a szerződésben maradó fél, vagyis az Ügyfél hozzájárulása (jognyilatkozata). Az állományátruházással kizárólag a szolgáltatást nyújtó szerződő fél személyében áll be változás, a szerződés tartalmában nem. Amennyiben az Ön hitelintézettel kötött szerződése is része az átruházandó állománynak, úgy az átruházás időpontját követően Ön már nem maradhat az Átadó ügyfele a továbbiakban.
Az állományátruházáshoz az MNB engedélye mellett a Gazdasági Versenyhivatal engedélye is szükséges.
Az állományátruházással kapcsolatos alapkérdéseket a magyar jogszabályok egyértelműen meghatározzák. A további teendőkről, valamint az ezzel összefüggő egyéb kérdésekkel kapcsolatos részletszabélyokról az állományátruházásban résztvevő pénzügyi intézmények nyújtanak tájékoztatást a fogyasztók részére.