Kérjük, gondoljon a természetre, mielőtt kinyomtatja ezt a dokumentumot!
A Magyar Nemzeti Bank Környezetvédelmi Nyilatkozatának 2012. évi frissítése
Kiadja: Magyar Nemzeti Bank
Felelos kiadó: dr. Simon András
1850 Budapest, Szabadság tér 8-9.
www.mnb.hu
Intézményi adatok
Intézményi adatok
Intézmény neve: Magyar Nemzeti Bank
Intézmény székhelye: 1054 Budapest, Szabadság tér 8-9.
Létszám: 590 fő
Alapítás dátuma: 1924
Tevékenység: jegybank
Intézmény telephelyei: Szabadság téri épület 1054 Budapest, Szabadság tér 8-9.; Logisztikai központ 1239 Budapest, Európa utca 1.
Kapcsolattartó: Fekete Gábor
e-mail: feketeg@mnb.hu
Telefon: +36 1 428-2600/1584-es mellék
Fax: +36 1 428-2522
Előszó
A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban MNB) a környezettudatos működés elmélyítése, ezzel együtt a fenntarthatóság előmozdítása érdekében 2011-ben alakította ki és vezette be a Környezeti Vezetési és Hitelesítési Rendszerét (KÖV HIR ). A felelős, köztudatos szemlélet az intézmény teljes i tevékenységére jellemző, a KÖV HIR bevezetésével a környezetvédelmi tevékenység számára hoztunk létre egy olyan keretet, amelyben a fenntarthatósági szempontok hosszú távon érvényre juttathatók.
A felső vezetés kinyilvánította elkötelezettségét a környezeti teljesítmény folyamatos javítása mellett, ugyanakkor a tavaly elfogadott Környezeti Politikában lefektetett alapelvek biztosítják azt, hogy konkrét intézkedésekre csak a környezeti hasznosság javulásával elérhető eredmények és a megvalósítás költségeinek mérlegelésével kerüljön sor. A Környezeti Politikában meghatározott fókuszterületeken 2011-ben tovább javult a környezeti teljesítmény, a konkrét, számszerűsített célok 2012 végéig elérhetők. Újabb számszerű vállalást jelen Környezetvédelmi Nyilatkozatban nem teszünk.
Az MNB Környezeti Politikájában az energiahatékonysággal kapcsolatos kérdések a továbbiakban is kiemelt fontossággal bírnak. Az MNB környezeti terhelésének döntő része az épületek üzemeltetéséhez kapcsolódik, ezért a jövőbeni fejlesztési területeket az épületekre vonatkozó nemzetközi szabványokban megfogalmazott követelmények alapján határozzuk meg.
Simor András
Áttekintés
A Magyar Nemzeti Bank jelen Környezetvédelmi Nyilatkozattal tájékoztatja és az érintett feleket és a közvéleményt az MNB 2011-12. évi környezetvédelmi tevékenységéről, valamint a környezeti teljesítményéről. A Környezetvédelmi Nyilatkozat az érdeklődők számára az MNB honlapján (http://www.mnb.hu/A_jegybank/mnbhu_a_felelos_jegybank/ kornyezetiranyitasi-rendszer) érhető el.
Az MNB környezetirányítási rendszerét a KÖV HIR -t 2011-ben vette nyilvántartásba az EU, ebben az évben került hitelesítésre az MNB Környezetvédelmi Nyilatkozata. A Környezetvédelmi Nyilatkozat hitelesítését az Európai Parlament és a Tanács 1221/2009/EK rendeletében (a továbbiakban: EMAS rendelet, Eco-Management and Audit Scheme) meghatározott akkreditációval rendelkező auditor végezte, a rendeletben meghatározott követelmények alapján.
Jelen Környezetvédelmi Nyilatkozat az EMAS hitelesítési cikluson belüli környezetvédelmi nyilatkozat első frissítése, amely kiegészítő adatokat közöl a 2011. évi tényleges környezeti teljesítményről. Az MNB környezetvédelmi tevékenységéről átfogó kép a 2011. évi Környezetvédelmi Nyilatkozattal együtt kapható.
Jelen Környezetvédelmi Nyilatkozat az EMAS-rendeletben meghatározott követelmények figyelembe vételével készült, amely alapján új, konszolidált Környezetvédelmi Nyilatkozat kiadása 2014-ben esedékes.
A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban MNB) a társadalmi felelősségvállalási stratégiájában kinyilvánította a környezet iránt érzett felelősségét is. E felelősségtől vezérelve alkotja meg a bank a Környezeti Politikát és egyben elkötelezi magát a környezeti teljesítmény folyamatos javítása mellett.
A környezeti teljesítmény javítása érdekében Környezetközpontú Irányítási Rendszert vezet be, tart fenn és gondoskodik hatékony működéséről, fejlesztéséről.
Alapelvek
Környezeti hatások értékelése
Környezeti célok, célkitűzések meghatározásának és értékelésének kereteit az EMAS-rendelet alapján kialakításra kerülő Környezetvédelmi Vezetési és Hitelesítési rendszer (KÖV HIR ) adja. Ebben a keretrendszerben kerülnek azonosításra a bank működésének releváns környezeti tényezői, a környezeti hatások pedig értékelésre.
Környezeti célkitűzés
Az MNB működéshez kapcsolódó környezeti tényezők és környezeti hatások értékelése alapján kerültek meghatározásra a környezeti teljesítmény javításának fő irányvonalai:
Szemléletformálás
A Környezeti Politika az MNB minden munkavállalója számára iránymutató. Az MNB felső vezetése minden munkavállalótól elvárja, hogy a környezeti politikájának és környezeti célkitűzéseinek megvalósításában aktívan közreműködjön. A munkavállalók környezettudatos szemléletének és a környezet iránti felelősségérzetének formálását, fejlesztését biztosítja az MNB.
Partnerek és beszállítók
AZ MNB a munkavállalói mellett a partnerek számára is igyekszik fontossá tenni a környezetvédelem ügyét. Az MNB számára fontos, hogy a telephelyein munkát végző szerződéses partnerek is elkötelezettek legyenek a környezetvédelem iránt és, hogy tevékenységüket a környezetvédelmi jogszabályok teljes körű betartásával, az MNB belső szabályainak és elvárásainak megfelelően végezzék. Az MNB a beszerzési eljárásai során törekszik, hogy a környezettudatos szempontok érvényre jussanak.
Kommunikáció, transzparencia
A Környezeti Politikát a Magyar Nemzeti Bank elnöke hagyja jóvá. A Működési szolgáltatások gondoskodik arról, hogy az nyilvános, bárki számára hozzáférhető és naprakész legyen.
Az MNB a szervezet környezeti teljesítményét „Környezetvédelmi Nyilatkozat” formájában hozza nyilvánosságra, amelyet honlapján hozzáférhetővé tesz.
Simor András
elnök
3.1. Környezeti tényezők és hatások
A Környezeti Politika megalapozása a jelentős környezeti tényezők azonosításával és értékelésével történt 2011-ben. A környezeti hatás értékelése az Európai Unióban elterjedt, úgynevezett „ökotérképezés” módszertanával történt, a Környezeti Politika fókuszába a három legnagyobb pontszámot kapott környezeti elem, az energia, a levegő és a hulladék kerültek. Az elmúlt egy évben az MNB működésében, illetve a külső szabályozásokban sem történt olyan változás, amely a jelentős környezeti tényezőkben változást eredményezett volna.
Általános érvényű, hogy az MNB működése során betartja a mindenkor hatályos jogszabályokat, a számára előírt környezetvédelmi normák mellett a munka- és egészségbiztonsági követelményeket is teljesíti.
Az MNB környezeti teljesítménye 2011-ben tovább javult. A környezeti mutatószámok szinte mindegyike esetén javulás mutatkozik. A villamosenergia-felhasználás 7,6%-kal, a földgáz 6,8%-kal csökkent. A teljes széndioxid-terhelés 6,9%-kal volt alacsonyabb. Az összes hulladék mennyisége 22,8%-kal, ezen belül a kommunális hulladék mennyisége 34,9%-kal volt kevesebb, az előző évinél (lásd 1. táblázat).
A kútvíz felhasználás esetében tapasztalható magasabb fogyasztási adat arra vezethető vissza, hogy 2011. az elmúlt 100 év legszárazabb éve volt, így a Logisztikai központ zöld felületének locsolási igénye növekedett.
3.2. Energia hatékonyság növelése
Az energiahatékonyság növelését komplexen kezeljük és beleértjük a takarékossági, fogyasztás-megtakarítási intézkedéseken túlmenően az energiagazdálkodással kapcsolatos kérdéseket is, mint pl. a lekötött kapacitások folyamatos nyomon követése, lehetőség szerinti csökkentése, amely költségmegtakarítást eredményez.
Az MNB energiafelhasználása 2011-ben tovább csökkent, a csökkenés mögött konkrét intézkedések, átalakítások, illetve a környezettudatos működésben történt előrelépések is szerepet játszottak.
A teljes energiafelhasználásban 2011-ben bekövetkezett csökkenés közel 60 db. családi ház éves energiaigényének felel meg.
A tavaly bevezetett KÖV HIR keretén belül tett vállalásaink teljesülését a 2010. évi tényleges adatok, mint bázis adatok összehasonlításával értékeljük.
i. Villamosenergia-felhasználás
A villamosenergia-fogyasztásban tényleges megtakarításokat értünk el az alábbi intézkedésekkel:
a Szabadság téri épületben (135 990 kWh)
a Logisztikai központban
i.i. A fűtéshez és a melegvíz-előállításához szükséges energiafelhasználás alakulása
A fűtéshez és a melegvíz-előállításához szükséges energiafelhasználás 2011-ben 6,8%-kal volt alacsonyabb. A csökkentésben meghatározó szerepe volt annak, hogy a 2011-es éves átlaghőmérséklet közel 1°C-kal magasabb volt (2010: 10,9°C; 2011: 11,7 °C).
A tudatos munkavégzés fokozása céljából minden irodában hőmérőt helyeztünk el annak érdekében, hogy a különböző fórumokon (intranet Környezetbankár, Zöld könyv, Hírmondó) megjelenő ajánlásokat a munkatársak követni tudják.
i.i.i Közlekedéshez kapcsolódó energia-felhasználás alakulása
Az energiafelhasználás legkisebb hányadát a gépjárműflotta üzemanyag felhasználása adja. 2011-ben az üzemanyag felhasználás csökkent, ami meghatározóan a személygépkocsik futásteljesítmények csökkenésére vezethető vissza.
3.3. Levegővédelem
A környezetet terhelő kibocsátással kapcsolatosan elsősorban az energiafelhasználás csökkentésével kívánunk eredményt elérni. 2011-ben a teljes CO2-terhelés 6,9%-kal csökkent. A csökkenés elsősorban a villamosenergia-felhasználásban elért megtakarítások eredménye.
2011-ben video konferenciával összesen 15 788 km utazást váltottunk ki, ami 3,032 tonna CO2-terheléssel járt volna. A Logisztikai központban a biztonsági porta átvizsgáló zsilipében a kipufogó gáz munkahelyi kockázatainak csökkentése érdekében füstgázelszívó rendszert telepítettünk. A pénzátadó zsilipekben a füstgázelszívó ventilátorok vezérlését átalakítottuk (szénmonoxid érzékelés) csökkentve ezzel az üzemidőt, illetve az energiafelhasználást.
3.4. Hulladékgazdálkodás
A hulladékgazdálkodásban szigorú monitoring-rendszert vezettünk be, a keletkező hulladék mennyiségéről az üzemeltető napi szintű nyilvántartást vezet és az alakulás rendszeresen egyeztetésre kerül. 2011-ben a „hulladékkommandó” több alkalommal végrehajtott akciója a konténerek tartalmának átvizsgálásából, frakciókra bontásából állt. A napi szintű adatok elemzése, illetve a hulladékkommandók tapasztalatai alapján intézkedéseket hoztunk a szelektív gyűjtés fokozásával kapcsolatosan. A Logisztikai központban a készpénzfeldolgozási-folyamat során keletkező műanyag hulladék a szolgáltatóval történt megegyezést követően nem a kommunális hulladékok között kerül elszállításra. (Korábban csak a PET -palackot szállították el szelektív műanyagként.) A szelektív papír elszállítását végző szolgáltatóval is megállapodtunk, melynek eredményeképp, a mosdókból jelentős mennyiségű kéztörlő papír újrahasznosításra kerül (korábban a kommunális hulladékkal együtt került összegyűjtésre).
4.1. 2011-es évre tett vállalásaink az alábbiak szerint valósultak meg
4.2. 2012 végéig tett vállalásaink teljesítése
4.3. Kitekintés 2013-ra
Ferjancsik Zsombor EMAS környezetvédelmi hitelesítői nyilvántartási szám: HU-V-0003/2012 akkreditált vagy engedélyezett a következő hatáskörben: 64 (NACE-kód)
kijelenti, hogy hitelesítette, hogy a szervezet frissített környezetvédelmi nyilatkozatában szereplő szervezet Magyar Nemzeti Bank (két telephelye) amelynek a nyilvántartási száma: HU-000023 teljesíti-e a közösségi környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszerben (EMAS) való önkéntes részvételéről szóló, 2009. november 25-i 1221/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet valamennyi előírását.
E nyilatkozat aláírásával igazolom, hogy:
Ezen okmány nem egyenértékű az EMAS keretében való nyilvántartásba vétellel. Az EMAS keretében történő nyilvántartásba vételt kizárólag a(z) 1221/2009/EK rendelet szerint illetékes testületek végezhetnek. Ezen okmány nem használható fel önálló nyilvános közleményként.
Kelt: Budapest, 2012.09.28.
Ferjancsik Zsombor