Budapest, 2015.04.21. – A Magyar Nemzeti Bank
(MNB) ma közzétett határozatában hárommillió-egyszázezer forintra bírságolta a
Rum és Vidéke Takarékszövetkezetet.
Az MNB határozatában megállapította, hogy a Rum és Vidéke Takarékszövetkezet
megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény díj- és
költségmentes utólagos tájékoztatásra, az ügyfelek által a hitelintézet részére
fizetendő díjak, jutalékok, költségek és egyéb fizetési kötelezettségek teljes
körű előzetes tájékoztatásra és a visszatérítési jog gyakorlására vonatkozó
rendelkezéseit fogyasztó és mikrovállalkozás ügyfelei esetében, valamint néhány
esetben a számlanyitásra vonatkozó előírásokat. Megsértette továbbá a
pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB rendelet tárgynapi teljesítésre, a
fizetési megbízások visszautasítására és sorba állítására, az ügyfelei részére
beérkező fizetési műveletek összegének haladéktalan rendelkezésre bocsátására,
valamint az ügyfelek fizetési számláján a jóváírási értéknap alkalmazására
vonatkozó előírásokat.
A jogsértésekre tekintettel a jegybank hárommillió-egyszázezer forint összegű
bírság megfizetésére kötelezte a hitelintézetet, mert évek óta változatlan
tartalommal fennálló, fogyasztókat is védő szabályokat sértett és a
jogszabálysértések többségét a hitelintézet számlavezető rendszerébe,
folyamataiba, vagy pénzforgalmi szolgáltatási keretszerződésébe építetten
követte el.
A kiszabott bírságot jelentősen befolyásolta, hogy a törvény előírásai ellenére
a hitelintézet a fogyasztó és mikrovállalkozás ügyfelei részére a fizetési
műveletek teljesítéséről meghatározott tájékoztató adatok ingyenes átadását
legalább havonta egy alkalommal nem biztosította, ezzel ügyfelei széles körének
anyagi kárt okozott, amely egyúttal a hitelintézet számára vagyoni előnyt
eredményezett. Ugyanakkor a bírság összegének meghatározásakor az MNB a
hitelintézet javára figyelembe vette, hogy a jogsértő állapotot már az
ellenőrzési eljárás lezárása előtt igazoltan megszüntette.
Az MNB a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenység során kiemelten veszi figyelembe
az ügyfelek jogainak megsértését, ezen belül a jogosulatlan díjfelszámítást,
amely csökkenti az ügyfelek bizalmát a pénzforgalmi szolgáltatások és a
készpénzmentes fizetési módok igénybevétele iránt. Az MNB éppen ezért különösen
fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartását, elítél minden
jogszabálysértést és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral fog
fellépni a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzése során.
Magyar Nemzeti Bank