Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Egyszerűsített bankváltás

nyomtatás
Egyszerűsített bankváltás

Bankszámlaváltást/bankváltást megelőzően érdemes az alábbi szempontokat saját érdekeink szem előtt tartásával átgondolni.

  • Határozza meg a váltás kiváltó okát/okait! Amennyiben valamely szolgáltatással kapcsolatban van problémája, esetleg annak díja nem megfelelő, vagy szívesen venne igénybe hasonló, de kedvezőbb feltételekkel bíró szolgáltatást, ne hamarkodja el a bankváltást!
  • Célszerű először a jelenlegi, számlavezető bankjának kínálatát áttekinteni, van-e az igényeinek megfelelő termék, szolgáltatás.
  • A választásnál fordítson figyelmet az Ön számára fontos szempontokra, mint például a bankfiók elérhetősége/elhelyezkedése, nyitvatartási ideje, van-e ATM a lakhelye, munkahelye közelében, stb. Ezzel kapcsolatosan segítséget nyújt az MNB Országos fiók- és ATM kereső alkalmazása

Mit jelent és hogyan kezdeményezhető az egyszerűsített vagy „egyablakos” bankváltási eljárás?

A bankváltástól sokakat visszatarthat, hogy bonyolultnak találják az ezzel kapcsolatos ügyintézést. Az „egyablakos” bankváltás ezt a folyamatot egyszerűsíti.

Az eljárás megindítását a számla tulajdonosa(i) a kiválasztott új banknál kezdeményezheti(k). A közös számlák esetén erre csak együttesen van lehetőség. Ezt a számlaváltási meghatalmazás kitöltésével teheti(k) meg, melyet a régi bank nem utasíthat vissza. A meghatalmazást követő 2 munkanapon belül az új bank felkéri a régit, hogy 5 munkanapon belül adja át neki a következőket:

  • A beérkező ismétlődő átutalások, a rendszeres ismétlődő átutalási megbízások, valamint a beszedési felhatalmazások adatait (például az utalás összege, gyakorisága, határideje, azonosítója).
  • Az adatokat a megelőző 13 hónapra vonatkozóan kell átadni. (Az átadott adatokról díjmentes kimutatást kell adni a számlatulajdonos részére is, ha ezt kéri.)

Ne feledje! Ön nyilatkozatban meghatározhatja azt a kezdő munkanapot, amelytől a különböző tranzakciókat az új számláról kell teljesíteni. Ennek legkorábbi időpontja az adatok új intézményhez történő megérkezését követő 6. munkanap. Rendelkezhet arról is, hogy mikor kerüljön felmondásra a régi számla.

Amennyiben a feltételek teljesülnek, az adatok átadását követően a korábbi számla megszűnik, a bankszámlán lévő pozitív egyenleg utalásra kerül az új számlára. Ezalól kivétel például – vagyis nem szüntethető meg a számla – ha a számlán negatív egyenleg (például folyószámlahitel-tartozás) van. Erről a pénzügyi intézmény haladéktalanul köteles tájékoztatni a fogyasztót. Ne feledje: a felmondás napja előtt a régi szolgáltató nem tilthatja le a bankkártyá(ka)t.

A bankszámla megszüntetésének nem lehet akadálya az, ha több szolgáltatással együtt (például netbankkal, sms-szolgáltatással, biztosítással) bankszámlacsomagban vette igénybe a szolgáltatást vagy egyéb kapcsolata (például hitelszerződés) is van.

Amennyiben a bankváltás során nem merül fel zavaró tényező, a bankváltás elvileg akár 13 munkanapon belül le is bonyolódhat.

Az alábbi ábra az egyszerűsített bankváltás folyamatát mutatja be:

Ha minden szempontot figyelembe véve, a várható következményeket mérlegelve úgy dönt, hogy megszünteti jelenlegi bankszámláját és másik szolgáltatónál nyit újat, az ügyintézés megkezdése előtt az alábbiakra legyen tekintettel!

  • Térképezze fel, hogy milyen kapcsolódó szolgáltatásokat vett igénybe a régi szolgáltatónál, és azt is, hogy a hasonló szolgáltatást megkapja-e az új számlához is.
  • Még a bankváltás kezdeményezése előtt egyenlítse ki a számlán lévő folyószámlahitel-tartozást, hiszen negatív egyenleggel a számlát nem lehet lezárni.
  • Az átmeneti időszakban is tartson annyi pénzt a régi számlán, hogy a korábbi tranzakciók teljesíthetők legyenek.
  • Érdeklődjön a számlaváltás lépéseiről és ezek határidejéről, a szolgáltatók feladatairól, és ha vannak, a felszámított díjakról.

Amennyiben bankszámláját úgy szeretné megszüntetni, hogy nem kíván azonnal új számlát nyitni, gondolja át a számla megszüntetésének okát és várható következményeit, valamint tájékozódjon szolgáltatójánál az ügyintézés feltételeiről. A bankszámla-megszüntetéssel kapcsolatos teendőket a Bankszámla megszüntetése cikkben foglaltuk össze.

Bankváltással kapcsolatban további hasznos információkat talál ezen a linken.