Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Újdonságnak számító jelentést indított az MNB a FinTech és digitalizációs folyamatokról

nyomtatás

Újdonságnak számító jelentést indított az MNB a FinTech és digitalizációs folyamatokról

Budapest, 2020. április 2. – A Magyar Nemzeti Bank nemzetközi szinten is újdonságnak számító jegybanki jelentést tesz közzé a FinTech ökoszisztémáról és a hazai bankrendszer digitalizációs szintjéről. A FinTech és Digitalizációs Jelentés ezentúl éves rendszerességgel tekinti majd át a globális és hazai pénzügyi szektorban lezajlott főbb FinTech és digitalizációs trendeket, folyamatokat. A Jelentés alapjául szolgáló digitalizációs felmérés eredményeiből kiindulva az MNB további lépéseket tervez a hazai bankok digitális transzformációjának felgyorsítása érdekében.

Az MNB FinTech és Digitalizációs Jelentésének célja, hogy betekintést nyújtson a hazai pénzügyi piacokon is egyre meghatározóbbá váló pénzügyi innovációk, digitalizáció, illetve az ezeket támogató technológiák fejlődésének hazai és nemzetközi trendjeibe. A Jelentés három fő részből áll. Az első rész a nemzetközi FinTech és digitalizációs folyamatokkal, trendekkel foglalkozik. A második rész a hazai FinTech cégek első ízben lezajlott felmérése alapján készített elemzést tartalmazza, míg a harmadik rész a hazai bankrendszer digitalizációs felkészültségi szintjéről ad átfogó képet.

Nemzetközi szinten a FinTech szektor dinamikus növekedést mutat mind felhasználói bázis, mind termék- és szolgáltatáskínálat, mind pedig tőkeellátottság és piaci értékeltség tekintetében, amit keresleti, kínálati és technológiai tényezők egyaránt támogatnak. Mindez kikényszeríti a szabályozói megújulást is, azonban ezen a téren még nem kristályosodott ki a legjobb nemzetközi gyakorlat. Az MNB által a régióban az elsők között létrehozott Innovation Hub és Regulatory Sandbox keretrendszerek jó lehetőséget adnak a jelenlegi szabályozói előírások határainak beazonosítására és az innovációk tesztelésére, valamint az ide érkező megkeresések rávilágítanak a közeljövőben szabályozói figyelmet igénylő új területekre is.

A hazai FinTech szektort dinamikus bővülés jellemezte az elmúlt évek során, ami az ügyfélszám emelkedése mellett a foglalkoztatotti létszám és az árbevétel növekedése tekintetében egyaránt megmutatkozott. A hazánkban aktív FinTech cégek döntő többségére üzleti („business to business”) szolgáltatás jellemző, a közvetlenül fogyasztóknak nyújtott („business to consumer”) szolgáltatást nyújtó cégek részaránya kevesebb mint 10 százalék. Ugyanakkor a fejlesztések nagy része végül a lakossági és vállalati ügyfelek felé nyújtott pénzügyi szolgáltatásokban eredményez versenyképesség- és minőségjavulást. A legfontosabb tevékenységi köröknek az adatelemzés és üzleti intelligencia, a pénzügyi szoftver-fejlesztés és rendszerintegráció, illetve a fizetési szolgáltatások tekinthetők, a szektor mintegy 60 százaléka ezeken a területeken tevékenykedik.

Az MNB által készített átfogó bankrendszeri digitalizációs felmérés eredménye azt mutatja, hogy a hazai hitelintézetek digitalizációja megkezdődött és a vizsgált banki kör tisztában van a digitalizáció lehetőségéveivel és fontosságával. Ugyanakkor a digitalizációs szintjük és felkészültségük kapcsán még jelentős tér van a fejlődésre. A bankok felsővezetőinek terveiben közép- és hosszútávon is egyértelmű prioritásként szerepel a digitalizáció adta lehetőségek minél hatékonyabb kiaknázása, emellett a munkafolyamatok digitalizálására, illetve a digitális kornak megfelelő munkavégzési kompetenciák és körülmények biztosítására is egyre nagyobb hangsúly helyeződik.

Az MNB a felmérésében azt is megvizsgálta, hogy milyenek a távmunka lehetőségek a hazai bankok körében. Előremutató, hogy hazai bankok szinte kivétel nélkül lehetővé teszik dolgozóik számára a távmunkát megfelelő digitális infrastruktúra alkalmazásával, ami a jelenlegi járványhelyzetben különösen fontos mind a járvány megfékezése, mind a bankrendszer megfelelő működésének fenntartása szempontjából. Ezzel szemben az ügyfelek számára teljesen online elérhető termékek tekintetében még jelentős bővítésre van szükség, továbbá a bankok belső működésénél mind az emberi erőforrás, mind pedig a használt rendszerek viszonylatában is fontos lenne a további fejlesztés a hazai bankrendszer versenyképességének és hatékonyságának növelése érdekében.

A Jelentés megjelenésének egyedi aktualitást ad, hogy a jelenlegi, mind egészségügyileg, mind gazdaságilag megterhelő időszak kezelésében a digitalizáció kiemelt szerepet kaphat. A pénzügyi rendszer krízishelyzetben történő zavartalan, folyamatos működése kiemelt fontosságú annak érdekében, hogy ezen időszakban, majd a veszély elmúltával is támogatni tudja a gazdasági növekedést. Jelen helyzetben a pénzügyi rendszer szereplőinek egyre digitálisabb működésre való gyors átállása valós megoldást jelenthet a kedvezőtlen hatások mérséklésére, sőt a jövőben akár versenyelőnnyé is válhat. A fenti célok mentén a hazai pénzügyi rendszer digitalizációs szintjének erősítése nélkülözhetetlen, amelyben az MNB a jövőben is kiemelt támogató szerepet kíván betölteni.

FinTech és Digitalizációs Jelentés, 2020. április 

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem