A Magyar Nemzeti Bank, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Pénzügyminisztérium, Gazdasági Versenyhivatal és számos civil szervezet kezdeményezése hozzájárult ahhoz, hogy bekerült a Nemzeti alaptantervbe a gazdasági és pénzügyi ismeretek oktatása. A Nat kibővítésével az volt a cél, hogy a diákok jövőbeli gazdasági döntéseiket felelősen, a lehetséges előnyök és hátrányok tudatában hozhassák meg. A felmérések szerint a fiatalok bár hasznosnak tartják a pénzügyi ismereteket, tudásuk a témáról meglehetősen hiányos. Az MNB üdvözli a Nat kibővítését.

A Magyar Nemzeti Bank vállalt célja, hogy törvényben rögzített alapfeladatai részeként hozzájáruljon a lakosság – ezen belül is a diákok – pénzügyi jártasságának fejlesztéséhez. A jegybank ezért az érintett hatóságokkal és civil szervezetekkel már 2006-ban felvette a kapcsolatot, és fórumot biztosított a közös álláspont kialakítására. Az egyeztetések során az érintettek egyöntetűen támogatták, hogy a pénzügyi-gazdasági ismeretkör része legyen a kötelező oktatási anyagnak, hiszen csak így biztosítható, hogy minden fiatal azonos feltételek mellett és megfelelő szinten tájékozott legyen.

A Magyar Nemzeti Bank üdvözli a kormány múlt heti döntését, mely biztosítja, hogy a jövő nemzedékei újabb releváns, a mindennapi életüket, jövőjüket befolyásoló tudásra tehetnek szert középiskolai éveik alatt. A pénzügyekben való jártasság nemcsak az egyéni döntések szintjén vezet tudatos, megfontolt és az adott élethelyzethez igazodó termék-, szolgáltatás választásához, de össztársadalmi szinten is érezhető pozitív hatásai várhatók. A tudatos fogyasztó ugyanis sokkal kevésbé van kitéve jelentős gazdasági változások következményeinek, kockázatvállalása racionális, döntéseit valódi tájékozódás, a piaci ajánlatok összehasonlító mérlegelése előzi meg. Ezáltal pedig nemcsak aktívabb versenyre kényszeríti a szolgáltatókat, de maga is hozzájárul a pénzügyi közvetítő rendszer stabilitásának fenntartásához, melynek biztosítása a Magyar Nemzeti Bank egyik alapfeladata.

Az ismeretek bővítésének szükségességét támasztja alá az a 14-30 éves fiatalok körében végzett 2006-os jegybanki kutatás is, mely legfőbb megállapítása, hogy a fiatalok bár fontosnak és a mindennapi életben hasznosnak tartják a pénzügyi ismereteket, nem igazán érdeklődnek iránta. Az idegenkedés hátterében a nehezen érthető pénzügyi nyelvezet és az alapvető pénzügyi fogalmak hiányos ismerete áll.

A lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért az MNB 2004 márciusában nyitotta meg Látogatóközpontját, ahol a pénz- és jegybanktörténet mellett a hétköznapi pénzügyek világáról is tájékoztatást nyújt. A 2004/2005-ös tanév óta pedig a jegybank a középiskolás diákok számára vetélkedőket is szervez gazdasági témakörben.

Idén a Magyar Nemzeti Bank több szervezettel együttműködve a diákok számára egy olyan színes tájékoztató kiadványt is készített, amely a legfontosabb pénzügyi kérdésekről nyújt információkat (pl.: bankszámla, bankkártya, hitelek, nyugdíjpénztárak). A jegybank tájékoztató füzetét áprilisban minden végzős középiskolás számára eljuttatta.

A pénzügyi közvetítő rendszer stabilitásának fenntartásához kapcsolódva a jegybank a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a lakosság – és különösen a fiatalok pénzügyi jártasságának fejlesztésére. Középtávú céljai között szerepel többek között tananyagok és oktatási segédanyagok létrejöttének támogatása, pedagógusok képzésének segítése, ismeretterjesztő, oktató programok indítása és tájékoztató anyagok készítése.

MAGYAR NEMZETI BANK

Kommunikáció         

A Magyar Nemzeti Bank elsődleges, törvényben rögzített feladata az árstabilitás elérése és fenntartása. Az MNB működteti a pénzforgalmi rendszert, őrzi a bankrendszer pénzügyi stabilitását, kezeli az ország devizatartalékát, statisztikai adatokat gyűjt és szolgáltat, valamint kibocsátja nemzeti fizetőeszközünket, a forintot. A Magyar Nemzeti Bank önálló és független intézmény, tevékenységét az ország gazdasági érdekeinek szem előtt tartásával végzi.

Elérhetőség:

Tel: 428-2751

Fax: 428-2569

E-mail: sajto@mnb.hu