Budapest, 2016. május 10. – Jelentős számú felhasználó kereste fel az MNB online egyenleglekérdező alkalmazását (ÉSZLA) az idei első negyedévben, akik közül eddig 20 befektető jelzett adateltérést a program segítségével, s további 64 felhasználó fordult technikai kérdéssel a jegybankhoz. Az MNB vizsgálatsorozatot indított az adateltérések okának, illetve a belépési jelszavak és ügyfél-azonosítók intézményi kezelésének ellenőrzésére.

Változatlanul nagy a felhasználói érdeklődés a Magyar Nemzeti Bank (MNB) idén februárban indult Értékpapírszámla-lekérdező alkalmazása (ÉSZLA) iránt. A 2016. évi I. negyedév tapasztalatai szerint az online felület látogatottsága jellemzően a havonta megújuló belépési jelszavak kézhezvételét követően a legmagasabb: ilyenkor akár napi 1500-2000 ügyfél is megtekinti az oldalt.

Mint ismeretes, idén január óta a befektetési szolgáltatók minden hónapban biztonságos csatornán és anonimizált módon kötelesek az MNB részére megküldeni az ügyfelek értékpapír- és ügyfélszámla egyenlegének adatait, s a számlákon vezetett értékpapírok listáját. Ezeket az ÉSZLA felületén megtekinthető adatokat a lakossági és vállalati befektetők összevethetik a szolgáltatójuktól kapott számlakimutatásokkal. Ha eltérést tapasztalnak, a probléma rendezéséhez a befektetési szolgáltatóhoz kell fordulni, ám – a felügyelés segítése érdekében – az ÉSZLA felületén küldhetnek jelzést a jegybanknak is. Az indulás óta 9 szolgáltató kapcsán 20 jelzés érkezett az MNB-hez valamilyen eltérésről. Az ügyfelek legtöbbször azt kifogásolták, hogy kimutatásukban helytelenül tüntették fel a pénzeszközök és az értékpapírok, valamint a pénzösszeg-egyenlegeket.

Az MNB a közelmúltban vizsgálatsorozatot indított annak ellenőrzésére, hogy a befektetési szolgáltatók mindenben eleget tesznek-e a lekérdező alkalmazással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek. Ez többek között kiterjed a befektetők részére átadandó azonosítók és a számlakivonatokban szereplő jelszavak kiküldésének, továbbá az ügyféljelzések alapján az egyenlegek esetleges ellentmondásainak ellenőrzésére is. Mindemellett a jegybank olyan összevont ellenőrzéseket is végez az adatokon, amelynek során a teljes állomány valódiságáról kíván meggyőződni. Az MNB emellett a továbbiakban is folyamatosan figyelemmel kíséri az ügyfelek visszajelzéseit.

Bár az alkalmazás használata egyre elterjedtebb a befektetők körében, a befektetési szolgáltatókhoz és a jegybankhoz egyelőre kevés – az MNB ügyfélszolgálatára például összesen 64 – ügyfélmegkeresés érkezett. Főbb kérdéseik a felület elérési helyére, a belépéssel kapcsolatos technikai teendőkre, illetve a szolgáltatók által küldött azonosítók és jelszavak használatára vonatkoztak. Néhány ügyfél adatvédelmi és adatkezelési kérdésekről is érdeklődött. Az ÉSZLA-val kapcsolatos technikai segítségnyújtást a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala végzi. Az eddigi tapasztalatok szerint a legtöbb ügyfél ott a jelszavak kiküldése után a belépés folyamatával kapcsolatban kér tájékoztatást.

Az ÉSZLA online lekérdezésével kapcsolatos gyakori kérdések és válaszok, s a témában készült Navigátor Extra tájékoztató füzet a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának internetes aloldalán érhetők el.

Magyar Nemzeti Bank