Budapest, 2016. június 20. – Az MNB átfogó vizsgálatának lezárásaként 20 millió forint felügyeleti és 30 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a K&H Biztosító Zrt.-re a társaság működését érintő nem megfelelő eljárások, a biztosítási szerződések hiányos tartalmi elemei, illetve az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogsértések miatt. A bírságösszeget nem rendkívüli súlyú jogszabálysértések, hanem a feltárt hiányosságok számossága és a biztosító piaci súlya alapozta meg.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – vizsgálati programjába illeszkedő – átfogó vizsgálatot végzett a K&H Biztosító Zrt.-nél (K&H Biztosító), a társaság tevékenységét 2012. október 25-től az ellenőrzés lezárásáig áttekintve. A hatósági ellenőrzés során feltárt számos hiányosság ellenére a biztosító alapvetően jogszabályszerűen működik.

A jegybanki vizsgálat ugyanakkor problémát talált a K&H Biztosító vállalatirányítási, ügymenet kiszervezési és leltározási gyakorlatában, valamint az egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottsága kapcsán is. A biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződéseit érintő nyilvántartási, adatszolgáltatási- és feldolgozási, valamint ellenőrzési rendszereit illetően sem felelt meg minden tekintetben a jogszabályi előírásoknak. A vizsgálat nagyszámú – esetenként kisebb jelentőségű – hiányosságot tárt fel a K&H Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási szerződéseinek jogszabály által előírt tartalmi elemeivel kapcsolatban is.

A társaság több esetben megszegte az ügyfél-tájékoztatásra, panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírásokat is. Számos esetben az életbiztosítási szerződések megszűnéséhez kapcsolódó, valamint a jogszabály szerint rendszeresen, évente teljesítendő tájékoztatásokat késedelmesen adta meg ügyfeleinek, illetve azokat nem a megfelelő időszakra vonatkozóan teljesítette. A kgfb-szerződések esetében jelentős arányban mulasztotta el vagy teljesítette határidőn túl tájékoztatási kötelezettségét például a biztosítási évforduló, a várható díjtételek összege, a díjhátralékos ügyfelek felszólítása, a szerződés díjnemfizetéssel történő megszűnése, valamint a kártérítési igények intézése kapcsán. Előfordult, hogy a biztosító megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott az ügyfeleknek a fedezetlenségi díjfizetésre vonatkozó kötelezettségeikről is.

A számosságában jelentős – de nem rendkívüli súlyú – jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 50 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a K&H Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre.

A törvényi előírás szerint 100 ezer forinttól 2 milliárd forintig terjedő bírságkereten belül a jegybank különösen a társaság piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatokra, a jogsértések számosságára, illetve rendszerszintű jellegére tekintettel állapította meg a bírság összegét. A jegybank határozatában 2016. szeptember 30-ig adott határidőt a biztosítónak arra, hogy írásban tájékoztasson a jogsértések megszüntetésére vonatkozó intézkedéseiről.

Magyar Nemzeti Bank