Budapest, 2017. augusztus 24. - Az államháztartás ESA egyenlegére és az adósságrátára vonatkozó nemzeti és európai uniós költségvetési szabályokat a magyar költségvetés 2016-ban teljesítette és várhatóan a következő években is teljesíteni fogja. 2016-ban az államháztartás ESA-hiánya a GDP 1,8 százalékát tette ki az előzetes adatok alapján, míg az MNB előrejelzése alapján 2017-ben 1,8-2,1 százalékos, 2018-ban pedig 2,4 százalékos deficit alakulhat ki. Így a magyar és európai uniós szabályok között is megtalálható maastrichti 3 százalékos hiánycél az MNB várakozása szerint a vizsgált években teljesül. Az alacsony hiány és a kedvező makrogazdasági folyamatok következtében pedig folytatódik a GDP-arányos államadósság 2011 óta tartó csökkenése. Az államadósság-ráta éves csökkenésének mértéke összhangban van az Alaptörvény adósságszabályával, a Stabilitási törvény adósságképletével, valamint az uniós maastrichti adósságszabállyal.

A Magyar Nemzeti Bank a Költségvetési jelentés kiadványsorozaton keresztül tájékoztatja a közvéleményt a Költségvetési Tanács működéséhez kapcsolódó döntéselőkészítő munka főbb eredményeiről. A ma publikált kiadvány célja, hogy bemutassa a 2016. évi államháztartási folyamatokat, a 2017. évi költségvetés várható alakulását a 2017 első félévére rendelkezésre álló költségvetési adatok és a júniusi Inflációs jelentéshez készült előrejelzésünk alapján, valamint áttekintést adjon a 2017 júniusában elfogadott 2018. évi költségvetés várható teljesüléséről. Mindezek figyelembevételével a kiadvány értékeli az egyenlegre és adósságra vonatkozó nemzeti és európai uniós szabályok 2016. évi tényleges, valamint a 2017. évi és 2018. évi várható teljesüléseit is.

2016-ban az államháztartás ESA-hiánya a GDP 1,8 százalékát tette ki az előzetes adatok alapján, ami azt jelenti, hogy két egymást követő évben is 2 százaléknál alacsonyabb deficit alakult ki, amire a megelőző 25 évben nem volt példa. 2017-ben az MNB előrejelzése szerint 1,8-2,1 százalékos deficit alakulhat ki, 2018-ban pedig a további adócsökkentések és kiadásnövelések következtében 2,4 százalékra emelkedhet a hiány. Az elsődleges egyenleg többlete 2015 és 2018 között trendszerűen csökken, ami a költségvetési politika mérsékelt, de fokozatosan erősödő gazdaságélénkítő hatásáról tanúskodik.

Az alacsony hiány és a kedvező makrogazdasági folyamatok következtében folytatódik a GDP-arányos államadósság 2011 óta tartó csökkenése. A GDP-arányos bruttó államadósság 2016. év végére 74,1 százalékra mérséklődött az egy évvel korábbi 74,7 százalékos szintről (legmagasabb év végi értéke 2011-ben 80,7 százalék volt), és 2018 végére 72 százalék közelébe csökkenhet az értéke. A ráta mérséklődését a dinamikus gazdasági növekedés mellett, az államháztartás mérsékelt finanszírozási igénye is támogatja. Előzetes adatok alapján a Stabilitási törvény előírásai szerinti adósság-mutató 73,2 százalékpontra csökkent a tavalyi év során, így 2016-ban teljesült az Alaptörvényben meghatározott adósságszabály. Prognózisunk szerint a teljes előrejelzési horizonton, tehát 2017-ben és 2018-ban is teljesülni fog az Alaptörvény adósságszabálya.

Költségvetési jelentés