Budapest, 2015. szeptember 17. – Az utóbbi időszakban az MNB ügyfélszolgálatára több jelzés is érkezett a ciprusi székhelyű IronFx Global Ltd.-vel szemben, mivel az online kereskedési platformon szolgáltatást nyújtó vállalkozás nem teljesíti a kifizetési megbízásokat, így az ügyfelek nem jutnak hozzá pénzeszközeikhez. A jegybank haladéktalanul jelzéssel élt a ciprusi felügyeleti hatóság felé.

A Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) idén március óta már közel 75 olyan ügyféljelzés érkezett, mely arról számolt be, hogy a ciprusi székhelyű IronFx Global Ltd. az ügyfelek megbízása ellenére nem teljesít kifizetést, vagyis a befektetők kérés ellenére sem jutnak hozzá pénzeszközeikhez. Az IronFx az ügyfélészrevételekre reagálva egy belső vizsgálatára hivatkozik, továbbá tájékoztat, hogy annak befejezéséig a kifizetési megbízások végrehajtását felfüggeszti. 

Tekintve, hogy a Magyarországra irányuló határon átnyúló szolgáltatást végző külföldi intézmények felügyelete nem tartozik az MNB hatáskörébe, a jegybank az ügy kapcsán haladéktalanul jelzéssel fordult a székhely szerint illetékes és eljárni jogosult ciprusi pénzügyi felügyeleti hatósághoz (Cyprus Securities and Exchange Commission, CySEC).

2015. augusztus 6-án a ciprusi pénzügyi felügyeleti hatóság az alábbi információkat jelentette be: „A ciprusi székhelyű IronFx Global Ltd.-vel szemben megnövekedett mennyiségű sajtómegjelenések és befektetői panaszok következtében a ciprusi pénzügyi felügyeleti hatóság egyértelművé kívánja tenni, hogy vizsgálat van folyamatban az IronFX Global Ltd. befektetési cég ellen a jogszabályok megsértésének gyanúja miatt. Vizsgálatának lezárása után annak eredményeit a CySec közzé fogja tenni és/vagy időközben folyamatos tájékoztatást nyújt majd, amennyiben szükséges.

A CySEC státusából adódóan kivizsgál minden, a befektetők által a felügyelt cég ellen benyújtott panaszt. A ciprusi befektetési cégekkel szembeni, kártérítési igényekhez is kötődő panaszaikat a befektetők a kártérítési igények peren kívüli vizsgálatában hatáskörrel rendelkező Pénzügyi Ombudsmannak jelenthetik be a complaints@financialombudsman.gov.cy e-mail címen.”

Az MNB így felhívja az érintett befektetők figyelmét, hogy az esetleges kártérítési igényt is tartalmazó panaszukat jutassák el a hatáskörrel rendelkező ciprusi pénzügyi ombudsmanhoz a fenti e-mail címre.

Az eset kapcsán ismételten szükséges felhívni a figyelmet a határon átnyúló pénzügyi szolgáltatások igénybevételének kockázataira, tekintve, hogy a külföldi platformszolgáltatók külföldi joghatóság, és felügyelet alatt állnak, és esetükben elsősorban nem a magyar befektető-védelmi keretrendszer érvényesül. Határon átnyúló pénzügyi szolgáltatások igénybevétele esetén is kiemelten fontos a pénzügyi szolgáltatás magyarországi nyújtásához szükséges engedélyek és bejelentések ellenőrzése az MNB honlapján. A szükséges engedélyek, vagy bejelentés hiányában ugyanis engedély nélküli jogosulatlan, vagy bejelentés hiányában végzett tevékenységről beszélhetünk, amely tevékenység a befektetői károkozás kiemelt kockázatát hordozza magában. 

További körültekintést és felelős döntést igényelnek az online kereskedési platformokon könnyen elérhető magas tőkeáttételes ügyletek, ahol az ügyletérték a befektetett tőke összeg tíz, vagy akár százszorosát is elérheti. A tőkeáttétel mértékének növekedése magasabb hozamot ígér, azonban minden tőkeáttételes ügylet magában hordozza a veszteség megsokszorozódásának lehetőségét, amellyel a befektetők sokszor későn szembesülnek.

Az MNB az online kereskedési platformok kapcsán idén már vizsgálta a hazai befektetési vállalkozásokat (Sajtóközlemény: Kiemelt jegybanki figyelem a magas tőkeáttételes FX online kereskedési platformoknál), s a jövőben is kiemelten kívánja ellenőrizni ezen platformok rendeltetésszerű, prudens és jogszerű használatát.

Magyar Nemzeti Bank