Megjelent a jegybank legfrissebb FinTech és Digitalizációs jelentése
Budapest, 2025. november 3. – A hazai pénzügyi szektor digitális átalakulása újszakaszba lépett: az intézmények fókusza egyre inkább áthelyeződik az alapvető digitális szolgáltatásokról az innovatív megoldásokra, főként a mesterséges intelligenciára – áll a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb Fintech és Digitalizációs jelentésében. A jelentés kitér arra is, hogy a globális színtéren ugyancsak a digitalizáció erősödése figyelhető meg, amit az MI mellett a FinTech megoldások terjedése hajt.
Magyarországon a bankszektor digitalizációja összhangban halad a nemzetközi trendekkel: míg hazánk összességében közepes fejlettségűnek számít, bizonyos szolgáltatások, például az online számlanyitás nemzetközi szinten is versenyképesek – olvasható az MNB friss FinTech és Digitalizációs Jelentésében. A globális pénzügyi szektorban 2024-ben a mesterséges intelligencia (MI) és a FinTech innovációk adták a digitalizáció fő hajtóerejét.
A hazai FinTech szektor a korábbi évek gyors bővülése után a 2024-ben konszolidálódott. A Magyarországon működő cégek száma 210-re csökkent, a mikro- és kisvállalkozások aránya mérséklődött, bár továbbra is e csoport dominál. Előremutató ugyanakkor, hogy a szektor összesített árbevétele elérte a 400 milliárd forintot, és nőtt a nyereséges vállalkozások aránya is. A fő tevékenységi körök továbbra is a pénzügyi szoftverfejlesztés, adatelemzés és üzleti intelligencia, valamint fizetési szolgáltatások – az e tevékenységeket végző cégek a szegmens kétharmadát fedik le. Bár a kockázati tőkeügyletek száma visszaesett, a profitabilitás és a nemzetközi exportpiacok felértékelődtek.
A hazai bankszektorban az MNB felmérése ismét a digitális fejlettség további javulását mutatta. Egyes intézmények már kiléptek a közepes fejlettségi szint keretei közül, és a digitális transzformáció előrehaladott szakaszába értek. A vizsgált hét területből hatban pozitív elmozdulás volt tapasztalható, különösen az ügyfelekkel való kommunikáció terén: egyre nagyobb teret nyer a személyre szabott digitális kommunikáció. A termékek és szolgáltatások digitalizációja szintén bővült, a digitális értékesítésből származó bevételek emelkedtek. A mesterséges intelligencia integrációja a bankoknál egyre hangsúlyosabb, bár az intézmények e technológiával kapcsolatos preferenciája változó. A bankok a belső folyamatok digitalizálásában és a munkavállalói képzések terén is erősödtek, utóbbi kapcsán például előremutató a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kurzusok arányának növekedése.
A biztosítói szektor digitalizációja lassabb ütemű, az intézmények a digitális érettség terén csak kisebb előrelépést tettek. Bár a termékek online elérhetősége a legnépszerűbb ajánlatoknál szinte teljeskörű, a közvetítői értékesítés digitalizáltsága és a mobilalkalmazások fejlesztése alacsony prioritású. Előremutató ugyanakkor, hogy a biztosítók többsége már rendelkezik középtávú digitalizációs stratégiával, és egyre nagyobb részük dolgozott ki külön mesterséges intelligencia stratégiát is.
A befektetési szolgáltatói szektor digitális fejlettsége kis mértékben javult, ám továbbra is éles különbségek figyelhetők meg a banki és nem banki hátterű szereplők között. Az ügyfelek közel fele a digitális csatornákat részesíti előnyben, de a személyes kapcsolattartás és az e-mail még mindig meghatározó. Bár minden szolgáltató rendelkezik ügyfélportállal és mobilalkalmazással, a fejlettebb befektetéstámogató digitális funkciók többnyire hiányoznak. A belső működésben az adatkezelés és a termékértékláncok digitalizációja terén történt fejlődés, a folyamatautomatizációs fejlesztések összességében elmaradtak.
A Magyar Nemzeti Bank immár hatodik alkalommal adta ki átfogó FinTech és Digitalizációs Jelentését, amely bemutatja a globális és hazai pénzügyi szektor digitalizációs folyamatait, a FinTech ökoszisztéma aktuális trendjeit és a hazai bankok, biztosítók és befektetési szolgáltatók digitális érettségét. Az MNB célja, hogy a folyamatos felügyeleti és szakmai támogatás révén ösztönözze az innovatív, ugyanakkor biztonságos működést a pénzügyi szektorokban.