Budapest, 2016. február 22. – Ha a ciprusi székhelyű, itthon határon átnyúló befektetési szolgáltatást nyújtó IronFX Global Ltd. az ügyfelek megkeresései ellenére sem téríti meg azok követeléseit, az érintetteknek kártérítési igényüket a ciprusi pénzügyi ombudsmannak javasolt bejelenteniük.

A korábbi ügyféljelzések után 2016. január vége óta újabb mintegy 120 fogyasztói panasz érkezett a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) amiatt, hogy a ciprusi székhelyű IronFX Global Ltd. az ügyfelek megbízása ellenére nem teljesít kifizetést, vagyis a befektetők kérés ellenére sem jutnak hozzá pénzeszközeikhez. Az ügyfélmegkeresések többsége angol nyelvű formanyomtatvány, amelyet az érintettek többsége vélhetően több olyan európai jegybanknak, pénzügyi felügyeletnek is megküldött, amelyek tagállamában az IronFX Global Ltd. befektetési szolgáltatást végez. Emellett csak februárban már közel ötven magyar ügyfélpanasz is érkezett az MNB-hez.

Az IronFX Global Ltd. Magyarországon határon átnyúló szolgáltatást végez, így nem az MNB, hanem a ciprusi pénzügyi felügyeleti hatóság (Cyprus Securities and Exchange Commission, CySEC) felügyeli. A CySEC 2015-ben bejelentette, hogy a jogszabályok megsértésének gyanúja miatt vizsgálatot indít az IronFX ellen. A vizsgálat eredményét 2015. november 27-én tette közzé.

A CySEC 2016. január 1-étől hatályos, az ezévtől beadandó ügyféljelzésekre vonatkozó angol nyelven elérhető új panasztételi eljárása szerint az érintett befektetőknek elsőként a pénzügyi szolgáltatóhoz kell bejelenteniük panaszukat. A ciprusi jog szerint az IronFX Global Ltd.-nek a panasz beérkeztét követő öt napon belül írásban jeleznie kell a fogadást az érintett ügyfélnek. A panasz elutasítása, nem megfelelő elintézése esetén a kártérítési igények a peren kívüli vizsgálatában hatáskörrel rendelkező Pénzügyi Ombudsmannak jelenthetők be a complaints@financialombudsman.gov.cy e-postacímen. Amennyiben az eljárás nem jár eredménnyel, a kártérítési igény végső esetben a ciprusi bíróságon érvényesíthető. Az ügyfél az eljárás bármely szakaszában dönthet úgy, hogy a ciprusi bíróságra viszi panaszát, azonban ebben az esetben az ombudsman azonnal megszünteti vizsgálatát.

Az eset kapcsán ismételten szükséges felhívni a figyelmet a határon átnyúló befektetési szolgáltatások igénybevételének kockázataira, tekintve, hogy a külföldi platformszolgáltatók külföldi joghatóság és felügyelet alatt állnak, és esetükben nem a magyar befektető-védelmi keretrendszer érvényesül. Az ezzel kapcsolatos kockázatokra az MNB a korábbiakban is több esetben felhívta a nyilvánosság figyelmét.

Magyar Nemzeti Bank