Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

Felügyeleti és fogyasztóvédelmi stratégia

nyomtatás

A pénzügyi rendszer önszabályozásának kudarca miatt szerte a világon felismerték, hogy a pénzügyi stabilitás érdekében erőteljes szabályozói, felügyeleti és fogyasztóvédelmi fellépésre van szükség. Az MNB-t ennek érdekében széles és erős eszköztárral ruházta fel a törvényalkotó. A határozott felügyeleti és fogyasztóvédelmi jelenlét irányainak meghatározásaként – a Monetáris Tanács által kijelölt és az Alapokmányban közzétett keretek között – alakította ki és fogadta el a Pénzügyi Stabilitási Tanács 2014. július 21-i ülésén a felügyeleti stratégiát. A dokumentum jövőképe a stabil, versenyző, közbizalmat élvező és egy erős jegybank által felügyelt pénzügyi szektor kialakítását tűzi ki célul és a felügyeleti terület küldetéseként a pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartását és támogatását, a piac szereplőinek a rendszer egészébe és egymásba vetett bizalmának megerősítését határozza meg az integrált felügyeleti eszköztár segítségével.

A pénzügyi piacok esetében alapvető a sokkellenálló-képesség növelése, az egészséges, fenntartható verseny biztosítása, illetve a hitelezési-finanszírozási képesség és készség javítása. A sokkokkal szembeni megerősítés egyebek közt a prudens működés, illetve az új, európai uniós likviditási és tőkeszabályok számonkérésével, a megfelelő jövedelmezőséggel és a garanciamechanizmusok kiterjesztésével biztosítható. A tisztességes verseny fenntartása érdekében többek között a termékek átlátható árazása, az összehasonlíthatóság megteremtése, és végső soron a különböző szolgáltatók közötti egyszerűbb váltás biztosítása alapvető fontosságú. Mind a stabil működés, mind a finanszírozási képesség bővítése irányába hat a rossz banki portfoliók tisztítása, mely a stratégiában hangsúlyos célként jelenik meg.

A stratégia keretei közt megújított – a kockázat alapú megközelítés mellett az intézmények üzleti modelljeinek elemzésére is komoly hangsúlyt fektető – felügyeleti módszertan alapján a jegybanknak nem csak időben fel kell ismernie a kockázatokat, hanem képesnek kell lennie arra is, hogy a felismert kockázatokat a lehető leghamarabb megfelelő módon kezelje. A korai beavatkozás eszközeivel és az új szanálási mechanizmusokkal el kell érni, hogy az intézmények fizetőképességének fenntartásához ne legyen szükséges állami segítség.

A pénzügyi rendszer stabil működése, gazdasági funkcióinak betöltése érdekében a stratégiában kiemelt hangsúlyt kap a pénzügyi fogyasztóvédelem megerősítése. A jegybank – akár próbaügyletek kötésével is – a fogyasztók széles körét érintő, rendszerszintű problémákra koncentrál, a „tüneti” kezelés mellett az okokat is feltárva. Alapvető cél a jogsértő magatartások mielőbbi – ha szükséges, akár az erőteljes szankcionálás eszközével elért – visszaszorítása, s a fogyasztókat ért károk mielőbbi megtéríttetése. Célként fogalmazódik meg az összességében „fair” pénzügyi szolgáltatás kikényszerítése. Kiemelt feladatként jelenik meg az anyagban a bármely okból kiszolgáltatottabb csoportok (pl. fiatalok, idősek, nehezebb anyagi körülmények között élők) fokozott védelme is.