Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Wangiri: visszahívásos telefonos csalás

nyomtatás

Wangiri: visszahívásos telefonos csalás

A Japánból származó wangiri a mobiltelefonoknak köszönhetően vált az egyik legelterjedtebb csalástípussá. Lényege, hogy a csalók tömegesen generált számítógépes hívások részeként ismeretlen, általában külföldi – jellemzően 2-essel kezdődő országhívóval rendelkező afrikai, vagy 5-össel kezdődő országhívóval rendelkező közép-amerikai – számról hívják fel áldozataikat, ám a hívást egy-két csöngés után bontják a visszahívás reményében. A visszahívás azonban a belföldinél magasabb tarifán zajlik, és a csalás akkor is eredményes, ha a hívás látszólag sikertelen: például folyamatosan kicsöng, vagy épp nem csöng ki, hanem vonalszakadást vagy folyamatosan foglaltat jelez.

Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?

  • Ne vegye fel a telefont, ha híváskor ismeretlen külföldi hívószámot jelez ki a telefonja, és ne is hívja vissza rögtön – először ellenőrizze azt! Különösen legyen óvatos akkor, ha olyan külföldi számról hívják, ahol nem él ismerőse vagy ahonnan nem vár hívást, illetve ha az országhívó 2-essel vagy 5-össel kezdődik (ld. fentebb: afrikai és közép-amerikai azonosítók)!
  • Egy internetes kereséssel utánajárhat annak, hogy az adott telefonszámmal kapcsolatban felmerül-e a csalás gyanúja: ha igen, nagy valószínűséggel talál ezzel kapcsolatos információt a világhálón.
  • Az ismeretlen előhívószámokról érkező külföldi hívások egyedileg és csoportosan is letilthatók. Az egyedi hívószámokat a készülék beállításaiban lehet letiltani, míg az előhívószámok csoportos letiltása a szolgáltató ügyfélszolgálatán kérhető.

Olvasson tovább!

Ne váljon online csalás áldozatává! Ismerje meg további adathalász támadástípusok legfontosabb jellemzőit, hogy megelőzhesse a bajt! Ismertetőink az alábbi linkeken érhetők el. 

Csaláskísérletek a mindennapokban Csaláskísérletek a munkahelyen
„Nigériai” csalás
• Phishing: adathalász banki e-mailek
Vishing: hamis banki hívások
• Smishing: hamis banki SMS-ek
• Meghamisított banki oldalak
• Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés
• Hamis tranzakciók jóváhagyása
• Hamis befektetési lehetőségek
• Hamis online ajánlatok
• Személyesadat-lopás a közösségi médiában
• Hamis vezetői utasítás e-mailben vagy telefonon
• Hamis ügyfél vagy beszállító


Publikálva: 2022. augusztus 10.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem