Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Fenntartható konyha

nyomtatás

Fenntartható konyha

Az alacsonyabb környezeti terhelést jelentő étrend az ökológiai lábnyom csökkentésének nagyon hatékony módja. Az élelmiszerek egy átlagos európai ember ökológiai lábnyomának mintegy felét teszik ki. Nem mindegy tehát, hogy milyen élelmiszereket választunk, mennyit veszünk belőlük, és az sem, hogyan készítjük el és tároljuk őket.

Milyen ételeket válasszunk, hogy csökkentsük az ökológiai lábnyomunkat? 

  1. Együnk kevesebb hús- és tejterméket! Kezdetben már az is nagy lépést jelent, ha mérsékeljük a vöröshúsok (különösen a marhahús és a bárányhús), valamint a sajtok fogyasztását. Helyette együnk inkább csirkét, tojást vagy halat, emellett pedig növeljük a zöldségek, a gyümölcsök, az olajos magvak és a gabonafélék arányát az étrendünkben. Azzal az egyszerű lépéssel, hogy a marháról áttérünk a csirkére, máris negyedével csökken a CO2 kibocsátásunk. Ezek a változások nem csak a környezetre, hanem szervezetünkre, egészségünkre is kedvező hatással járnak. A húsfogyasztásról bővebben a Klímabarát tányér c. cikkben lehet olvasni.
  2. Érdemes házi, szabad tartású baromfit vásárolni, és - amennyire csak lehetséges - csökkenteni a nagyüzemi tartással nevelt szárnyas mennyiségét az étrendben.
  3. Válasszunk hazai, édesvízi halat az egzotikus fagyasztott áru helyett! Ha mégis tenger gyümölcseire vágyunk, válasszuk az MSC minősítésű terméket, amelyek halászata során tartózkodnak az egyes halfajok kihalásához vezető módszerektől, a halászati területek túlzott mértékű, ökológiai egyensúlyt felborító kihasználásától; vagy vegyünk ASC minősített terméket, amely fenntartható akvakultúrából származik!
  4. Vezessünk be heti egy húshagyó és/vagy tejtermékmentes napot! Ha egy egész nap még nagy kihívásnak tűnik, kísérletezzünk egy-egy étellel, helyettesítsük a húst vagy a tejtermék összetevőket zöldséggel, növényi termékkel! 
  5. A szezonon kívül fogyasztott gyümölcsnek és zöldségnek szintén viszonylag magas a környezeti terhelése és az ára is magasabb. Az ökológiai lábnyom és a családi kiadások csökkentésének nagyon hatékony módja, ha hazai termesztésű szezonális gyümölcsöket és zöldségféléket választunk. Egy üvegházi paradicsomra eső kibocsátás például 5-ször akkora lehet, mint egy szabadföldié.
  6. Vásároljunk a környékről, helyi termelőtől (azon belül is lehetőleg biogazdaságból) származó termékeket! Kerüljük a messziről érkező alapanyagok vásárlását!
  7. Ha Magyarországon nem termelhető élelmiszert (kávét, teát, csokoládét, déligyümölcsöt) szeretnénk fogyasztani, keressük a méltányos kereskedelemből (fairtrade) származó terméket!
  8. Aki a lehető legalacsonyabb CO2 intenzitású étrendet szeretné, elérheti ezt szezonális vegán étrend bevezetésével és az élelmiszerhulladék minimalizálásával.
  9. Az élelmiszer-pazarlás az egyik legkomolyabb probléma, ha a fenntartható étkezésről beszélünk, mivel a megtermelt élelmiszer harmada hulladékként végzi.

Hogyan csökkenthetjük az élelmiszerhulladékot otthon és a világban?

  • Tervezzük meg előre a heti menüt és a vásárlást, így csak a szükséges mennyiséget vesszük meg. Keressünk recepteket, amelyben egy másik étel maradéka felhasználható alapanyagként, valamint olyanokat, amelyek lefagyaszthatóak!
  • Ha étteremben eszünk, csomagoltassuk be a maradékot! 
  • Ha mégis marad kidobásra váró élelmiszer, és van rá lehetőség: komposztáljunk. Vásárláskor válasszuk a kevésbé tökéletes formájú zöldségeket, mivel azok többnyire megmaradnak!
  • Keressük a közeli lejáratú termékeket, ha tudjuk, hogy biztosan elfogyasztjuk őket – ezek gyakran leértékelt áruként várnak bennünket a polcokon, ami még kedvezőbb a pénztárcánknak is.

A vásárlásról és a hulladékcsökkentésről bővebben a Szemét vagy hulladék, valamint a Hulladékcsökkentési alapok c. cikkekben lehet olasni.

A főzés és tárolás módja sem mindegy

Néhány egyszerű tippel a konyhában az elkészítés és a tárolás során is sok energiát és ezzel pénzt spórolhatunk.

  1. Klímabarát és energiatakarékos, ha kuktát használunk, illetve minél vastagabb talpú edényben főzünk. A fedő használata is csökkenti a szükséges energiát.
  2. Sokszor rövidebb főzési idővel is energiát spórolhatunk, és a zöldségek vitamintartalma is gazdagabb marad.
  3.  Elegendő kevesebb vizet használni a főzéshez a zöldségeknél, a párolás egy egészséges és takarékos elkészítési mód.
  4. A sütőt csak kelt tészta esetében indokolt előmelegíteni, egyébként csak felesleges energia. 
  5. Hűtőben, tiszta, fedett edényekben tárolva tovább fogyasztható a maradék, így kevesebbet kell kidobni.
  6. Ne rakjuk azonban a hűtőt túlzottan tele, mert ha nincs szabad hely, több energiát használ fel az ételek hidegen tartására.
  7. A meleg ételeket először hűtsük szobahőmérsékletűre, csak azután tegyük a hűtőbe! De 2 óránál tovább ne hagyjuk kint őket!
  8. Fagyasztással is csökkenthetjük a kidobandó ételek mennyiségét. Érdemes mindent felcímkézni és ráírni, meddig fogyasztható.

A fenntartható étkezésről további gyakorlati tanácsok itt találhatók.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem