Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Így ismerhetjük fel a kibercsalókat online foglalásokkor

nyomtatás

Így ismerhetjük fel a kibercsalókat online foglalásokkor

A legfrissebb statisztikák szerint Magyarországon az utazni vágyók 91%-a leggyakrabban online foglal szállást, szervezi meg az utazást és vásárol belépőjegyet – és ezt a kiberbűnözők is jól tudják. Az online térben a lehetőségek tárháza nyílik meg előttünk a szállásfoglaláskor is, ez azonban veszélyt is jelenthet.

2022 novembere óta meredeken nőnek a csalások a mesterséges intelligenciának is köszönhetően. A hamis hirdetések, az adathalász e-mailek és a feltört szálláshely-fiókok mind komoly veszélyt jelentenek az online szállásfoglaláskor. Ha azonban körültekintően járunk el, elkerülhetjük, hogy besétáljunk a csalók csapdájába.

1. Ellenőrizzük a weboldal hitelességét!

Amennyiben online foglalunk (adott esetben szállást), azt kizárólag megbízható weboldalakon tegyük! Szintén fontos, hogy mielőtt egy foglalást visszaigazoló e-mailben lévő linkre kattintanánk, ellenőrizzük az URL-t! A csalók gyakran hasonló, de nem teljesen azonos címeket használnak. Előfordul, hogy a betűket számokkal helyettesítik, elhelyeznek benne plusz kötőjeleket, esetleg nem arra végződik a webcím, amire kellene (.hu, .com, .org stb.), vagy egy teljesen másik weboldal aloldaláról van szó – erre utal az, ha az ismert cím a perjel után következik. Árulkodó jel lehet, hogy a honlap cím elején nem a https titkosítás szerepel. Ez egy olyan protokoll, amit a Google 2018 óta elvár, hiányában a keresőprogram nem biztonságosnak ítéli a weblapot.

Ha kételkedünk a visszaigazoló üzenet hitelességében, lépjünk be közvetlenül a szállásfoglalási platform hivatalos weboldalán vagy mobilappon keresztül, és ott ellenőrizzük a fiókunkat. Ne kattintsunk rá a kéretlen e-mailekben vagy üzenetekben található linkekre!

2. Ismerjük fel a gyanús ajánlatokat!

A csalók előszeretettel adják ki magukat megtévesztő üzenetekben egy ismert platform vagy vállalat hivatalos képviselőjének. Gyanússá válhat egy-egy üzenet, ha érzékeny adatok megadását, esetleg programok letöltését sürgeti, melyek hiányában a foglalás törlését is kilátásba helyezi. Mára ezek a tartalmak egyre megtévesztőbbek lehetnek, hiszen sokszor már nyelvtani, helyesírási hibáktól is mentesek.

Nyugodt körülmények között intézzük a szállásfoglalást, és ellenőrizzük a visszaigazoló és fizetésre felszólító e-maileket! Ha valami gyanúsat észlelünk, lépjünk kapcsolatba az adott szállásfoglaló platform ügyfélszolgálatával!

3. Használjunk erős jelszavakat!

Bármilyen regisztrációról is legyen szó, védjük fiókjainkat erős és egyedi jelszavakkal vagy jelszókulcsokkal, valamint kétfaktoros hitelesítéssel! Ne feledjük: egy egyszerű jelszó feltörése csupán pillanatokba telik a kiberbűnözők számára. Az erős, egyedi jelszó összeállításához Biztonságos ügyfélhitelesítés cikkünkben talál tippeket.

4. Csakis megfontoltan fizessünk!

Nem az előrefizetéstől kell tartanunk! Főszabályként elmondható, hogy minden esetben csak bizonylat ellenében fizessünk. A bizonylaton pedig szerepelnie kell az azt kiállító adatainak, a szolgáltatások tételes árának, a számlaszámnak és a fizetési határidőnek.

Ha jól ismert szálláskereső platformon foglalunk szállást, soha ne utaljunk pénzt közvetlenül a házigazdának vagy a szálláshelynek, hiszen előbbiek saját, biztonságos fizetési rendszert kínálnak, és soha nem kérik, hogy banki átutalással közvetlenül a szállásadó felé rendezzük a foglalás díját. Ha ilyen kérés érkezik, azonnal jelezzük a platformon!

5. Védjük személyes-, bankkártya és hitelkártya adatainkat!

A legnagyobb szállásfoglaló platformok soha nem kérnek e-mailben vagy chaten keresztül olyan információkat, mint a részletes hitelkártyaadatok, személyes adatok vagy jelszavak.

Ha felmerül a fizetési adatokkal való visszaélés gyanúja, azonnal értesítsük bankunkat vagy hitelkártya-szolgáltatónkat.

Online vásárlásokhoz/foglalásokhoz használjunk  virtuális bankkártyát!

  • A virtuális bankkártyát általában csak az előre feltöltött összeg erejéig lehet használni. Azaz a csalók nem tudnak további pénzt levonni egy kibertámadás esetén.
  • Egyes szolgáltatóknál a főkártya mellett - attól függetlenül - egyszer használatos kártyát is létre lehet hozni, ami a fizetés után meg is szűnik.

6. Kerüljük a nyilvános WiFi-ket!

Hamis WiFi hálózatokra gyanútlanul is csatlakozhatunk, amelynek súlyos következményei lehetnek. Ilyen esetben a támadók megfigyelhetik, lehallgathatják a hálózatra csatlakozók online forgalmát. Így érzékeny adatokhoz férhetnek hozzá. Mindig kerülje a nyilvános WiFi-ket, a „nem biztonságos” hálózatokat! Lehetőség szerint ne használja telefonján az „automatikus kapcsolódás WiFi-hálózatokhoz” funkciót!

7. Ellenőrizzük foglalásainkat!

Online foglalásainkat érdemes időközönként ellenőrizni. Bizonyosodjunk meg róla, hogy valóban rögzítették az adatainkat, és a részletek sem változtak meg. Ha bármi gyanúsat észlelünk, vegyük fel a kapcsolatot az ügyfélszol-gálattal!

További biztonsági tippek:

  • Győződjünk meg róla, hogy eszközeink naprakész biztonsági szoftverrel rendelkeznek a kártékony programok és az adathalász kísérletek elleni védelem érdekében.
  • Tartsuk naprakészen az operációs rendszereinket és más szoftvereket, hogy védve legyünk a biztonsági sebezhetőségek ellen.

 

Publikálva: 2025. április 24.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem