Közlekedési eszközök ökolábnyoma
nyomtatásKözlekedési eszközök ökolábnyoma
A KSH adatai szerint egy átlagos háztartás esetében a kiadások között a harmadik legnagyobb tételt a közlekedés jelenti: évek óta összes kiadásunk 11-12%-át erre fordítjuk – ami éves szinten több százezer forint lehet. Érdemes tehát odafigyelni a közlekedéssel kapcsolatos kiadásaink alakulására, mivel tudatosabb választással éves szinten akár tízezreket is megtakaríthatunk.
A pénzügyi hatások mellett egyre inkább felértékelődnek a környezeti hatások is. Akár a lakóhelyünkről igyekszünk éppen munkába, akár a szabadságunk alatti programokat tervezzük meg, utazásunk környezeti hatását alapvetően az az eszköz határozza meg, amit közlekedési célból használunk.
A távolság, az utasok létszáma és az elérhető közlekedési alternatívák valamelyest behatárolják lehetőségeinket, de utazásunk ökolábnyomát még emellett is hatékonyan csökkenthetjük, ha betartunk pár alapszabályt.
- Amikor csak tehetjük, menjünk gyalog vagy kerékpárral! Ez a legideálisabb választás, az egészségünk, a pénztárcánk és a természeti környezetünk is hálás lesz döntésünkért.
- A gyaloglás és a kerékpározás után a tömegközlekedés környezeti hatása a legalacsonyabb. Ezen belül is válasszuk a kötöttpályás közlekedést, ahol csak lehet! Egy modern, környezetbarát autóbusz éves összkárosanyag-kibocsátása 1,8 tonna, a kötöttpályás eszközöké (villamos, metró, troli) ennél jóval alacsonyabb, adott esetben akár közel nulla is lehet.
- Ha úti célunk távolabb van és vonattal is elérhető, válasszuk a vonatozást! Az EcoPassenger honlapján különböző desztinációk viszonylatában könnyedén összehasonlíthatjuk, hogy a közlekedési eszköz megválasztásával kapcsolatos döntésünk milyen környezeti hatással jár. Tudta, hogy egy átlagos út Budapestről Berlinbe repülővel négyszer annyi üvegházhatású gáz kibocsátásával jár, mint ugyanez az út vonattal?
- Igyekezzünk repülős útjaink számát, valamint az átszállások számát lecsökkenteni. Munkahelyi megbeszélések és konferenciák virtuális lebonyolítása megfelelő alternatívát kínálhat.
- Ha megtehetjük, nagy távolságra hosszabb időre utazzunk! A fapados repülőtársaságok ma már lehetőséget adnak akár reggeli indulásra, esti visszaérkezésre, ami ugyan a szállás megtakarításával, és a repülőjegyek mérsékelt árával pénztárcabarátnak tűnik, de környezetünknek nem kedvez és a szabadidő eltöltésének sem a legköltséghatékonyabb módja.
- Az autós közlekedés környezeti terhelését is mérsékelhetjük, ha figyelmet fordítunk autónk műszaki állapotára, valamint ha ismerjük a környezettudatos vezetési stílus jellemzőit, amelyekkel jelentősen csökkenthetjük járművünk üzemanyag-fogyasztását.
- Ha autóval indulunk útnak, vigyünk magunkkal utasokat! Felajánlhatjuk segítségünket a közelben lakó szomszédunknak, hogy gyermekét a miénkkel együtt elvisszük az iskolába. Vagy csatlakozzunk helyi autómegosztó közösségekhez, vagy a közösségi oldalak utazási csoportjaiban ajánljuk fel a szabad helyeket, ezáltal a benzinköltségen is osztozhatunk. A háztartási bevételek növelésének egyik formájáról,a közösségi gazdaságról Sharing economy című cikkben található bővebb információ.
Ha szívesen választanánk környezetbarátabb közlekedési eszközt, de tartunk attól, hogy nem vagyunk elég sportosak a gyalogláshoz és a kerékpározáshoz, segítséget jelenthet az e-kerékpár. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az autóval munkába járók kerékpáros közlekedésre váltásának ösztönzése érdekében pályázatot hirdetett, amelyen keresztül elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlásához nyújt anyagi támogatást.
| Mi az az elektromos rásegítésű kerékpár? Elektromos rásegítésű kerékpárok (pedelecek) esetében a motor akkor működik, ha a kerékpáros teker, és kikapcsolódik, ha a kerékpáros nem folytatja tovább a pedálok hajtását (tehát emberi erő nélkül nem képes haladni), illetve teljesítménye a jármű sebességének növekedésével fokozatosan csökken, majd a motor 25 km/h sebességnél leáll. | 
Utolsó frissítés: 2025. február 4.

