Budapest, 2019. június 26. A Magyar Nemzeti Bank a háztartási hitelezés egészséges szerkezetének megőrzése mellett támogatja a Kormány családalapítást ösztönző gazdaságpolitikai intézkedéseinek érvényesülését. Az egyes állami támogatások igénybevételét az adósságfék szabályok nem korlátozzák, több esetben pedig a speciális konstrukciók céljának elérését kivételszabályokkal és a piaci gyakorlatok egységesítésével segíti a jegybank.

Az MNB kiemelt célkitűzése, hogy a háztartási hitelezés egészséges szerkezetének megőrzése mellett támogassa a Kormány által kitűzött családalapítási célok elérését. Ennek megfelelően vizsgálja, hogy az ún. adósságfék szabályok (a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatóra és a hitelfedezeti mutatóra vonatkozó előírások) milyen hatással lehetnek az egyes állami támogatások igénybevételére és felhasználására, szükség esetén pedig felülvizsgálja a vonatkozó szabályrendszerét. Az MNB által felállított limitek nem korlátozzák az állami támogatások igénybevételét.

A hitelezéshez kapcsolódó állami támogatások kapcsán mind az adósságfék szabályok, mind az azok tekintetében leggyakrabban felmerülő kérdésekre választ adó dokumentum (adósságfék GYIK) tartalmazza a jegybank oldalán megfogalmazott elvárásokat.

A kamattámogatás mellett elérhető hitelek törlesztőrészlete az adósok által ténylegesen fizetendő (a kamattámogatás időszakában a támogatással csökkentett) értéken veendők figyelembe a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató (JTM) megállapítása során, így a szabályozás nem hátráltatja az állami támogatás felhasználását, de gátolja a háztartások túlzott eladósodottságának kialakulását.

Az előírás az egyes támogatások önerőként való felhasználását sem korlátozza indokolatlanul. Az egyszeri, gyermekek után járó, vissza nem térítendő lakáscélú állami támogatások, így például a Családok Otthonteremtési Kedvezménye (CSOK) tekintetében az MNB rögzítette, hogy az a hitel és a fedezet összegének arányát meghatározó hitelfedezeti mutató (HFM) számítása során nem növeli a hitel összegét, így azt önerőként lehet figyelembe venni. A Családvédelmi Akcióterv keretében megjelent, a jövőben igénybe vehető nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatása szintén vissza nem térítendő állami támogatás, így az is figyelembe vehető önerőként gépkocsi-vásárláshoz kapcsolódó hitel vagy lízing felvétele esetén.

Bár az MNB – tekintettel az ezekből eredő addicionális hitelezési kockázatokra – a lakóingatlanokhoz kapcsolódó fogyasztói hitelmegállapodásokról rendelkező jogszabályok szellemiségével, és a prudens hitelezői magatartással ellentétesnek ítéli a fogyasztási hitelek és/vagy folyószámlahitelek önerőként való figyelembevételét, a jegybank az adósságfék szabályokat meghatározó rendeletében rögzíti, hogy a babaváró támogatáshoz nyújtott kölcsön (babaváró kölcsön) jelzáloghitel felvétele esetén jelentős részben, legfeljebb 75 százalékban önerőként szolgálhat. A speciális kezelést alátámasztja a kölcsönhöz kapcsolódó, a potenciális banki veszteségeket mérséklő állami kezességvállalás, és az a cél, hogy a kölcsön segítséget jelenthessen a családalapításhoz szükséges ingatlanvásárláshoz. Az adósságfék szabályok a rendeletben foglalt feltételek teljesülése esetén a babaváró kölcsön hitelkiváltási céllal való felhasználhatóságát sem gátolják.

Magyar Nemzeti Bank