Mobilfizetés
nyomtatásA mobiltelefonok használatának köre egyre bővül, gyorsan terjed a mobillal történő fizetés, vásárlás.
E szolgáltatásokat az intézmények „mobil vásárlás szolgáltatásnak” vagy „mobil fizetés szolgáltatásnak” nevezik. Az így nyújtott szolgáltatások köre intézményenként akár jelentősen is különbözhet egymástól. Például vásárolhat az ügyfél autópálya-matricát, fizethet parkolójegyet vagy mozijegyet, bankszámlája terhére befizetheti a sárga csekkjeit, vagy küldhet vagy fogadhat pénzt is. A mobilfizetési rendszerrel jelenleg még nem minden pénzügyi/mobil szolgáltató rendelkezik, és ott, ahol megtalálható a lehetőség, általában csak egy szűk termékcsoportot fed le (egy-egy termék, ritkábban egy-egy üzletlánc teljes termékpalettája). A nyújtott szolgáltatások körével kapcsolatosan érdemes a mobilszolgáltatóknál és a számlavezető intézménynél érdeklődni.
A legtöbb ma használatos ilyen szolgáltatás lényegében úgy működik, hogy a vásárolt termék, szolgáltatás összegét vagy egy előre feltöltött, elkülönített egyenlegből, vagy utólagosan a mobilszámlán számolják el, és az ezzel összefüggő kommunikáció SMS-ben történik. (Amennyiben szolgáltatás igénybevételéről van szó, úgy annak kezdetét és végét SMS üzenetek jelzik.)
A mobiltelefonnal történő fizetésre létezik azonban egy másik gyakorlat is. Ez az úgynevezett közeli rádiófrekvenciás kommunikációs technológia (Near Field Communications - NFC), ami azt jelenti, hogy a mobiltelefont egyszerűen egy pillanatra oda kell érinteni vagy közel kell tartani egy POS-terminálhoz, amely máris érzékeli és - egy, a telefonba és a terminálba beépített chip segítségével - azonosítja a vevőt, és végrehajtja a tranzakciót. Az elmúlt évek során több magyarországi banknál is bevezették az NFC technológiára alapozott mobilfizetést, amely így elérhető bárki számára, aki a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges mobiltelefonnal rendelkezik. A szolgáltatások alkalmazásának lehetősége függ a készüléken található operációs rendszertől.
Utolsó frissítés: 2020. január 31.