Budapest, 2025. július 2. – Az idei márciusi lakásbiztosítási kampány sikerét jelzi, hogy közel 400 ezer szerződést mozdítottak meg az ügyfelek. A lakásbiztosítások átlagdíja 2025 áprilisára 8,7 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor a biztosítók ennél nagyobb mértékben, 19,6 százalékkal növelték az otthonok egy négyzetméterre jutó átlagos biztosítási összegét, mely a kárkifizetés maximálisan vállalt összegét jelenti. A márciusi lakásbiztosítási kampány hatására így javult a lakásbiztosítások ár-érték aránya, és emellett tovább csökkenhetett az alulbiztosítottság is.
Az idén márciusi lakásbiztosítási kampány az aktivitási adatok alapján sikeresnek bizonyult: mintegy 400 ezer szerződés mozdult meg, ami a tavalyi részvételi arány négyötöde – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) idei, I. negyedévi (áprilisra is kitekintő) Lakásbiztosítás-indexéből. Az MNB adatai szerint a biztosítók 62 százalékának nőtt a lakásbiztosítási állománya az idei kampány során. A piac koncentrációja ugyanakkor tovább csökkent: a 4 legnagyobb piaci szereplő részesedése a kampány új ajánlatait tekintve a tavalyi 64 százalékról idén 58 százalékra – azaz jóval a mai 75 százalékos piaci részesedésük alatti mértékre – csökkent. Ez a verseny élénkülését mutatja. A mintegy 4 millió hazai lakott ingatlannak immár háromnegyede rendelkezik teljes fedezetet nyújtó biztosítással (ingóság- és ingatlanfedezettel, illetve társasházbiztosítás mellett ingóságfedezettel).
A lakásbiztosítások átlagdíja 2025 áprilisában 64 432 forint volt országosan, ami 8,7 százalékos emelkedés egy év alatt. A biztosítók ugyanakkor eközben 19,6 százalékkal növelték az otthonok egy négyzetméterre jutó átlagos biztosítási összegét, mely a kárkifizetés maximálisan vállalt összegét jelenti. A lakásbiztosítási kampány hatására így javult a lakásbiztosítások ár-érték aránya, és csökkenhetett az alulbiztosítottság is.
A lakásbiztosítási kampány eredményeként egy 70 millió forintos biztosítási összegű otthon átlagos díja 6,3 százalékkal csökkent. Ez arra utal, hogy a lakosság emelkedő díjak mellett is magasabb fedezetet választott. Ez nemcsak kedvezőbb ár-érték arányt eredményezett, hanem hozzájárulhatott az alulbiztosítottság mérséklődéséhez is.
A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítási (MFO) szerződések darabszáma a kampány során átlépte a 100 ezer darabot. A termék éves díja 19,2 százalékkal kedvezőbb, 52 ezer forint, mint az egyéb piaci ajánlatoké, és – a kedvezőbb kárkifizetésekkel együtt – szolgáltatási szintjük összességében 21 százalékkal magasabb.
Az MNB negyedévente teszi közzé honlapjának külön felületén a lakásbiztosítási díjak alakulását bemutató Lakásbiztosítás-indexét. Ez a 2022 IV. negyedévi bázishoz viszonyítva jelzi a lakásbiztosítási díjszint változását, illetve információt ad a negyedéves elmozdulásról is. A mutató a teljes piac adatai alapján kalkulál, figyelembe veszi a biztosítót váltók, maradók és az újonnan lakásbiztosítást kötők szerződéseit és külön jelzi az MFO-ra vonatkozó díjváltozásokat is.
Az átlagos díjváltozáshoz képest ugyanakkor az ügyfelek egyedi szerződéseinek tarifái eltérően is módosulhatnak. Ha egy ügyfél nem elégedett díjával és/vagy a szolgáltatással, szerződéskötési évfordulóján, illetve a jövő évi márciusi kampány alkalmával van lehetősége a számára legkedvezőbb biztosítási ajánlat kiválasztására és új szerződés megkötésére. A lakásbiztosítási piacon az ügyfelek eligazodását az MNB honlapjának MFO és Pénzügyi Navigátor fogyasztóvédelmi oldalaival is támogatja.