Hová fordulhatok kérelmemmel vagy keresetemmel?
nyomtatásAmennyiben Ön már jelezte panaszát a pénzügyi szolgáltatónak, de a szolgáltató nem válaszolt, elutasította, vagy Ön nem fogadja el a választ,
Mit kell tudnom az MNB fogyasztóvédelmi eljárásáról?
Ha a panaszát a pénzügyi szolgáltatónál már előterjesztette, azonban
a panaszára nem kapott választ,
a panaszkezelés nem a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően történt
a pénzügyi szolgáltató válaszából egyéb, törvényben rögzített fogyasztói jogot sértő körülményt vélelmez,
lehetősége van fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményeznie az MNB-nél.
Milyen esetekben fordulhatok az MNB-hez?
Ön fogyasztóvédelmi kérelmet nyújthat be az MNB-hez például az alábbi esetekben:
- panaszára 30 napon belül nem kapott választ, illetve pénzforgalmi szolgáltatással összefüggő panasza esetén akkor, ha a szolgáltató az írásbeli panasz közlését követő
- 15 munkanapon belül egyáltalán nem válaszol és ideiglenes választ sem ad, vagy ha
- 35 munkanapon belül nem küld végső választ a panasszal kapcsolatban,
panaszára a pénzügyi szolgáltató egyáltalán nem válaszolt,
téves, megtévesztő, hiányos tájékoztatást kapott,
hitelszerződés megkötésével kapcsolatos fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértése miatt,
a felmondást megelőzően, továbbá a felmondásról nem kapott tájékoztatást,
nem kapott éves, lejáratkori elszámolást,
nem kapott előzetes tájékoztatást kamatemelésről,
életbiztosítási szerződéssel összefüggésben nem kapott tájékoztatást a szerződés létrejöttéről,
kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetén nem kapott díjfizetési felszólítást vagy törlésértesítő levelet,
nem kapott tájékoztatást adatainak a KHR-ben történő rögzítéséről,
kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés alapján benyújtott kárigény ügyintézési idejének elhúzódása esetén.
Ha kérelmet nyújt be az MNB felé, legyen figyelemmel a kérelem kötelező tartalmi elemeire, amelyek a következők:
az Ön vagy képviselőjének: neve, lakcíme, nem kötelező, de hasznos lehet e-mail cím, illetve telefonszám megadása,
meghatalmazott útján történő eljárás esetén az MNB előtti fogyasztóvédelmi eljárásra vonatkozó meghatalmazás,
a panaszolt pénzügyi szolgáltató neve,
az MNB döntésére vonatkozó kifejezett kérelme, a panasz összefoglalása.
Ne feledje!
Kérelmét sajátkezű aláírásával kell ellátnia, amennyiben a dokumentumot nem Ügyfélkapun keresztül nyújtja be.
Mit csatoljak a fogyasztói kérelemhez?
Kérelméhez csatolnia kell:
a pénzügyi szolgáltató felé tett panasz másolatát;
a pénzügyi szolgáltató panaszra adott válaszát;
ha nem kapott választ, akkor az erről szóló nyilatkozatot;
amennyiben meghatalmazott útján jár el, akkor a meghatalmazotti nyilatkozatot;
minden olyan egyéb dokumentumot, amelyről úgy gondolja, hogy a kérelmét alátámasztja.
Jelzése alapján az MNB eljárást indíthat, amely során azt vizsgálja, hogy a pénzügyi szolgáltató megsértette-e a rá vonatkozó fogyasztóvédelmi rendelkezéseket. Az MNB-hez fordulni főszabály szerint csak a sérelmezett jogsértés bekövetkezését követő 5 éven belül van lehetőség. Amennyiben a sérelmezett jogsértés folyamatos, úgy e határidő a sérelmezett magatartás megszüntetésekor kezdődik.
Milyen módon küldhetem meg az MNB részére a kérelmemet?
Kérelmét
megküldheti postán (Magyar Nemzeti Bank 1534 Budapest BKKP Pf. 777 címre);
leadhatja személyesen az MNB ügyfélszolgálatán (1122 Budapest, Krisztina krt. 6.)
leadhatja bármely Kormányablakban;
benyújthatja elektronikus formában az Ügyfélkapun keresztül.
Hogyan zajlik a fogyasztóvédelmi eljárás?
Jelzése alapján az MNB abban az esetben indít fogyasztóvédelmi eljárást, ha valamilyen fogyasztóvédelmi jogszabályi rendelkezés megsértésének gyanúja áll fenn. Erre a legjellemzőbb példákat az első kérdésben találja.
A kérelemre indult eljárás esetén az ügyintézési határidő 6 hónap. Jelzése alapján az MNB abban az esetben indít fogyasztóvédelmi eljárást, ha valamilyen fogyasztóvédelmi jogszabályi rendelkezés megsértésének gyanúja áll fenn. Erre a legjellemzőbb példákat az első kérdésben találja.
A kérelemre indult eljárás esetén az ügyintézési határidő 6 hónap. Az eljárási határidőbe nem számít bele a pénzügyi szolgáltatótól történő információkérés, valamint a hiánypótlás időtartama, így ezen időtartamok az eljárás határidejét meghosszabbítják.
Amennyiben az MNB megállapítja, hogy a kérelme megalapozott, a rendelkezésére álló eszközökkel élve megteszi a szükséges intézkedéseket a jogsértő magatartás vagy állapot megszüntetése, illetve a jogsértés szankcionálása érdekében, így például
felhívja a szolgáltatót a szükséges intézkedések és a jogszabályok betartására, a feltárt hiányosságok megszüntetésére,
elrendeli a jogsértő állapot megszüntetését,
megtiltja a jogsértő magatartás további folytatását,
határidőt ad a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére, azzal, hogy a pénzügyi szolgáltató a hibák megszüntetése érdekében tett intézkedéséről köteles értesíteni az MNB-t,
a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez kötheti vagy megtilthatja a jogsértéssel érintett tevékenység végzését, illetve szolgáltatás nyújtását,
fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki
Mit kell tudnom a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárásáról?
A pénzügyi fogyasztói jogvita alapjául szolgáló szolgáltatás igénybevételére vonatkozó jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy rendezése érdekében a PBT eljárását kezdeményezheti, ha a pénzügyi szolgáltatónál korábban már megkísérelte panasza rendezését, vagy e szervezetnél eredménytelen méltányossági kérelemmel élt.
A PBT elsődleges célja, hogy egyezséget hozzon létre a felek között. Ha ez nem lehetséges, akkor kötelezést vagy ajánlást is hozhat, ha van szolgáltatói jogsértés.
A PBT eljárása ingyenes, sem eljárási díjat, sem illetéket nem kell fizetni.
Az eljárás gyors, 90 napon belül befejeződik.
Az eljárásban jogi képviselő igénybevétele nem kötelező.
Pénzügyekben nagy tapasztalattal rendelkező, szakvizsgázott jogászok, valamint közgazdászok segítik az Ön és a pénzügyi szolgáltató között megegyezést.
A PBT által meghatározott döntés nem korlátozza Önt abban, hogy bírósághoz forduljon.
A PBT eljárása nem jelent halasztást, tehát Önnek az eljárás ideje alatt is teljesítenie kell szerződéses, így fizetési kötelezettségét is.
Milyen esetekben fordulhatok a PBT-hez?
A PBT-hez lehet fordulni, ha például
- a pénzügyi szolgáltató megsértette a szerződés rendelkezéseit,
a pénzügyi szolgáltató szerződésszegése Önnek kárt okozott,
Ön kifogásolja a biztosítási kárrendezési eljárást,
igényét részben vagy teljesen elutasította a biztosító,
összegszerű, elszámolási vitája van a pénzügyi szolgáltatójával,
méltányossági kérelme van.
Milyen esetekben nem tudom igénybe venni a PBT eljárását?
Nem lehet a PBT-hez fordulni, ha például
a pénzügyi szolgáltató fizetési meghagyás kibocsátását kérte Ön ellen,
a pénzügyi szolgáltató pert indított Ön ellen, vagy ha Ön indított pert a pénzügyi szolgáltató ellen,
úgynevezett közvetítői (mediátori) eljárás volt folyamatban a felek között,
ugyanabból a ténybeli alapból származó ugyanazon jog iránt korábban a PBT előtt eljárás volt folyamatban.
A PBT eljárása kérelemre indul. Az eljárás megindításához – a méltányossági kérelem kivételével – szükséges a PBT általános 150. sz. formanyomtatványának a kitöltése.
Kérelméhez csatolnia szükséges:
- a pénzügyi szolgáltató felé tett panasz másolatát;
a pénzügyi szolgáltató válaszát a panaszra;
amennyiben meghatalmazott útján jár el akkor a meghatalmazást , amelya meghatalmazó, a meghatalmazott és két tanú aláírásával van ellátva;
minden olyan egyéb dokumentumot melyről úgy gondolja, hogy a kérelmét alátámasztja;
amennyiben rendelkezésére áll, a szerződésánek másolata és az ahhoz kapcsolódó iratoknak másolatát.
Ne feledje!
Kérelmét sajátkezű aláírásával kell ellátnia.
A PBT elérhetőségei
Eljárása keretében a PBT megkísérel egyezséget létrehozni a felek között, egyezség hiányában a rendelkezésre álló adatok alapján dönt.
A PBT eljárása méltányossági kérelem esetén:
írásban előterjesztett kérelemre indul, a PBT 180. sz. formanyomtatványának kitöltése nem kötelező, de támogatja a kérelem elkészítését,
a kérelemben nyilatkozni kell arról, hogy a PBT előtti eljárást ugyanazon tények alapján, ugyanazon jogból Ön korábban nem vette igénybe,
az eljárás feltétele, hogy a pénzügyi szolgáltatónál előterjesztett méltányossági kérelmét a pénzügyi szolgáltató elutasítsa,
az eljárás a felek közötti egyeztetéssel a pénzügyi szolgáltató méltányossági döntését segíti elő, a PBT méltányosság gyakorlására nem kötelezheti a pénzügyi szolgáltatót.
Ne feledje!
Amennyiben a szolgáltatóval nem sikerül rendezni a problémát, és bírósághoz fordul, úgy azt követően a PBT eljárását már nem lehet kezdeményezni!
Határon átnyúló pénzügyi fogyasztói jogviták rendezésével kapcsolatos jogorvoslati lehetőségeiről is tájékoztatjuk.
A pénzügyi szolgáltatási tevékenységgel összefüggő határon átnyúló fogyasztói jogvita esetén szintén a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat. A PBT a FIN-Net rendszer tagja, amely az Európai Gazdasági Térség (Európai Unió, továbbá Izland, Liechtenstein és Norvégia) területén a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók közötti határon átnyúló pénzügyi viták alternatív vitarendezésére létrejött hálózat.
A PBT működéséről, eljárásáról részletesen tájékozódhat a Testület hatályos működési rendjében.
Mit kell tudnom a bíróság polgári peres eljárásáról?
Igényét a pénzügyi szolgáltatóval szemben attól függetlenül érvényesítheti bíróság előtt, hogy kezdeményezte a PBT eljárását.
A bíróság jogerős döntése a felekre nézve kötelező.
Ne feledje!
Amennyiben a pénzügyi szolgáltatóval nem sikerül rendezni a problémát, és bírósághoz fordul, úgy azt követően a PBT eljárását már nem lehet kezdeményezni.
Milyen esetekben kezdeményezhetek polgári peres eljárást?
Polgári peres eljárást kezdeményezhet például az alábbi esetekben:
- a PBT-nél megjelölt valamennyi esetben jogosult közvetlenül is bírósághoz fordulni, kivéve a méltányossági kérelmet,
ha a KHR-be kerüléssel nem ért egyet.
Mikor nem vehetem igénybe sem az MNB fogyasztóvédelmi, sem a PBT eljárását?
Egyik eljárás sem vehető igénybe például az alábbi esetekben:
a pénzügyi szolgáltató munkatársának, közvetítőjének udvariatlan magatartását kifogásolja,
a pénzügyi szolgáltató munkaszervezési gyakorlatát bírálja,
hitelkéreleme elbírálásának, elutasításának felülvizsgálata esetén,
fogyasztói csoportokkal kapcsolatos panasz esetén,
végrehajtással kapcsolatos panasz esetén,
nem pénzügyi, pl. közüzemi, távközlési szolgáltatóval kapcsolatos panasz esetén,
- a KHR-be
kerüléssel nem ért egyet.
A bíróságok eljárásáról ide kattintva minden információt megtalál.
Utolsó frissítés: 2021. december 11.