Hová fordulhatok kérelmemmel vagy keresetemmel?
nyomtatásHová fordulhatunk kérelemmel vagy keresettel?
Amennyiben Ön már jelezte panaszát a pénzügyi szolgáltatónak, de a szolgáltató nem válaszolt, elutasította, vagy Ön nem fogadja el a választ,
Mit kell tudnom az MNB fogyasztóvédelmi eljárásáról?
Ha a panaszát már előterjesztette a pénzügyi szolgáltatónál, azonban
- a panaszára határidőben nem kapott választ;
- a válasz nem érdemi vagy nem teljes körű, illetve a szolgáltató a panaszt nem a jogszabályban előírt módon kezelte, vizsgálta ki, vagy ha a panaszkezelés nem a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően történt;
- a pénzügyi szolgáltató válaszából egyéb, törvényben rögzített fogyasztói jogot sértő körülményt vélelmez, (például tájékoztatási kötelezettségét nem teljesítette),
Önnek lehetősége van fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezni az MNB-nél.
Milyen esetekben fordulhatok az MNB-hez?
Ön fogyasztóvédelmi kérelmet nyújthat be az MNB-hez például az alábbi esetekben:
- panaszára 30 napon belül nem kapott választ, illetve pénzforgalmi szolgáltatással* összefüggő panasza esetén akkor, ha a szolgáltató az írásbeli panasz közlését követő
- 15 munkanapon belül egyáltalán nem válaszol és ideiglenes választ sem ad, illetőleg
- 35 munkanapon belül nem küld végső választ a panasszal kapcsolatban,
- panaszára a pénzügyi szolgáltató egyáltalán nem válaszolt,
- téves, megtévesztő, hiányos tájékoztatást kapott,
- hitelszerződés megkötésével kapcsolatos fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértése miatt,
- a felmondást megelőzően, továbbá a felmondásról nem kapott tájékoztatást,
- nem kapott éves, lejáratkori elszámolást,
- nem kapott előzetes tájékoztatást kamatemelésről,
- életbiztosítási szerződéssel összefüggésben nem kapott tájékoztatást a szerződés létrejöttéről,
- kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén nem kapott díjfizetési felszólítást vagy törlésértesítő levelet,
- kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés alapján benyújtott kárigény ügyintézési idejének elhúzódása esetén,
- nem kapott tájékoztatást adatainak KHR-ben történő rögzítéséről.
Ha kérelmet nyújt be az MNB felé, legyen figyelemmel a kérelem kötelező tartalmi elemeire, amelyek a következők:
- az Ön vagy képviselőjének neve, lakcíme, továbbá nem kötelező, de hasznos lehet e-mail cím, illetve telefonszám megadása is,
- meghatalmazott útján történő eljárás esetén az MNB előtti fogyasztóvédelmi eljárásra vonatkozó meghatalmazás,
- a panaszolt pénzügyi szolgáltató neve,
- az MNB döntésére vonatkozó kifejezett kérelme, a panasz összefoglalása.
Ne feledje! Kérelmét sajátkezű aláírásával kell ellátnia, amennyiben a dokumentumot nem Ügyfélkapun keresztül nyújtja be.
Mit csatoljak a fogyasztói kérelemhez?
Kérelméhez csatolnia kell:
- a pénzügyi szolgáltató felé tett panasz másolatát,
- a pénzügyi szolgáltató válaszát a panaszra,
- amennyiben nem kapott választ, akkor az erről szóló nyilatkozatot,
- ha meghatalmazott útján jár el, akkor a meghatalmazotti nyilatkozatot,
- minden olyan egyéb dokumentumot, amelyről úgy gondolja, hogy alátámasztja a kérelmét.
Jelzése alapján az MNB eljárást indíthat, amelynek során azt vizsgálja, hogy a pénzügyi szolgáltató megsértette-e a rá vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályi rendelkezéseket. Az MNB-hez fordulni főszabály szerint csak a sérelmezett jogsértés bekövetkezését követő 5 éven belül van lehetőség. Amennyiben a sérelmezett jogsértés folyamatos, úgy e határidő a sérelmezett magatartás megszüntetésekor kezdődik.
Milyen módon küldhetem meg az MNB részére a kérelmemet?
Kérelmét
- megküldheti postán (Magyar Nemzeti Bank 1534 Budapest BKKP Pf. 777 címre);
- leadhatja személyesen az MNB ügyfélszolgálatán (1122 Budapest, Krisztina krt. 6.);
- leadhatja bármelyik Kormányablakban;
- benyújthatja elektronikus formában az Ügyfélkapun keresztül.
Hogyan zajlik a fogyasztóvédelmi eljárás?
Jelzése alapján az MNB abban az esetben indít fogyasztóvédelmi eljárást, ha valamilyen fogyasztóvédelmi jogszabályi rendelkezés megsértésének gyanúja áll fenn. Erre a legjellemzőbb példákat fentebb találja.
A kérelemre indult eljárás esetén az ügyintézési határidő 6 hónap. Az eljárási határidőbe nem számít bele a pénzügyi szolgáltatótól történő információkérés, valamint a hiánypótlás időtartama, így ezen időtartamok az eljárás határidejét meghosszabbítják.
Amennyiben az MNB megállapítja, hogy a kérelme megalapozott, a rendelkezésére álló eszközökkel élve megteszi a szükséges intézkedéseket a jogsértő magatartás vagy állapot megszüntetése, illetve a jogsértés szankcionálása érdekében, így például:
- felhívja a szolgáltatót a szükséges intézkedések és a jogszabályok betartására, a feltárt hiányosságok megszüntetésére,
- elrendeli a jogsértő állapot megszüntetését,
- megtiltja a jogsértő magatartás további folytatását,
- határidőt ad a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére, azzal, hogy a pénzügyi szolgáltató köteles értesíteni az MNB-t a hibák megszüntetése érdekében tett intézkedéséről,
- a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez kötheti vagy megtilthatja a jogsértéssel érintett tevékenység végzését, illetve szolgáltatás nyújtását,
- fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki.
Kapcsolódó letölthető tájékoztatók:
Mit kell tudnom a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárásáról?
A pénzügyi fogyasztói jogvita alapjául szolgáló szolgáltatás igénybevételére vonatkozó jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy rendezése érdekében a PBT eljárását kezdeményezheti, ha a pénzügyi szolgáltatónál korábban már megkísérelte panasza rendezését, vagy e szervezetnél eredménytelen méltányossági kérelemmel élt.
- A PBT elsődleges célja, hogy egyezséget hozzon létre a felek között. Ha ez nem lehetséges, akkor kötelezést vagy ajánlást is hozhat, ha van szolgáltatói jogsértés.
- A PBT eljárása ingyenes, sem eljárási díjat, sem illetéket nem kell fizetni.
- Az eljárás gyors, 90 napon belül befejeződik.
- Az eljárásban jogi képviselő igénybevétele nem kötelező.
- Pénzügyekben nagy tapasztalattal rendelkező, szakvizsgázott jogászok, valamint közgazdászok segítik az Ön és a pénzügyi szolgáltató között megegyezést.
- A PBT által meghatározott döntés nem korlátozza Önt abban, hogy bírósághoz forduljon.
- A PBT eljárása nem jelent halasztást, tehát Önnek az eljárás ideje alatt is teljesítenie kell szerződéses, így fizetési kötelezettségét is.
Milyen esetekben fordulhatok a PBT-hez?
A PBT-hez lehet fordulni, ha például
- a pénzügyi szolgáltató megsértette a szerződés rendelkezéseit,
- a pénzügyi szolgáltató szerződésszegése Önnek kárt okozott,
- Ön kifogásolja a biztosítási kárrendezési eljárást,
- igényét részben vagy teljesen elutasította a biztosító,
- összegszerű, elszámolási vitája van a pénzügyi szolgáltatójával,
- méltányossági kérelme van.
Milyen esetekben nem tudom igénybe venni a PBT eljárását?
Nem lehet a PBT-hez fordulni, ha például
- a pénzügyi szolgáltató fizetési meghagyás kibocsátását kérte Ön ellen,
- a pénzügyi szolgáltató pert indított Ön ellen, vagy ha Ön indított pert a pénzügyi szolgáltató ellen,
- úgynevezett közvetítői (mediátori) eljárás volt folyamatban a felek között,
- ugyanabból a ténybeli alapból származó ugyanazon jog iránt korábban a PBT előtt eljárás volt folyamatban.
A PBT eljárása kérelemre indul. Az eljárás megindításához – a méltányossági kérelem kivételével – szükséges a PBT általános 150. sz. formanyomtatványának a kitöltése.
Kérelméhez csatolnia szükséges:
- a pénzügyi szolgáltató felé tett panasz másolatát;
- a pénzügyi szolgáltató panaszra adott válaszát;
- amennyiben meghatalmazott útján jár el, akkor a meghatalmazó, a meghatalmazott és két tanú aláírásával ellátott meghatalmazást;
- minden olyan egyéb dokumentumot, amelyről úgy gondolja, hogy a kérelmét alátámasztja;
- amennyiben rendelkezésére áll, a szerződésének másolatát és az ahhoz kapcsolódó iratok másolatát.
Ne feledje! Kérelmét sajátkezű aláírásával kell ellátnia.
Eljárása keretében a PBT megkísérel egyezséget létrehozni a felek között, egyezség hiányában a rendelkezésre álló adatok alapján dönt.
Méltányossági kérelem
A PBT eljárása méltányossági kérelem esetén:
- írásban előterjesztett kérelemre indul, a PBT 180. sz. formanyomtatványának kitöltése nem kötelező, de támogatja a kérelem elkészítését,
- a kérelemben nyilatkozni kell arról, hogy a PBT előtti eljárást ugyanazon tények alapján, ugyanazon jogból Ön korábban nem vette igénybe,
- az eljárás feltétele, hogy a pénzügyi szolgáltatónál előterjesztett méltányossági kérelmét a pénzügyi szolgáltató elutasítsa,
- az eljárás a felek közötti egyeztetéssel a pénzügyi szolgáltató méltányossági döntését segíti elő, a PBT méltányosság gyakorlására nem kötelezheti a pénzügyi szolgáltatót.
Ne feledje! Amennyiben a szolgáltatóval nem sikerül rendezni a problémát, és bírósághoz fordul, úgy azt követően a PBT eljárását már nem lehet kezdeményezni!
Határon átnyúló fogyasztói jogviták
A pénzügyi szolgáltatási tevékenységgel összefüggő határon átnyúló fogyasztói jogvita esetén szintén a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat. A PBT a FIN-Net rendszer tagja, amely az Európai Gazdasági Térség (Európai Unió, továbbá Izland, Liechtenstein és Norvégia) területén a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók közötti határon átnyúló pénzügyi viták alternatív vitarendezésére létrejött hálózat.
A PBT működéséről, eljárásáról részletesen tájékozódhat a Testület hatályos működési rendjében.
A PBT elérhetőségei
- Ügyfélszolgálatának címe: 1122 Budapest, Krisztina krt. 6.
- Telefonszáma: 06-80 203-776
- Internetes elérhetősége: www.penzugyibekeltetotestulet.hu
- Levelezési címe: Pénzügyi Békéltető Testület H-1525 Budapest Pf.: 172.
- A meghallgatások helyszíne: 1133 Budapest, Váci út 76., Capital Square Irodaház
Mikor nem vehetem igénybe sem az MNB fogyasztóvédelmi, sem a PBT eljárását?
Egyik eljárás sem vehető igénybe például az alábbi esetekben:
- a pénzügyi szolgáltató munkatársának, közvetítőjének udvariatlan magatartását kifogásolja,
- a pénzügyi szolgáltató munkaszervezési gyakorlatát bírálja,
- hitelkéreleme elbírálásának, elutasításának felülvizsgálata esetén,
- fogyasztói csoportokkal kapcsolatos panasz esetén,
- végrehajtással kapcsolatos panasz esetén,
- nem pénzügyi, pl. közüzemi, távközlési szolgáltatóval kapcsolatos panasz esetén,
- a KHR-be kerüléssel nem ért egyet.
Mit kell tudnom a bíróság polgári peres eljárásáról?
Igényét a pénzügyi szolgáltatóval szemben attól függetlenül érvényesítheti bíróság előtt, hogy kezdeményezte a PBT eljárását.
A bíróság jogerős döntése a felekre nézve kötelező.
Ne feledje! Amennyiben a pénzügyi szolgáltatóval nem sikerül rendezni a problémát, és bírósághoz fordul, úgy azt követően a PBT eljárását már nem lehet kezdeményezni.
Milyen esetekben kezdeményezhetek polgári peres eljárást?
Polgári peres eljárást kezdeményezhet például az alábbi esetekben:
- a PBT-nél megjelölt valamennyi esetben jogosult közvetlenül is bírósághoz fordulni, kivéve a méltányossági kérelmet,
- ha a KHR-be kerüléssel nem ért egyet.
A bíróságok eljárásáról ide kattintva minden információt megtalál.
*Pénzforgalmi szolgáltatások:
- fizetési számlára történő készpénzbefizetést lehetővé tevő szolgáltatás, valamint a fizetési számla vezetéséhez szükséges összes tevékenység;
- fizetési számláról történő készpénzkifizetést lehetővé tevő szolgáltatás, valamint a fizetési számla vezetéséhez szükséges összes tevékenység;
- fizetési műveletek fizetési számlák közötti teljesítése és ugyanez a művelet akkor is, ha a fizetési művelet teljesítése a pénzforgalmi szolgáltatást igénybe vevő ügyfél rendelkezésére álló hitelkeretből történik;
- készpénzhelyettesítő fizetési eszköz kibocsátása - ide nem értve a csekket és az elektronikus pénzt –, valamint fizetési műveletek elfogadása;
- készpénzátutalás;
- fizetéskezdeményezési szolgáltatás;
- számlainformációs szolgáltatás.
Utolsó frissítés: 2024. június 4.