Tájékoztatás-akadálymentesség
nyomtatásTájékoztatás az MNB termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfeleléshez kapcsolódó ellenőrzési feladatairól
I. Az MNB hatásköre
Az MNB az akadálymentességi követelményeknek történő megfelelést alábbi termékek, illetve szolgáltatások tekintetében ellenőrzi:
a) Fizetési terminálok
b) Bankjegykiadó automaták
c) Fogyasztói hitelek
d) Folyószámlahitelek, hiteltúllépés
e) Pénzforgalmi szolgáltatások, fizetési számlához kapcsolódó szolgáltatások, papíralapú utalványon alapuló fizetési műveletek, elektronikus pénz kibocsátása
f) Befektetési szolgáltatások (megbízás felvétele, továbbítása, végrehajtása, portfóliókezelés, befektetési tanácsadás)
g) Kiegészítő befektetési szolgáltatások (pénzügyi eszköz letéti őrzése és nyilvántartása, kapcsolódó ügyfélszámla vezetése, letétkezelés, kapcsolódó értékpapírszámla vezetése, nyomdai úton előállított értékpapír nyilvántartása, ügyfélszámla vezetése, befektetési hitel nyújtása, befektetési szolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó valutával és devizával történő kereskedés, befektetési elemzés, pénzügyi elemzés)
II. Az MNB ellenőrzési jogkörei
Az MNB a fentiek szerint megjelölt termékekkel és szolgáltatásokkal összefüggésben:
a) hivatalból ellenőrzi az akadálymentességi követelményeknek való megfelelést, illetve a pénzügyi szolgáltatók kapcsolódó – jogszabályban meghatározott – kötelezettségeinek teljesítését, valamint
b) kérelemre eljár az akadálymentességi követelmények teljesítésével kapcsolatos ügyekben.
II.1. Kérelemre induló fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárások
A fogyasztó az MNB előtt fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárást kezdeményezhet az akadálymentességi követelmények pénzügyi szolgáltató által történt megsértése esetén. Ennek feltétele, hogy előzetesen a pénzügyi szolgáltató által meghatározott és közzétett elérhetőségeken keresztül, azonosításra alkalmas tartalommal, szóban vagy írásban a pénzügyi szolgáltató szolgáltatásával vagy eljárásával kapcsolatos panaszát már előterjesztette, azonban:
a) a panaszára nem kapott választ,
b) a panasz kivizsgálása nem a pénzügyi szolgáltatóra vonatkozó szabályok szerint történt,
c) a pénzügyi szolgáltató válaszából egyéb, a vonatkozó jogszabályokban előírt fogyasztói jogot sértő körülményt vélelmez.
A fogyasztó kérelmét alábbi módokon nyújthatja be az MNB-hez:
a) postai úton (Magyar Nemzeti Bank 1534 Budapest BKKP Pf. 777),
b) személyesen, az MNB ügyfélszolgálatán (1122 Budapest, Krisztina krt. 6.),
c) bármelyik Kormányablakban,
d) elektronikus kézbesítési tárhelyen keresztül.
A kérelem benyújtása során alábbi, kötelező tartalmi elemekre szükséges figyelemmel lenni:
a) az ügyfél vagy képviselőjének neve, lakcíme, szükség szerint egyéb elérhetőségei (e-mail cím, telefonszám),
b) a panaszolt pénzügyi szolgáltató neve, ha rendelkezésre áll, székhelye,
c) a feltételezett jogsértés vagy a kifogásolt magatartás elkövetésének helye,
d) az MNB döntésére vonatkozó kifejezett kérelem, a jogsértés leírása, a panasz összefoglalása.
A kérelemhez csatolni kell a pénzügyi szolgáltató fogyasztó megkeresésére adott válaszát, a szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyvet vagy postai úton benyújtott panasz esetében a feladás igazolását szolgáló dokumentumot.
A fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárás kezdeményezésének további általános szabályai alábbi linken tekinthetőek meg:
III. Szankcionálás
Ha az ellenőrzés eredményeként az MNB megállapítja, hogy a szolgáltató nem felel meg az akadálymentességi követelményeknek:
a) figyelmeztetést tartalmazó döntésében felhívhatja a jogsértőt a jogszabályok betartására,
b) egyeztetést kezdeményezhet arról, hogy az érintett milyen határidővel vállalja a hiányosságok kezelését,
c) kötelezheti a jogsértőt a korrekciós intézkedések megtételéről szóló beszámolásra, illetve
d) fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki:
- az együttműködés hiánya miatt, valamint
- abban az esetben, ha a jogsértést megvalósító megállapított határidő alatt nem gondoskodik az akadálymentesítési követelmények teljesítéséről.
Jelen tájékoztatás a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény végrehajtásáról szóló 605/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet 5/A. §-ának megfelelően készült.