Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN
Egyedi lehetőségek a babaváró hitelben
Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát
Még öt évig bármikor felvehető a Sberbank-kártalanítás
Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók
Mobilapplikáción is követhetjük fesztiválos költéseinket
Spóroljon banki költségein – egyszerűbb, mint gondolná!
Olcsóbban, egészségesebben – tippek a fenntartható konyhához
Mindenkinek lehet új esélye – ha független pénzügyi tanácsadóhoz fordul
Mennyi lesz a nyugdíjam? – Öngondoskodási kisokos
Hurrá, nyaralunk! – tervezési kisokos
Elő a kockás füzettel! - Tudja, mennyit és mire költ?
Az MNB intenzívebb versenyt és olcsóbb személyi hiteleket szorgalmaz
Bármikor beüthet a baj - biztosítsa be magát!
Pénztárcabarát iskolakezdés
Közlekedés – zöld utakon?
Tervezzük tudatosan a karácsonyt!
2023 szóljon a fenntartható életmódról!
Magyar Nemzeti Bank: honlaptól az interaktív múzeumig
Kezdje bankszámlájánál a pénzügyi tudatosságot!
Gondos tervezés, gondtalan nyaralás
Zöldülő pénzügyek
Kérdések és válaszok a NOVIS Poisťovňa a.s. biztosítót érintő intézkedésekkel kapcsolatban
Hogyan csökkentsük okosan banki költségeinket?
A bűnözők egy része is home office-ba ment
Nem nő a törlesztés a fizetési moratóriummal
Babaváró kölcsönök és a törlesztési moratórium
Kinek adható ki a banktitok?
Olcsó személyi kölcsön, biztonságos érintőkártya: ha ismerjük a részleteket, elkerülhetjük a meglepetéseket
Mi történik a hitelekkel a moratórium után?
Fix kamattal kiszámíthatóbb a hiteltörlesztés
Mit érdemes tudni a megtakarítási számláról?
Az a biztos, ami fix: lezárult a kamatkockázatról szóló banki tájékoztatás első köre
Számlamegszüntetési kisokos
Tudnivalók a bankszünnapról
Segít a bank, ha nem tudjuk fizetni a hitelt
Jogunk van bármikor felmondani bankszámla-szerződésünket
Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
A Zöld Otthon lakáshitel jóval olcsóbb a banki átlagnál
A helyszínen kérjünk banki segítséget, ha nem ad ki pénzt az ATM
Ezekre érdemes figyelni kgfb-váltás esetén
Biztonságosak a mobiltelefonra „költözött” bankkártyák
Külföldön biztosítják a határon átnyúló bank betéteseit
Jövőre az MNB letilthatja a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait
Hogyan tovább a moratórium után?
Segíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
Fix kamatú lakáshitellel nyugodtan alhatunk
Felnőttképzésre is jár már diákhitel
Mely fogyasztói hitelekre vonatkozik a törlesztési moratórium?
Mi történik a hitelekkel a törlesztési moratórium alatt?
Mit fizet a biztosító és mit nem a lakásbiztosításnál?
A pénzünkre és az adatainkra is utaznak a csalók
Fenntartható életmóddal a megtakarításokért

Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát

nyomtatás

Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát

Budapest, 2022. február 25. - „Interneten vásároltunk apósomnak külföldi mobiltelefont karácsonyra, de nem a kért készülék jött meg. Igaz az, hogy állítólag a bankunknál is kérhetjük a vételár-visszafizetést?” (H. Péter, Lőrinci). A visszaterhelés (chargeback eljárás, vagyis amikor visszakapjuk pénzünket) egy, a nemzetközi kártyatársaságok (pl. Mastercard, Visa) által létrehozott, nem jogszabály által előírt szolgáltatás. A visszaterhelési igény teljesítésére az áruval, szolgáltatással kapcsolatban felmerült vásárlói probléma esetén e kártyatársaságok szabályzatai alapján, általában online bankkártyás vásárlásoknál van mód, vagyis ahol fizetésnél a kártya fizikailag nem volt jelen. 

A kártyatársaságoknak az eljárással kapcsolatos előírásai a pénzforgalmi szolgáltatótól (bankok, egyéb pénzforgalmi vagy elektronikuspénz-kibocsátó intézmények) függetlenek. Utóbbiak tehát azokat nem módosíthatják.

Az online vásárlás nem zárja ki, hogy pl. ne egy futártól vegyük át akár otthonunkban a megvett árut, ha azt előzetesen az interneten fizettük ki. Egyes áruk, szolgáltatások esetében (pl. élelmiszer, autómosás) viszont utólag nem ítélhető meg egyértelműen azok minősége, emiatt ezeknél nem kérhetünk visszaterhelést. Igényünket emellett maximum a kártyatársaságok szabályzata alapján megadott határidőig – pl. 120 napig – érvényesíthetjük (ezért erre érdemes előzetesen rákérdezni bankunknál).

A visszaterhelést kártyakibocsátó bankunknál kérhetjük. Ilyenkor jeleznünk kell annál – személyesen vagy elektronikus úton – a vásárlás időpontját, fizetett összeget, a kereskedő nevét, a fizetésnél használt kártya számát, illetve a visszatérítési igényünk indokát is (pl. kért áru nem érkezett meg, nem az az áru érkezett meg, megvásárolt szolgáltatás nem vehető igénybe stb.) 

Bankunk a teljeskörű kivizsgálás érdekében emellett kérheti a kereskedővel történt (írásbeli) kommunikációról szóló információkat is, így pl. a megrendelés visszaigazolását, kereskedői értesítéseket, ha van, az annak ügyfélszolgálatával történt üzenetváltásokat (pl. e-mail, chates kommunikáció stb. formájában), de akár fotókat is a hibás vagy sérült termékről. Az adatok beszolgáltatása érdekében kártyakibocsátó pénzforgalmi szolgáltatónk külön is megkereshet minket.

Mindezek miatt mindig célszerű (főképp esetleges jogvita esetén) lehetőleg mindig írásban és nem szóban kommunikálnunk a kereskedővel!

Visszaterhelési igényünket a pénzforgalmi szolgáltató a kártyatársasági előírások alapján megvizsgálja. Egyeztet arról az érintett kereskedő kártyaelfogadó pénzforgalmi szolgáltatójával is. Ha az adatok alapján megállapítja, hogy kérelmünk jogos, bankunk köteles befogadni az igényt, és visszaadni nekünk a vitatott összeget. A kár viselését pedig ilyenkor az egyes további szereplők között a kártyatársasági szabályok határozzák meg. Ha igényünk nem jogos, bankunk írásban, indoklással köteles elutasítani azt.

A visszaterhelési eljárás esetleg ügyintézési díjjal is járhat nekünk, de csak akkor, ha a kártyatársasági szabályok erre lehetőséget adnak az intézménynek, és az azokat üzletszabályzatában le is írta.

A visszaterhelésre vonatkozóan nincs konkrét pénzügyi fogyasztóvédelmi jogszabályi előírás, tehát annak teljesítését az MNB sem kérheti számon a bankoktól (a jegybank és a Pénzügyi Békéltető Testület pl. a bankokkal kötött szerződésünk hibás teljesítésére vagy az általunk jóvá nem hagyott fizetési műveletek kapcsán intézkedhet, a pénzügyi tárgyú jogszabályok ugyanis ezekre vonatkozóan fogalmaznak meg előírásokat).

Ha visszaterhelési eljárásunk sikertelen, természetesen marad egyéb lehetőségünk is a kereskedővel szemben: választott vagy polgári peres bíróság adhat jogorvoslatot nekünk.

(A cikk eredetileg a Blikkben jelent meg 2022. február 24-én.)

Egyedi lehetőségek a babaváró hitelben
Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát
Még öt évig bármikor felvehető a Sberbank-kártalanítás
Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók
Mobilapplikáción is követhetjük fesztiválos költéseinket
Spóroljon banki költségein – egyszerűbb, mint gondolná!
Olcsóbban, egészségesebben – tippek a fenntartható konyhához
Mindenkinek lehet új esélye – ha független pénzügyi tanácsadóhoz fordul
Mennyi lesz a nyugdíjam? – Öngondoskodási kisokos
Hurrá, nyaralunk! – tervezési kisokos
Elő a kockás füzettel! - Tudja, mennyit és mire költ?
Az MNB intenzívebb versenyt és olcsóbb személyi hiteleket szorgalmaz
Bármikor beüthet a baj - biztosítsa be magát!
Pénztárcabarát iskolakezdés
Közlekedés – zöld utakon?
Tervezzük tudatosan a karácsonyt!
2023 szóljon a fenntartható életmódról!
Magyar Nemzeti Bank: honlaptól az interaktív múzeumig
Kezdje bankszámlájánál a pénzügyi tudatosságot!
Gondos tervezés, gondtalan nyaralás
Zöldülő pénzügyek
Kérdések és válaszok a NOVIS Poisťovňa a.s. biztosítót érintő intézkedésekkel kapcsolatban
Hogyan csökkentsük okosan banki költségeinket?
A bűnözők egy része is home office-ba ment
Nem nő a törlesztés a fizetési moratóriummal
Babaváró kölcsönök és a törlesztési moratórium
Kinek adható ki a banktitok?
Olcsó személyi kölcsön, biztonságos érintőkártya: ha ismerjük a részleteket, elkerülhetjük a meglepetéseket
Mi történik a hitelekkel a moratórium után?
Fix kamattal kiszámíthatóbb a hiteltörlesztés
Mit érdemes tudni a megtakarítási számláról?
Az a biztos, ami fix: lezárult a kamatkockázatról szóló banki tájékoztatás első köre
Számlamegszüntetési kisokos
Tudnivalók a bankszünnapról
Segít a bank, ha nem tudjuk fizetni a hitelt
Jogunk van bármikor felmondani bankszámla-szerződésünket
Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
A Zöld Otthon lakáshitel jóval olcsóbb a banki átlagnál
A helyszínen kérjünk banki segítséget, ha nem ad ki pénzt az ATM
Ezekre érdemes figyelni kgfb-váltás esetén
Biztonságosak a mobiltelefonra „költözött” bankkártyák
Külföldön biztosítják a határon átnyúló bank betéteseit
Jövőre az MNB letilthatja a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait
Hogyan tovább a moratórium után?
Segíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
Fix kamatú lakáshitellel nyugodtan alhatunk
Felnőttképzésre is jár már diákhitel
Mely fogyasztói hitelekre vonatkozik a törlesztési moratórium?
Mi történik a hitelekkel a törlesztési moratórium alatt?
Mit fizet a biztosító és mit nem a lakásbiztosításnál?
A pénzünkre és az adatainkra is utaznak a csalók
Fenntartható életmóddal a megtakarításokért

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem