Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN
Egyedi lehetőségek a babaváró hitelben
Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát
Még öt évig bármikor felvehető a Sberbank-kártalanítás
Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók
Mobilapplikáción is követhetjük fesztiválos költéseinket
Spóroljon banki költségein – egyszerűbb, mint gondolná!
Olcsóbban, egészségesebben – tippek a fenntartható konyhához
Mindenkinek lehet új esélye – ha független pénzügyi tanácsadóhoz fordul
Mennyi lesz a nyugdíjam? – Öngondoskodási kisokos
Hurrá, nyaralunk! – tervezési kisokos
Elő a kockás füzettel! - Tudja, mennyit és mire költ?
Az MNB intenzívebb versenyt és olcsóbb személyi hiteleket szorgalmaz
Bármikor beüthet a baj - biztosítsa be magát!
Pénztárcabarát iskolakezdés
Közlekedés – zöld utakon?
Tervezzük tudatosan a karácsonyt!
2023 szóljon a fenntartható életmódról!
Magyar Nemzeti Bank: honlaptól az interaktív múzeumig
Kezdje bankszámlájánál a pénzügyi tudatosságot!
Gondos tervezés, gondtalan nyaralás
Zöldülő pénzügyek
Kérdések és válaszok a NOVIS Poisťovňa a.s. biztosítót érintő intézkedésekkel kapcsolatban
Hogyan csökkentsük okosan banki költségeinket?
A bűnözők egy része is home office-ba ment
Nem nő a törlesztés a fizetési moratóriummal
Babaváró kölcsönök és a törlesztési moratórium
Kinek adható ki a banktitok?
Olcsó személyi kölcsön, biztonságos érintőkártya: ha ismerjük a részleteket, elkerülhetjük a meglepetéseket
Mi történik a hitelekkel a moratórium után?
Fix kamattal kiszámíthatóbb a hiteltörlesztés
Mit érdemes tudni a megtakarítási számláról?
Az a biztos, ami fix: lezárult a kamatkockázatról szóló banki tájékoztatás első köre
Számlamegszüntetési kisokos
Tudnivalók a bankszünnapról
Segít a bank, ha nem tudjuk fizetni a hitelt
Jogunk van bármikor felmondani bankszámla-szerződésünket
Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
A Zöld Otthon lakáshitel jóval olcsóbb a banki átlagnál
A helyszínen kérjünk banki segítséget, ha nem ad ki pénzt az ATM
Ezekre érdemes figyelni kgfb-váltás esetén
Biztonságosak a mobiltelefonra „költözött” bankkártyák
Külföldön biztosítják a határon átnyúló bank betéteseit
Jövőre az MNB letilthatja a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait
Hogyan tovább a moratórium után?
Segíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
Fix kamatú lakáshitellel nyugodtan alhatunk
Felnőttképzésre is jár már diákhitel
Mely fogyasztói hitelekre vonatkozik a törlesztési moratórium?
Mi történik a hitelekkel a törlesztési moratórium alatt?
Mit fizet a biztosító és mit nem a lakásbiztosításnál?
A pénzünkre és az adatainkra is utaznak a csalók
Fenntartható életmóddal a megtakarításokért

Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok

nyomtatás

Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok

Budapest, 2021. augusztus 13. - „Visszafizettem a lakáshitelemet. Mikor kértem adataim törlését a banknál, mondták, hogy erre még nincs lehetőség. Milyen alapon és meddig kezelhetik a bizalmas pénzügyi információimat?” (J. Judit, Répcelak). Nem maguk a bankok, hanem a személyes adataink védelméről szóló jogszabályok – különösen az uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) és a hazai információs önrendelkezésről szóló törvény – szabják meg, hogy a hitelintézetek meddig, s milyen szigorú biztonsági körülmények közt tarthatják nyilván bizalmas információinkat. Ennek szabályait a banki honlapokon, s ügyfélszolgálati helyiségekben elérhető adatkezelési tájékoztatókban is elolvashatjuk.

A velük megkötött szerződések kapcsán a bankok (születési) nevünkről, állampolgárságunkról, születési helyünkről és időpontjáról, édesanyánk nevéről, lakcímünkről/tartózkodási helyünkről, azonosító okmányunk típusáról és számáról szóló személyes adatokat őrzik, továbbá – a pénzmosás elleni ügyfél-átvilágítás érdekében – lemásolták a személyazonosító okmányunkon szereplő arcképünket és aláírásmintánkat is.

Ezeket és a szerződéskötésre, illetve az azzal kapcsolatos tranzakciókra (pl. törlesztőrészletek befizetése) vonatkozó adatokat a bankok a szerződés megszűnésétől/utolsó ügyleti megbízás teljesítésétől számítva 8 évig tarthatják meg. Utána véglegesen és visszavonhatatlanul törölniük kell.

Szintén 8 évig lehet még a banknál a hitelbírálathoz tőlünk elkért egyéb adat (pl. ingatlanunkról, jövedelmi helyzetünkről stb.). Megeshet, hogy a hitelintézettel valamilyen ok miatt végül nem kötöttük meg a szerződést. Ilyenkor az ezzel kapcsolatos, banktitkot jelentő adataink addig maradhatnak a banknál, ameddig a szerződés létrejöttének meghiúsulásával kapcsolatban igény érvényesíthető. Erre az általános 5 éves elévülési idő az irányadó.

Ugyancsak 8 évig maradhat a hitelintézetnél a banki adóslistáról (KHR) lekérdezett, vagy annak jogszabály alapján elküldött hiteladatunk. Ha pedig mi egyezünk bele abba, hogy a rendben lezárt hitelügyletünk pozitív adatát is továbbítsák a KHR-be, azt ezután még maximum 5 évig kezelheti a bank.

Amennyiben esetleg nem tudjuk időben megfelelően visszafizetni hitelünket és követeléskezelési eljárásra kerül sor velünk szemben, akkor a követelés megszűntét követően még 1 évig őrizheti az ezzel kapcsolatos további adatainkat – pl. e-mail és telefonszámunk, beszélgetések hangrögzítése – hitelintézetünk. Ha viszont esetleg továbbadja (engedményezi) meg nem fizetett tartozásunkat egy másik piaci szereplőnek, akkor a Polgári Törvénykönyv szerinti elévülésig, azaz az átadástól számított 5 évig maradhatnak még nála ezek az információk.

Megeshet, hogy szerződéses kapcsolatunk ideje alatt panasszal fordultunk bankunkhoz. Az ezzel kapcsolatos adatokat (írásos beadványunkat, a telefonos hangfelvételt, s esetleg a témához kötődő dokumentumokat), a panaszra adott válaszlevél keltétől számított 5 évig jogosult, illetve köteles is a bank magánál tartani. 

Ha esetleg kamerafelvétel készül rólunk pl. a bankfiókban vagy egy utcai készpénzkiadó (ATM) automatánál, azt a bankok csak rövid ideig (3-60 napig) őrzik meg. Kivétel ez alól, ha netán vitába keveredünk a bankunkkal, esetleg az ATM-nél valamilyen visszaélés történt velünk, s igényérvényesítéshez vagy épp a bűncselekmény tisztázásához kell a felvétel.

Jogunk van ahhoz, hogy bankunk ingyenes írásbeli tájékoztatását kérjük arról, hogy milyen adatokat és milyen okból tart nyilván rólunk. Természetesen a pontatlan, illetve megváltozott adatainkat szükség esetén helyesbíttethetjük is, ha pedig a hitelintézetnek nincs joga kezelni azokat (és magától nem tette meg), az adatokat töröltethetjük is.

Ha korábban önként hozzájárultunk valamilyen plusz adat megosztásához (pl. marketingcélokra), azt később bármikor vissza is vonhatjuk. S természetesen panaszt is tehetünk, bírósági vagy adatvédelmi hatósági eljárást is kezdeményezhetünk, ha úgy látjuk, hogy jogalap nélkül őriz a bank valamilyen információt rólunk. Itthon a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) felügyeli a személyes adatok védelméről szóló jogszabályok betartatását - a pénzügyi intézmények esetében is.

(A cikk eredeti megjelenése: Blikk, 2021.08.11.)

Egyedi lehetőségek a babaváró hitelben
Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát
Még öt évig bármikor felvehető a Sberbank-kártalanítás
Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók
Mobilapplikáción is követhetjük fesztiválos költéseinket
Spóroljon banki költségein – egyszerűbb, mint gondolná!
Olcsóbban, egészségesebben – tippek a fenntartható konyhához
Mindenkinek lehet új esélye – ha független pénzügyi tanácsadóhoz fordul
Mennyi lesz a nyugdíjam? – Öngondoskodási kisokos
Hurrá, nyaralunk! – tervezési kisokos
Elő a kockás füzettel! - Tudja, mennyit és mire költ?
Az MNB intenzívebb versenyt és olcsóbb személyi hiteleket szorgalmaz
Bármikor beüthet a baj - biztosítsa be magát!
Pénztárcabarát iskolakezdés
Közlekedés – zöld utakon?
Tervezzük tudatosan a karácsonyt!
2023 szóljon a fenntartható életmódról!
Magyar Nemzeti Bank: honlaptól az interaktív múzeumig
Kezdje bankszámlájánál a pénzügyi tudatosságot!
Gondos tervezés, gondtalan nyaralás
Zöldülő pénzügyek
Kérdések és válaszok a NOVIS Poisťovňa a.s. biztosítót érintő intézkedésekkel kapcsolatban
Hogyan csökkentsük okosan banki költségeinket?
A bűnözők egy része is home office-ba ment
Nem nő a törlesztés a fizetési moratóriummal
Babaváró kölcsönök és a törlesztési moratórium
Kinek adható ki a banktitok?
Olcsó személyi kölcsön, biztonságos érintőkártya: ha ismerjük a részleteket, elkerülhetjük a meglepetéseket
Mi történik a hitelekkel a moratórium után?
Fix kamattal kiszámíthatóbb a hiteltörlesztés
Mit érdemes tudni a megtakarítási számláról?
Az a biztos, ami fix: lezárult a kamatkockázatról szóló banki tájékoztatás első köre
Számlamegszüntetési kisokos
Tudnivalók a bankszünnapról
Segít a bank, ha nem tudjuk fizetni a hitelt
Jogunk van bármikor felmondani bankszámla-szerződésünket
Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
A Zöld Otthon lakáshitel jóval olcsóbb a banki átlagnál
A helyszínen kérjünk banki segítséget, ha nem ad ki pénzt az ATM
Ezekre érdemes figyelni kgfb-váltás esetén
Biztonságosak a mobiltelefonra „költözött” bankkártyák
Külföldön biztosítják a határon átnyúló bank betéteseit
Jövőre az MNB letilthatja a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait
Hogyan tovább a moratórium után?
Segíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
Fix kamatú lakáshitellel nyugodtan alhatunk
Felnőttképzésre is jár már diákhitel
Mely fogyasztói hitelekre vonatkozik a törlesztési moratórium?
Mi történik a hitelekkel a törlesztési moratórium alatt?
Mit fizet a biztosító és mit nem a lakásbiztosításnál?
A pénzünkre és az adatainkra is utaznak a csalók
Fenntartható életmóddal a megtakarításokért

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem