A kereskedelmi szféra a bankjegyeket és érméket (illetve azok képi megjelenését) a fizetések lebonyolításán kívül gyakran felhasználja marketing és reklám célokra is. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a plakátokon, szórólapokon, kedvezményes vásárlást biztosító kuponokon, akciókat hirdető kiadványokban, stb. felhasznált bankjegy- és érmeképek pénzutánzatnak minősülnek. Pénzutánzat pedig kizárólag az MNB elnökének rendeletében meghatározott szabályok szerint készíthető.
Az MNB elnökének rendeletében előírt követelményeknek megfelelő bankjegy- és érmeutánzatok az MNB engedélye nélkül is elkészíthetők, az egyéb utánzatok készítéséhez azonban az MNB előzetes engedélye szükséges. Az utánzatokra vonatkozó részletes szabályok és egyéb információk a Pénzutánzatok oldalon találhatók.
Kapcsolódó hivatkozások
- Információk a pénzutánzatok készítésével kapcsolatban
- Bankjegyvizsgáló gépek bevizsgálása
- Hamisítás megelőzése
- Készpénzfizetés jogszabályi környezete
- Jegybanktörvény
- 3/2010. (I. 28.) MNB rendelet a forint- és az euroérmék utánzatáról
- 2/2010. (I. 28.) MNB rendelet a forint- és az eurobankjegyek utánzatáról
- UV-A/C-készülék kiválasztási segédlet
- Forint füzet - Megújított 2000 és 5000 forintos bankjegyek
- Forint füzet (2014)
- A bankjegyellenőrzés pénztári lehetőségei
- Mit tegyünk hamisgyanús bankjegy előfordulásakor?
- Tájékoztató kiadvány a megújított bankjegysorozatról 2018 (Forint füzet)
- 39/2020. (X. 21.) MNB rendelet az érmék feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló 20/2019. (V. 13.) MNB rendelet módosításáról
- 20/2019 MNB rendelet