2022. december 14.

Az Európai Bankhatóság (EBA) tematikus felülvizsgálatot tett közzé a pénzügyi intézmények által az uniós lakossági banki termékek után felszámított díjak és költségek átláthatóságáról és mértékéről. Összességében a felülvizsgálat megállapítja, hogy a díjak és költségek szintje és típusa nemcsak az Európai Unió piacain, hanem az ugyanazon joghatóságon belül működő pénzügyi intézmények körében is nagymértékben eltér egymástól. Ezen túlmenően a díjak és költségek különféle típusai eltérő mértékű hátrányt okoznak a fogyasztóknak, és – a fizetési számlák kivételével – ezek a díjak és költségek nehezen összehasonlíthatók a szolgáltatók között.

Egészen pontosan a felülvizsgálat megállapítja, hogy a nemzeti jogi keretekre többnyire a szerződési szabadság általános alapelve vonatkozik. Annak ellenére, hogy az elmúlt évtizedben a lakossági banki termékek szabályozására bevezetett számos uniós ágazati irányelv hatására javult a fogyasztóvédelem, a díjakkal és költségekkel kapcsolatos piaci gyakorlatok jelentős hátrányt okoznak a fogyasztóknak.

A fizetési számlák kivételével a díjak uniós tagállamokon belüli alacsony szintű harmonizációja és egységesítése hátrányos lehet a fogyasztók számára a pénzügyi intézmények által kínált termékek és szolgáltatások tényleges költségeinek összehasonlításakor.

Jogalap és háttér

Az EBA alapító rendeletének 9. cikke értelmében az EBA feladata többek között a fogyasztói tendenciák összegyűjtése, elemzése és az azokkal kapcsolatos jelentések elkészítése, beleértve a lakossági pénzügyi szolgáltatások és termékek költségeinek és díjainak alakulását a tagállamokban. E célból az EBA kétévente jelentést tesz közzé a fogyasztói tendenciákról (CTR), amelynek legfrissebb kiadása is a díjak és költségek szintjét és átláthatóságát jelölte meg az EU-ban a fogyasztóknak jelentős hátrányt okozó egyik legfontosabb kérdésként.

A pénzügyi intézmények által a díjak és költségek tekintetében alkalmazott piaci gyakorlat jobb megértése érdekében az EBA úgy döntött, hogy első alkalommal él a 9. cikk (1) bekezdése alapján 2020-ban ráruházott új hatáskörök egyikével, és tematikus felülvizsgálatot végzett a pénzügyi intézmények által a Hatóság fogyasztóvédelmi hatáskörébe tartozó lakossági banki termékek után felszámított díjak és költségek mértékéről és átláthatóságáról.

A felülvizsgálat kiterjedt a jelzáloghitelekre, a fogyasztói hitelekre, a betétekre, a fizetési számlákra, a pénzforgalmi szolgáltatásokra és az elektronikuspénz-szolgáltatásokra, és a nemzeti felügyeleti hatóságoktól, az uniós és nemzeti fogyasztói szervezetek mintájából, valamint 140 pénzügyi intézményből álló mintából származó adatokon alapult.

DOKUMENTUMOK

LINKEK