Felügyeleti tájékoztatások
2020. június 2.
A 2019. június 17. napján hatályba lépett Európai Parlament és Tanács 2019/834. számú rendelet (REFIT Rendelet v. EMIR 2.1.) bevezette a FRAND elvet (tisztességes, ésszerű és nem diszkriminatív kifejezésekből eredő mozaikszó), amelynek célja az elszámoláshoz való hozzáférés megkönnyítése. Az ESMA 2020. június 2-án publikálta az elszámolási szolgáltatásokra vonatkozó FRAND kereskedelmi feltételekkel kapcsolatos végső jelentését.
2020. május 28.
Az ESMA frissítette az EMIR Rendelet implementálásával kapcsolatos „Kérdések-válaszok” dokumentumát:
2020. május 6.
Az ESMA jóváhagyta négy kereskedési adattár regisztrációjának kiterjesztését az értékpapír-finanszírozási ügyletekről szóló rendelet szerinti értékpapír-finanszírozási tranzakciók (SFT) végzésére.
2020. május 4.
Az Európai Unió Felügyeleti Hatóságai (EBA, ESMA, EIOPA – közösen ESA-k) a közös ’Final Report on EMIR RTS on various amendments to the bilateral margin requirements in view of the international framework’ című dokumentumát véglegesítette és azt megküldte az Európai Bizottság számára. A záró jelentés új szabályozástechnikai standard (RTS) tervezetet terjeszt elő az EMIR rendelkezéseinek megfelelően a központi szerződő fél által nem engedélyezett tőzsdén kívüli származtatott ügyletekhez kapcsolódó kockázatcsökkentési technikákra vonatkozóan (amely módosítja a Bizottság (EU) 2016/2251 felhatalmazáson alapuló rendeletét). Az RTS tervezet az ESA-k kétoldalú letéti követelményekre vonatkozó módosítási javaslatait tartalmazza a nemzetközi implementáció és az egységes joggyakorlat elősegítése érdekében, figyelembe véve a BCBS és az IOSCO által elfogadott nemzetközi keretrendszerben foglaltakat
2020. március 30.
Az ESMA közzétette a központi szerződő felek kollégiumára vonatkozó szabályozástechnikai sztenderdek tervezetét.
2020. március 26.
Az ESMA 2020. március 26-án nyilvános konzultációt indított az EMIR REFIT rezsim alatt az adatok minőségére, az adatok hozzáférésére és a kereskedési adattárak (TR) regisztrációjára vonatkozó szabályozástechnikai sztenderdekkel kapcsolatban, amelyre a válaszokat 2020. július 3-ig várják.
2019. október 9.
Az ESMA frissítette az EMIR Rendelet implementálásával kapcsolatos „Kérdések-válaszok” dokumentumát:
2017. 02. 23.
Az ESA-k közös véleménye a változó letét cseréjéhez kapcsolódóan
Az Európai Unió Felügyeleti Hatóságai (EBA, ESMA, EIOPA – közösen ESA-k) közös véleményt fogalmaz-tak meg a piaci szereplők által a változó letétet cseréjére vonatkozó 2017. március 1-jei megfeleléshez kapcsolódóan megfogalmazott kihívásaira.
https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esas-publish-statement-variation-margin-exchange
2017. 02. 06.
Az ESMA frissítette az EMIR Rendelet implementálásával kapcsolatos „Kérdések-válaszok” dokumentumát (Transition to the new EMIR TS on reporting):
2017. január 25.
2017. január 11-én megjelent az ESMA és EBA közös jelentése az EMIR és CRR szabályozásról, melynek célja az esetleges duplikációk feltárása és vizsgálata.
2016. november 18.
Az ESMA kéri a Bizottságtól a kis számú OTC derivatív ügyleteket bonyolító (3. kategóriába sorolt) szerződő felekre vonatkozóan a központi elszámolás kiterjesztésének elhalasztását 2019. június 21-re.
2016. október 27.
A Bizottság elfogadta a kereskedési adattáraknak szolgáltatandó adatok minimum követelményeiről szóló szabályozástechnikai sztenderdet (RTS):
http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/3/2016/EN/3-2016-6624-EN-F1-1.PDF
2016. július 28.
Az ESMA frissítette az EMIR rendelettel kapcsolatos Kérdések-válaszok anyagát:
https://www.esma.europa.eu/document/qa-xix-emir-implementation
https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-updates-its-emir-qa-2
2016. június 6.
Az ESMA ismételten frissítette az EMIR rendelet implementálásával kapcsolatos „Kérdések-válaszok” dokumentumát.
https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/2016-898_qa_xviii_emir.pdf
2016. február 19.
Az ESMA ismételten frissítette az EMIR rendelet implementálásával kapcsolatos „Kérdések-válaszok” dokumentumát.
https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/2016-293_qa_xvi_on_emir_implementation.pdf
2016. február 4.
Az ESMA frissítette az EMIR rendelet implementálásával kapcsolatos „Kérdések-válaszok” dokumentumát. (Az anyagot első ízben 2013. március 20-án tették közzé, azóta szükség esetén rendszeresen bővítik, illetve módosítják. Célja az EMIR alkalmazásának vonatkozásában a felügyeleti konvergencia elősegítése, az általános jellegű, valamint a piaci szereplők és a nemzeti illetékes hatóságok által feltett kérdések megválaszolása.)
https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/2016_242_qa_xv_on_emir_implementation.pdf
2014. július 7.
A KELER KSZF Központi Szerződő Fél Zártkörűen Működő Részvénytársaság (székhely: 1075 Budapest, Asbóth u. 9-11.) (KELER KSZF) által benyújtott kérelemre indult eljárásban a Magyar Nemzeti Bank határozatában engedélyezte, hogy a KELER KSZF a tőzsdén kívüli származtatott ügyletekről, a központi szerződő felekről és a kereskedési adattárakról szóló 648/2012/EU rendelet (EMIR) szerinti elszámolási szolgáltatást nyújtson és az általa elszámolt ügylet teljesítésére kötelezettséget vállaljon. Az engedélyezéssel a KELER KSZF lett a kilencedik EMIR szerint engedélyezett klíringház.
2014. május 8.
Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (European Securities and Markets Authority - ESMA) az Európai Bizottság hivatalos álláspontját kéri az EMIR-rel kapcsolatos ’frontloading’ témában.
2014. március 20.
Az Európai Bizottság válaszolt az Európai Értékpapír-piaci Hatóság által, egyes származtatott ügyletek EMIR szerinti értelmezésével kapcsolatban 2013. február 17-én küldött levelére.
http://www.esma.europa.eu/news/EC-response-ESMA-classification-financial-instruments?t=326&o=home
2014. február 17.
Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság levélben fordult az Európai Bizottsághoz egyes származtatott ügyletek EMIR szerinti értelmezésével kapcsolatban.
Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (European Securities and Markets Authority) 2014. február 14-én megjelentetett egy közleményt, amelyben arról tájékoztatja a nyilvánosságot, hogy az EMIR (648/2012/EU) Rendelet egységes értelmezésének és alkalmazásának érdekében, egy hivatalos levél útján az Európai Bizottság állásfoglalását kéri egyes származtatott ügyletek [azon devizához kapcsolódó határidős megállapodások (FX ügyletek), amelyeknél a teljesítés határideje 7 napnál rövidebb, a kereskedelmi célt szolgáló devizához kapcsolódó határidős megállapodások és a fizikai leszállítással teljesíthető, áruhoz kapcsolódó határidős ügyletek] értelmezésével kapcsolatban, amelyeknél a háttérszabályként alkalmazandó MiFID (2004/39/EK) irányelv (továbbá annak végrehajtási szabályainak) előírásai eltérő nemzeti szintű értelmezést tesznek lehetővé. Az ESMA azon az állásponton van, hogy a Bizottság hivatalos állásfoglalásáig a tagállami illetékes hatóságoknak nem szükséges alkalmazniuk az EMIR vonatkozó rendelkezéseit a kérdéses határidős ügyletek vonatkozásában, és azon ügyletekre nem vonatkozik a jelentéstételi kötelezettség. Az MNB a Bizottság hivatalos állásfoglalásáig az ESMA közleményével összhangban kíván eljárni.
2014. február 10.
Figyelemfelhívás a származtatott ügyletekre vonatkozó jelentéstételi kötelezettségről
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felhívja a figyelmet, hogy a tőzsdén kívüli származtatott ügyletekről, a központi szerződő felekről és a kereskedési adattárakról szóló 648/2012/EU parlamenti és tanácsi rendelet (EMIR) előírja, hogy a származtatott ügyleteket kötő szerződő feleknek (mely alól kivételt képeznek a magánszemélyek) 2014. február 12. napjától az összes tőzsdei és tőzsdén kívüli származtatott ügyletkötésre vonatkozóan jelentéstételi kötelezettségük keletkezik. A megkötött származtatott ügyleteket, illetve azok módosításának adatait legkésőbb a megkötést, módosítást vagy a lezárást követő munkanapon belül mindkét szerződő félnek be kell jelenteni egy EMIR szerint elismert kereskedési adattár részére. A jelentéstételi kötelezettség delegálható, de a jelentési kötelezettségből származó felelősség a szerződő feleké marad. Az EMIR-ben foglalt jelentéstételi kötelezettség teljesítésének érvényesülését az MNB kiemelt feladatként kezeli és fokozottan vizsgálja.
2013. november 28.
Az ESMA december 5-i hatállyal nyilvántartásba vesz két újabb kereskedési adattárat. Ezzel összesen hatra nő az ESMA által nyilvántartásba vett európai uniós kereskedési adattárak száma.
ESMA registers ICE TVEL and CME TR as trade repositories
2013. november 14.
Az ESMA 2013. november 7-én jóváhagyta az első európai uniós kereskedési adattárak nyilvántartásba vételét.
A nyilvántartásba vétel 2013. november 14-én válik hatályossá, így ’a kereskedési adattáraknak benyújtandó kereskedési jelentések formátumára és gyakoriságára vonatkozó végrehajtási technikai standardok meghatározásáról szóló 1247/2012/EU Bizottsági Rendelet’ 5. cikk (1) bekezdésének b) pontja alapján onnantól számítódik az a 90 napos időszak, amelynek leteltével, azaz 2014. február 12-től a bejelentési kötelezettség kötelezővé válik. Az ESMA által nyilvántartásba vett kereskedési adattárakat az ESMA felügyeli.
Az ESMA 2013. november 14-vel nyilvántartásba veszi az első európai uniós kereskedési adattárakat
2013. március 20.
Az ESMA megjelentette
az EMIR végrehajtására vonatkozó – „kérdések és feleletek” típusú – tájékoztató
anyagát
Normaszövegek
Módosított technikai sztenderdek az EMIR 9. cikk szerinti jelentéstételi kötelezettség kapcsán
Csoporton belüli mentesség
A tőzsdén kívüli származtatott ügyletekről, a központi szerződő felekről és a kereskedési adattárakról szóló 2012. július 4-i 648/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (EMIR) 3. cikkében megfogalmazott csoporton belüli ügyletekkel kapcsolatosan mentességi kérelmet nyújthatnak be a pénzügyi szerződő felek és a klíring küszöbérték feletti nem pénzügyi szerződő felek illetékes hatóságaikhoz (MNB) az EMIR 4. cikkében foglalt elszámolási kötelezettség alól és a 11. cikkében foglalt biztosítékeszköz cseréje alól.
Felhívjuk a szerződő felek figyelmét, hogy az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (European Securities and Markets Authority - ESMA) által kiadott EMIR Q&A OTC Question 6 a) pontjában foglaltak szerint kizárólag akkor lehet csoporton belüli mentességi kérelmet benyújtani az elszámolási kötelezettség alól, amennyiben az EMIR 5. cikk (2) bekezdésében meghatározott elszámolási kötelezettségre vonatkozó szabályozástechnikai sztenderd hatályba lépett. Ezt követően a biztosítékeszköz cseréje alóli mentességi kérelmet az EMIR 11. cikk (14) bekezdésében foglalt szabályozástechnikai sztenderd hatálybalépését követően lehet benyújtani az illetékes hatósághoz.
Az EMIR Q&A az alábbi linken érhető el
Tekintettel arra, hogy az elszámolási kötelezettségre vonatkozó szabályozástechnikai sztenderd várhatóan csak 2015 év elején jelenik meg az EU Hivatalos Közlönyében, az MNB kéri a piaci szereplőket, hogy csoporton belüli mentességi kérelmeket csak annak hatálybalépést követően nyújtsanak be.
A szabályozástechnikai sztenderd megjelenésével egy időben az MNB további részletes tájékoztatást biztosít valamennyi szerződő fél számára. Az MNB az EMIR-rel kapcsolatos felmerült technikai jellegű kérdéseiket továbbra is az emir@mnb.hu email címen várja.
A tőzsdén kívüli származtatott ügyletekkel kapcsolatos elszámolási kötelezettség alól a csoporton belüli ügyletek vonatkozásában kérhető mentesség igénylése
A tőzsdén kívüli származtatott ügyletekről, a központi szerződő felekről és a kereskedési adattárakról szóló 2012. július 4-i 648/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (EMIR) 4. cikkében foglalt - a tőzsdén kívüli származtatott ügyletekkel kapcsolatos - elszámolási kötelezettség alól a csoporton belüli ügyletek vonatkozásában kérhető mentesség (csoportmentesség) részletszabályai hatályba léptek.
A 648/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az elszámolási kötelezettségre vonatkozó szabályozási technikai standardok tekintetében történő kiegészítéséről szóló 2015. augusztus 6-i (EU) 2015/2205 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet (Elszámolási kötelezettségre vonatkozó RTS) 2015. december 21. napjától hatályos.
Az Elszámolási kötelezettségre vonatkozó RTS megjelenésével a csoport-jellegű intézményeknek (pénzügyi és klíring küszöbérték feletti nem pénzügyi szerződő felek) lehetősége nyílik az EMIR 3. cikkében megfogalmazott csoporton belüli ügyletekkel kapcsolatosan mentességi kérelmet benyújtani az illetékes hatóságukhoz (MNB).
Az Európai Bizottság első körben a 4 legjelentősebb devizában (GBP, EUR, JPY és USD) denominált tőzsdén kívüli (OTC) származtatott kamatláb ügylet (IRS) esetében határozott meg elszámolási kötelezettséget. Az elszámolási kötelezettség bevezetése tekintetében 4 ügyfél-kategória került meghatározásra, amelyek esetében különböző határidők kerültek definiálásra a megfelelés tekintetében (legkésőbb 3 éven belül meg kell felelni).
Az elszámolási kötelezettségnek való megfelelésre adott határidő | Frontloading kötelezettségnek való megfelelésre adott határidő | ||
1. kategória | Azon szerződő felek, akik az Elszámolási kötelezettségre vonatkozó RTS hatálybalépésekor már klíringtagok: - legalább 1 OTC derivatív esetében, amely az I. mellékletben szerepel - legalább egy engedélyezett vagy elismert CCP-nél, akik legalább egy OTC derivatívot elszámolnak, ami az I. mellékletben szerepel |
2016. június 21. | Hatálybalépést követő 2 hónap |
2. kategória | Azon pénzügyi szerződő felek, és klíring küszöbérték feletti ABA-k, akik nem tartoznak az 1. kategóriába, és akik csoportjánál a nem központilag elszámolt OTC derivatív hóvégi átlagos nyitott össznévértéke meghaladja a 8 milliárd EUR-t (az RTS publikálást követő 3 hónapban, kivéve a publikálás hónapját) | 2016. december 21. | Hatálybalépést követő 5 hónap |
3. kategória | Azon pénzügyi szerződő felek és klíring küszöbérték feletti ABA-k, akik nem sorolhatók az 1. és a 2. kategóriába | 2017. június 21. | N/A |
4. kategória | Azon klíring küszöbérték feletti nem pénzügyi szerződő felek, akik nem sorolhatók az 1., 2. és 3. kategóriába | 2018. december 21. | N/A |
A közeljövőben várhatóan további tőzsdén kívüli származtatott ügylettípusokra írnak elő elszámolási kötelezettséget:
- Credit Default Swap (CDS);
- Non-deliverable forward (NDF) ügyletek a következő devizapárok vonatkozásában: BRL/USD, CLP/USD, CNY/USD, COP/USD, IDR/USD, INR/USD, KRW/USD, MYR/USD, PHP/USD, RUB/USD, TWD/USD;
- egyéb EGT-tagállam devizájában denominált IRS (NOK, SEK, PLN).
Az Elszámolási kötelezettségre vonatkozó RTS az alábbi linken érhető el: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R2205&from=HU
Az elszámolási kötelezettség alóli csoporton belüli mentességi kérelem, illetve bejelentés benyújtásához kapcsolódóan a csatolt útmutató szolgál információval.
A piaci szereplők technikai kérdéseikkel az emir@mnb.hu e-mail címen fordulhatnak az MNB-hez.
Az elszámolási kötelezettség alóli mentességgel, valamint a biztosítékeszköz csere alóli mentességgel kapcsolatos bejelentésekre, illetve kérelmekre vonatkozó tudnivalókat az alábbi útmutató tartalmazza:
EMIR felülvizsgálat
Az EMIR-t 2012. július 27-én hirdették ki az Official Journal-ban. A 2017. februári FSC jelentés alapján a Bizottság jelezte, hogy felülvizsgálat keretében módosítani kívánja a joganyagot, melynek keretében bizonyos célzott területeken növelné az arányosságot, illetve a jelentési kötelezettségből felépülő adatállomány minőségét javítaná érdemben. Az EMIR 2017. május 4-én kiadott felülvizsgálati javaslata beépült a Bizottság 2016. évi célravezető és hatásos szabályozás programjába (Regulatory Fitness and Performance Programme v. REFIT). A felülvizsgálat arra a megállapításra jutott, hogy az EMIR a kisvállalkozásokra aránytalan költségeket ró, túlzottan összetett követelményeket ír elő, és az EMIR-nek a pénzügyi stabilitás fokozására irányuló célját hatékonyabban is el lehetne érni.
A Bizottság 2018. december 19-én elfogadta az elszámolási kötelezettségről szóló RTS végső szövegét. Az RTS a következő rendeleteket módosítja:
- a Bizottság felhatalmazáson alapuló (EU) 2015/2205 rendelete;
- a Bizottság felhatalmazáson alapuló (EU) 2016/1178 rendelete;
- a Bizottság felhatalmazáson alapuló (EU) 2016/592 rendelete.
Az EU Tanácsa 2019. március 13 napján a honlapján közzétette, hogy az elnökség és a Parlament ideiglenes megállapodást kötött arról, hogy a jövőben hogyan történne majd az Unión belüli és a harmadik országbeli elszámolóházak felügyelete, különös tekintettel a Brexitnek az európai pénzügyi rendszerre gyakorolt várható hatásaira. Az új szabályok bevezetésére az európai piaci infrastruktúra-rendelet módosításával, illetve a Központi Bankok Európai Rendszere és az Európai Központi Bank alapokmányának felülvizsgálatával kerül majd sor.
A fenti megállapodást követően, a felülvizsgálat eredményeképpen az alábbi rendeletek kerültek elfogadásra:
1. Az Európai Parlament és Tanács 2019/834. számú rendelete (REFIT Rendelet v. EMIR 2.1.) a 648/2012/EU rendeletnek az elszámolási kötelezettség, az elszámolási kötelezettség felfüggesztése, a jelentéstételi kötelezettségek, a nem központi szerződő fél által elszámolt, tőzsdén kívüli származtatott ügyletekre vonatkozó kockázatcsökkentési technikák, a kereskedési adattárak nyilvántartásba vétele és felügyelete, valamint a kereskedési adattárakkal szembeni követelmények tekintetében történő módosításáról 2019. május 28. napján lett kihirdetve. A rendelet a kihirdetést követő huszadik napon, 2019. június 17. napján lépett hatályba.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0834&from=EN
2. A Tanács 2019. október 10. napján elfogadta a 648/2012/EU rendeletnek a központi szerződő felek engedélyezésére vonatkozó eljárások és az érintett hatóságok, valamint a harmadik országbeli központi szerződő felek elismerésére vonatkozó követelmények tekintetében történő módosításáról szóló rendelet szövegét (EMIR CCP v. EMIR 2.2.). A rendeletet 2019. október 23. napján Strasbourgban írták alá, a Hivatalos Lapban 2019. december 12-én lett kihirdetve. A rendelet a kihirdetésétől számított 20 nap elteltével, 2020. január 1. napján lépett hatályba.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R2099&from=EN