2023. július 19.

Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA), az EU pénzügyi piacokat szabályozó és felügyelő hatósága, valamint a nemzeti felügyeleti hatóságok (NCA-k) 2022-ben elvégezték a határon átnyúló befektetési szolgáltatások elemzését.

A határon átnyúló pénzügyi szolgáltatások előnyöket jelentenek mind a fogyasztók, mind a vállalkozások számára, mivel elősegítik a versenyt, szélesítik a fogyasztók számára elérhető kínálatot, a vállalkozások számára pedig bővítik a piacot. Ez azonban azt is megköveteli, hogy az NCA-k intenzívebben lépjenek fel, és fókuszáljanak a határon átnyúló tevékenységek felügyeletére és az e tevékenységekből eredő problémák megoldására irányuló együttműködésükre.

A 29 országban összegyűjtött és elemzett adatok jobb rálátást biztosítanak az ESMA és az NCA-k számára a más tagállamban székhellyel rendelkező hitelintézetek és befektetési vállalkozások által nyújtott befektetési szolgáltatásokat igénybe vevő lakossági piac különböző aspektusaira.

Az adatgyűjtés legfontosabb megállapításai a következők:

  • 2022-ben összesen megközelítőleg 380 cég nyújtott határon átnyúló szolgáltatásokat lakossági ügyfeleknek. Többségük (59%) befektetési vállalkozás, 41%-uk pedig hitelintézet.
  • 2022-ben mintegy 7,6 millió EU/EGT-s ügyfél vett igénybe befektetési szolgáltatást más EU/EGT-tagállamban székhellyel rendelkező szolgáltatótól.
  • A szolgáltatók számát tekintve a legtöbb EU/EGT-n belül határon átnyúló befektetési szolgáltatást nyújtó szolgáltató Cipruson található, hiszen a határon átnyúló befektetési szolgáltatást nyújtók 23%-a itt működik. Ezt követi Luxemburg és Németország az összes cég 16, illetve 13%-ával.
  • A határon átnyúló befektetési szolgáltatásokat igénybe vevő EU/EGT-s lakossági ügyfelek számát vizsgálva megállapítható, hogy több mint 75%-ukat három tagállamban: Cipruson, Németországban és Svédországban székhellyel rendelkező vállalkozás szolgálja ki. A ciprusi székhelyű befektetési vállalkozások körülbelül 2,5 millió, a németországi székhelyűek mintegy 2 millió, a svédországi székhelyűek pedig több mint 1 millió lakossági ügyfél számára nyújtottak határon átnyúló befektetési szolgáltatást. Az összes többi vizsgált szolgáltató összesen mintegy 1,8 millió más tagállambeli lakossági ügyfélről számolt be, ami a határon átnyúló szolgáltatást igénybe vevő összes lakossági ügyfélszám közel egynegyedét teszi ki.
  • A határon átnyúló lakossági ügyfelek száma szolgáltatónként 189 (egy olaszországi cég esetében) és 140 000 lakossági ügyfél között változott (a 8 svédországi székhelyű cég esetében). Mindent összevetve, a más tagállambeli lakossági ügyfelek átlagos száma szolgáltatónként körülbelül 19 000 volt.
  • Fogadó tagállamként Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország voltak a legjelentősebb célországok (a lakossági ügyfelek számát tekintve) a határon átnyúló szolgáltatást nyújtó befektetési vállalkozások számára.
  • A szolgáltatók 2022-ben, a lakossági ügyfeleknek nyújtott, határon átnyúló befektetési szolgáltatásokat érintően mintegy 5700 panaszt rögzítettek. A beérkezett panaszok száma arányos a határon átnyúló befektetési szolgáltatást nyújtó vállalkozások által kiszolgált ügyfelek számával.
  • Az adatelemzés rámutatott, hogy a határon átnyúló befektetési szolgáltatások ügyfelei főként a „szerződési feltételek/díjak/költségek” és az „általános ügyvitellel/ügyfélszolgálattal kapcsolatos kérdések” miatt éltek panasszal. Kevesebb panaszt jeleztek az „ügyfél számára nem megfelelő/megfelelő befektetési termékek” és a „piaci eseményekkel kapcsolatos” témákban.

Következő lépések

Az ESMA célja, hogy az adatgyűjtést minden évben folytassa, és 2024-ben is jelentést tegyen majd közzé az eredményeket illetően.

Az ESMA angol nyelvű közleménye