2025. május 22.
- Az EBA arányos, az Európai Bizottság fenntarthatósági jelentések egyszerűsítésére irányuló kezdeményezésével összhangban álló ESG-közzétételi keretrendszer bevezetését javasolja.
- A kis- és közepes méretű hitelintézetek számára egyszerűsített követelményekre, valamint a jelentéstétel egyszerűsítése érdekében pontosításokra és fejlesztésekre tesz javaslatot. A nagyméretű, tőzsdén jegyzett nagy bankokra vonatkozóan új kötelezettségek nem kerülnek bevezetésre.
- Az intézmények általi végrehajtás támogatása érdekében az EBA átmeneti intézkedéseket és felügyeleti rugalmasságot javasol az intézmények megfelelési terheinek csökkentése érdekében.
Az Európai Bankhatóság (EBA) ma nyilvános konzultációt indított az Európai Bizottság CRR3 3. pillér szerinti közzétételekről szóló végrehajtási rendeletének javasolt módosításairól. A javaslat részletes és arányosított közzétételi követelményeket határoz meg az ESG-kockázatokkal, a részvényjellegű kitettségekkel és az árnyékbanki tevékenységet végző szervezetekkel szembeni aggregált kitettséggel kapcsolatban. Emellett bevezeti az EU-ban végzett gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozásának új kódjait (NACE). A mai javaslat célja, hogy arányosan növelje a közzétételek átláthatóságát és következetességét. A konzultáció 2025. augusztus 22-ig tart.
Ez a konzultációs dokumentum véglegesíti a bankszabályozási csomag (CRR3) által bevezetett Pillér 3 közzétételi követelmények végrehajtását, beleértve az ESG-kockázatokkal kapcsolatos közzétételek alkalmazási körének kiterjesztését minden intézményre, valamint az árnyékbanki szereplőkkel és a részvényjellegű kitettségekkel kapcsolatos információk közzétételét.
Az Európai Bizottság Omnibusz javaslatával összhangban – amelynek célja a jelentéstételi költségek csökkentése és a fenntarthatósági jelentések egyszerűsítése - az EBA az intézmény típusa, mérete és összetettsége alapján arányos ESG-közzétételi rendszert dolgozott ki, egyszerűsített nyilvánosságra hozatali követelményeket kialakítva a nagyméretűnek nem minősülő, különösen a kisméretű és a tőzsdén nem jegyzett hitelintézetek számára.
A konzultáció továbbá nem vezet be új követelményeket az ESG-vel kapcsolatos információkat már nyilvánosságra hozó bankokra (nagyméretű, tőzsdén jegyzett hitelintézetek) vonatkozóan, ehelyett a meglévő követelmények egyszerűsítését célozza a gyakorlati tapasztalatok alapján. Ezt úgy éri el, hogy lényegességi szempontokat vezet be egyes közzétételek gyakoriságára vonatkozóan, és biztosítja a Taxonómiai Rendeletnek való teljes és állandó megfelelést a Zöld Eszközarány (GAR) sablonok hatálya és meghatározása tekintetében.
Átmeneti rendelkezések kerültek bevezetésre az intézmények támogatása és az új követelmények kezdeti alkalmazásának megkönnyítése érdekében. Ezen átmeneti rendelkezésekkel összhangban – különösen az ESG-közzétételek tekintetében – az EBA felügyeleti rugalmasságot ösztönöz a jelenleg konzultáció alatt álló végrehajtás-technikai standardok (ITS) hatályba lépésének kezdetéig, az elvárások egyértelműsítése, a konzisztencia biztosítása és az operatív terhek csökkentése érdekében. Ennek részeként az EBA mérlegeli egy úgynevezett no action letter (intézkedések mellőzéséről szóló levél) kiadását, amelyben azt tanácsolja az illetékes hatóságoknak, hogy a nagy és tőzsdén jegyzett intézmények esetében ne tekintsék prioritásnak a zöld eszközarányra és a taxonómiai rendeletre vonatkozó bizonyos sablonok nyilvánosságra hozatalának végrehajtását, valamint más intézmények esetében az ESG-vel kapcsolatos sablonok nyilvánosságra hozatalának végrehajtását az átmeneti időszak alatt.
Végezetül, az EBA további támogatást nyújt az intézmények számára a közzétételi követelményeknek való megfeleléshez azáltal, hogy egy frissített megfeleltetési eszközt biztosít a Pillér 3 szerinti és a felügyeleti jelentések közötti megfeleltetéshez.
Konzultációs folyamat
A konzultációra választ a konzultáció oldalán található „Válasz elküldése” („Submit response”) gombra kattintva lehet elküldeni az EBA számára.
A beérkezett válaszokat a konzultáció lezárását követően az EBA közzéteszi, kivéve, ha az érintett másként nem rendelkezik. Az észrevételek benyújtásának határideje 2025. augusztus 22.
A konzultációhoz kapcsolódó nyilvános meghallgatás 2025. június 26-án közép-európai idő szerint 11:00 és 12:30 között kerül megrendezésre telefonkonferencia formájában. A regisztráció határideje 2025. június 24-én közép-európai idő szerint 16:00 óra.
Jogalap és jogi háttér
Az 575/2013/EU rendeletet (CRR3) módosító 2024/1623/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtja a Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság (BCBS) 2017. decemberi, a válság utáni szabályozási reformokat tartalmazó Bázel III. keretrendszerét az EU-ban, figyelembe véve az uniós bankrendszer sajátosságait. Az új bankszabályozási csomag célja a felügyeleti hatáskörök és végrehajtási eszközök további harmonizálása, valamint a Pillér 3 szerinti közzétételi követelmények átláthatóságának és arányosságának növelése.
Az EBA terve a bankszabályozási csomagban szereplő felhatalmazások végrehajtására a 2023 decemberében közzétett „EBA Útiterv a prudenciális keretrendszer megerősítésére” című dokumentumban található. A Bázel III végrehajtásához közvetlenül kapcsolódó új és módosított közzétételi követelményeket tartalmazó (EU) 2024/3172 bizottsági végrehajtási rendelet tavaly jelent meg az EBA ütemtervének 1. lépéseként. Az EBA ütemterv 2. lépésének részeként a Pillér 3 szerinti közzétételi keretrendszer módosításra kerül a CRR3 további változásainak megfelelően, beleértve a részvényekkel kapcsolatos kitettségekre vonatkozó közzétételt (CRR3 438. cikk e) pontja); az árnyékbanki tevékenységet folytató szereplőkkel szembeni aggregált kitettségre vonatkozó új nyilvánosságra hozatali követelményeket (CRR3 449b. cikk); valamint az ESG-kockázatokra vonatkozó közzétételi követelmények alkalmazási körének kiterjesztését minden intézményre (a CRR3 449a. cikke).
Ezen túlmenően hatályon kívül helyezik a nem teljesítő és átstrukturált kitettségek közzétételére vonatkozó iránymutatásokat (EBA/GL/2018/10, amelyet az EBA/GL/2022/13 módosított) figyelembe véve, hogy a CRR3 433b. és 433c. cikkei szerint e közzétételi követelmények már a tőzsdén jegyzett, kis méretű és nem összetett intézményekre és más, nem jegyzett intézményekre is kiterjednek.
2025. február 26-án az Európai Bizottság közzétette az úgynevezett Omnibusz javaslatot, amelynek célja a fenntarthatósági jelentéstétel egyszerűsítése a vállalati fenntarthatósági jelentéstételi irányelv (CSRD), a vállalati fenntarthatósági átvilágítási irányelv (CSDDD), valamint a Taxonómiai Rendelet keretében.
Dokumentumok
Konzultációs dokumentum az ESG-kockázatok, a részvényjellegű kitettségek és az árnyékbanki tevékenységet folytató szervezetekkel szembeni aggregált kitettség közzétételére vonatkozó végrehajtás-technikai standardokról (936 KB – PDF) Letöltés
Sablonok (tiszta) 1 (150,87 KB - ZIP archívum) Letöltés
Sablonok (változáskövetéssel) 1 (150,23 KB - ZIP archívum) Letöltés
Informatikai megoldások (tiszta) (315,78 KB - ZIP archívum) Letöltés
Informatikai megoldások (változáskövetéssel) (352,84 KB - ZIP archívum) Letöltés
(Mapping_tool_including_step_2) tc (incl equity) + Rev 4.1 felülvizsgálva, tiszta (355,09 KB - Excel táblázat) Letöltés
(Mapping_tool_including_step_2) tc (incl equity) + Rev 4.1 felülvizsgálva, változáskövetéssel (519,86 KB - Excel táblázat) Letöltés