2023. március 16.

Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) felügyeleti nyilatkozatot tett közzé a differenciált árazási gyakorlatokról azzal a céllal, hogy felszámolja az ügyfelekkel szembeni tisztességtelen bánásmódot eredményező árképzési stratégiákat.

Az ügyfelek által a biztosítási fedezetért fizetett ár jellemzően az egyéni kockázati profilt és a biztosítóknál felmerülő összköltségeket tükrözi. Azonban egyes biztosítók olyan jellemzők alapján igazítják ki az árakat, amelyek nem kapcsolódnak sem a mögöttes kockázatokhoz, sem a szolgáltatás költségéhez.

A nagy adathalmazok és az egyre kifinomultabb elemzési eszközök és technológiák, mint például a mesterséges intelligencia, differenciált árképzési gyakorlatok nagyarányú alkalmazását teszik lehetővé a biztosítók számára.

Különösen aggályosak azok a termékek, amelyeknél a díjemelésre többször kerül sor olyan okok miatt, amelyek nem kapcsolódnak a szolgáltatás kockázataihoz vagy költségéhez. Ezek a gyakorlatok tisztességtelenül érintik a kiszolgáltatott ügyfeleket, így például az időseket, azokat, akik korlátozottan férnek hozzá digitális csatornákhoz, illetve azokat, akik korlátozott digitális jártassággal rendelkeznek.

Ezzel összefüggésben az EIOPA felügyeleti nyilatkozata tisztázza a tisztességtelen differenciált árképzési gyakorlatok megelőzését célzó felügyeleti elvárásokat.

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a biztosítási értékesítésről szóló irányelv (IDD) hatálya alá tartozó szolgáltatóknak mindig becsületesen, tisztességesen és szakszerűen, ügyfeleik legjobb érdekeit szem előtt tartva kell eljárniuk. A nyilatkozat kiemeli továbbá, hogy a termékfelügyeleti és irányítási folyamatoknak ki kell terjedniük az árképzési technikákra, és biztosítaniuk kell, hogy ezek a technikák ne érintsék hátrányosan az ügyfeleket.

A fentiekre tekintettel a biztosítók továbbra is kínálhatnak díjkedvezményeket az ügyfelek toborzása és megtartása érdekében, de megfelelő irányítási és termékfelügyeleti intézkedésekkel kell rendelkezniük annak biztosítása érdekében, hogy az ügyfeleket ne érje tisztességtelen bánásmód. Ezen túlmenően a felügyeleti állásfoglalás megnevez bizonyos, az ügyfélhűséget „büntető” árazási („price walking”) gyakorlatokat, amelyek nem felelnek meg a vonatkozó szabályozásnak. Ilyen többek között az ismételt díjemelés, amely azon alapul, hogy az ügyfél hajlandóságot mutat arra, hogy az áremelkedések miatt körülnézzen vagy szolgáltatót váltson.

Az EIOPA elvárja, hogy az illetékes hatóságok értékeljék a biztosítók termékfelügyeleti és irányítási eljárásainak, értékesítési folyamatainak, marketing- és kommunikációs anyagainak megfelelőségét és tisztességességét, valamint a differenciált árképzési gyakorlatokkal kapcsolatos ügyfélpanaszokat, és a nemzeti szabályozással összhangban tegyék meg a megfelelő intézkedéseket.

Az EIOPA továbbra is figyelemmel kíséri a piacot, és további intézkedések életbe léptetését mérlegelheti, amennyiben fogyasztói érdeksérelmet állapít meg.